آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 17 فروردین ماه 1396 = 06-04 2017

مسموم شدن جو حاکم بر روابط مسکو و واشنگتن

جنجال دوباره پیرامون استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه در آستانه سفر وزیر خارجه آمریکا به مسکو، مواضع واشنگتن در قبال روسیه را باردیگر تشدید کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: کشته شدن مردم غیرنظامی در منطقه "خان شیخون" سوریه در نتیجه مسمومیت ناشی از گازهای سمی، ممکن است نه تنها روند مذاکرات در ژنو و آستانه را دچار مشکل کند، بلکه روی امکان نزدیک شدن روسیه و آمریکا در موضوع سوریه نیز خط بطلان بکشد.

"رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه آمریکا در ارزیابی حادثه حمله شیمیایی در سوریه که در نتیجه آن بیش از 70 نفر کشته شدند، اعلام کرد: «واشنگتن قاطعانه حمله شیمیایی در استان ادلب را محکوم می کند. ما اوضاع در سوریه را با جدیت بررسی می کنیم، ولی مشخص است که رژیم بشار اسد همچنان به اقدامات وحشیانه و غیرمسئولانه خویش ادامه می دهد.»

تیلرسون یادآور شد: «هر کسی که به حمایت و دفاع از او ادامه می دهد، از جمله روسیه و ایران، نباید در مورد اقدامات دمشق دچار توهم شوند. کسی که علیه ملت خویش سلاح شیمیایی بکار می گیرد، بی توجهی اساسی خود به ارزشهای انسانی را نشان داده و باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرد.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که مسکو و تهران باید بر دمشق اعمال فشار کنند تا چنین حوادثی باردیگر تکرار نشود.

به نوشته این روزنامه، حمله شیمیایی به استان ادلب سوریه، یکی از موضوعات مذاکرات روز گذشته "ولادیمیر پوتین" و "رجب طیب اردوغان" روسای جمهوری روسیه و ترکیه بود که هر دو طرف بر غیرقابل قبول بودن چنین اقدام غیرانسانی تاکید کرده و یادآور شدند که بروز این حادثه می تواند توافقات صورت گرفته بین دمشق و مخالفان مسلح آن در جریان مذاکرات آستانه با میانجیگری مسکو، تهران و آنکارا را در معرض خطر قرار دهد.

دولت سوریه موکدا اتهامات وارده به نیروهای دولتی این کشور در مورد مسئول این حمله بودن را تکذیب کرده و وزارت دفاع روسیه نیز هر نوع دخالت هواپیماهای روسی در چنین حمله ای را رد نموده است.

مذاکرات ژنو و آستانه دشوارتر از قبل خواهد شد

"لئونید عیسی اف" کارشناس ارشد بخش علوم سیاسی دانشگاه «مدرسه عالی اقتصاد» مسکو به این روزنامه گفته است: «برخی اعضای شورای امنیت سازمان ملل تلاش می کنند تا ارتش سوریه و در راس آن بشار اسد را مسئول این حمله شیمیایی جلوه دهند. من نمی خواهم بگویم که این حادثه پایان مذاکرات بین سوریها در ژنو و یا رایزنیها پیرامون سوریه در آستانه خواهد بود، ولی بدون تردید اوضاع پیرامون آنها را بشدت دشوار خواهد کرد. همچنین معتقدم که این مسئله مشکلات مضاعفی برای نخستین مذاکرات تیلرسون در مسکو بوجود خواهد آورد. بدون تردید اکنون دیگر سفر وزیر امور خارجه آمریکا به روسیه در جو مطلوبی که مسکو خواهان آن بود، برگزار نخواهد شد. برای اینکه استفاده از سلاح شیمیایی، مقوله بسیار جدی است که در غرب به خوبی از آن برای رسیدن به اهدافشان در مباحثات بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد.»

جنجال پیرامون سوریه به نفع مسکو نبود

"گریگوری یاریگین" کارشناس مسائل آمریکا نیز معتقد است، سفر تیلرسون به مسکو گویای آن بود که دولت جدید آمریکا حاضر شده تا گفتگوها با روسیه را آغاز کند، ولی اکنون جنجال دوباره در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه ممکن است وضعیت را تغییر دهد.

این کارشناس گفته است: «سفر آتی وزیر خارجه آمریکا به روسیه می بایست پایه و اساس روابط جدید دیپلماتیکی دو کشور شود که از ماه نوامبر سال 2016 تاکنون دچار وقفه طولانی شده بود. در طول این مدت مقامات مسکو و واشنگتن تنها به ارسال علائمی در مورد آمادگی خویش برای گفتگو اکتفا کرده بودند، ولی پس از دیدار وزرای امور خارجه شکل و جزییات این روابط بطور مشخص می شود.»

به عقیده این کارشناس، این ملاقات به منزله آمادگی واشنگتن برای ازسرگیری گفتگوها با مسکو بود که علامت امیدبخشی برای همه جهان است. ولی در شرایط بوجود آمده کنونی نمی توان نسبت به نتیجه بخش بودن این دیدار چندان مطمئن بود.



رامتین April 6, 2017 02:55 PM

این نقشه توسط رژیم ملاها و حزب اله صورت گرفته که معضل سوریه معلق بمونه و از نزدیک شدن امریکا و روسیه جلوگیری بشه کلا سوریه دست رژیم و این کشتار مردم سوریه توسط سپاه و حزب اله رخ داده همه اینو میدونن ولی انقدر دست رو دست گذاشتن که هرچی جلوتر میریم اوضاع وخیم تر میشه و به بمبست مطلق کشیده شده مگر امریکا هرچه زودتر وارد گود بشه و تا زمانی هم سر افعی (رژیم) رو نزنن آش همین آشه

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی April 6, 2017 04:48 PM

منفعل بودن اوباما درقبال روسیه پیرامون رخدادهای بین المللی همه اقتدارایالات متحده آمریکا راازمنظرجهانیان بزیرسئوال برده بود اگرملاحظات غیرقابل توجیح، وانقعال اوباما درقبال یکه تازیهای روسیه وجمهوری اسلامی درسوریه ومناطق بحرانی خاورمیانه چنان زبونانه نبود،غیرممکن بودکه خامنه ای درکنارپوتین بخوداجازه بدهندچنین عریان وبی محابا درسوریه به یکه تازی ودخالتهای خلاف عرف بین المللی بپردازند بدیهست که وقتی خلاء قدرت ابرقدرتی چون آمریکا درمنطقه ای با این حساست وجودداشته باشد، زمینه برای دخالتهای پوتین وخامنه ای وسلیمانی وسرداران سپاه فراهم شود پوتین بخوداجازه میدهد تا با دخالت آشکاردراوکراین بخشی ازخاک آنکشوررا ضمیمه خاک خودنماید! بی عملی وانفعال دولت اوباما راباید منشاء همه چالشهای خاورمیانه ویکه تازیهای پوتین وجمهوری اسلامی دانست

گزارش یا اعتراض به این نظر


رضا April 6, 2017 05:23 PM

نترس ترامپ جون هرچی باشه داعش مهمتره! !فیلم جدیدم که دراومد خوراک خبری جور شد بیخیال بمباران شیمایی به هر حال اخوندها و اسد و جاج پوتین دارن با تروریستها میجنگن

گزارش یا اعتراض به این نظر


ناشناس April 6, 2017 06:54 PM

از كجا معلوم شايد كار خود امريكايها باشه كه بخواهند به دنيا ثابت كنند كه وجودشون در خاور ميانه چقدر مهمه
در كل امريكا بعد از حضور در خليج فارس به بهانه محافظت از كويت كه با هماهنگي كامل امريكا و صدام حسين بود حالا به فكر حضور در خاور ميانه از طريق ازبين بردن داعش شده تمام بدبختيهاي دنيا زير سر امريكاست

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایرانی April 6, 2017 10:39 PM

آرش گرامی، دوستان عزیز، فراموش نکنیم که جقرافیای سیاسی خاورمیانه کلآ تغییر یافته بیشتر محاسبات و انتظارات ما بر اساس تجربیاتمان از پیش از روی کار آمدن رژیم منحوس آخوندی و دوران اقتدار ایران و اداره منطقه توسط ارتش سازمان یافته و منسجمان است در آنزمان آمریکا نیازی به حضور نظامی در خاورمیانه نداشت درحالیکه در خانه خود نشسته بود مالک الرقاب منطقه بود، ولی در اثر سیاستها و اعمال نفوز برخی کشورها و کنسرنهای چند ملیتی و بی لیاقتی رویسای جمهور وقت آمریکا، روسیه که هیچ پایگاهی در این منطقه نداشت و پیش از این از افغانستان که خارج از حوزه اقتدارش بود با خفت به بیرون رانده شده، اکنون نتنها بر ایران، بلکه تا کناره های مدیترانه رسیده و همراه با دشمن سابق و همپیمان فعلیش ایران برای دنیا تکلیف معین میکند که چه بکنند و چه نکنند

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایرانی April 6, 2017 10:44 PM

دنیا تکلیف معین میکند که چه بکنند و چه نکنند در این میانه ما ایرانیان خوش خیال که نمی خواهیم یا نمی توانیم واقعیات را درک کنیم هنوز منتظر پاسخ آقای ترامپ به پوتین هستیم! و هر قدر ترامپ مذبوحانه فریاد بزند (من ریییس جمهور آمریکا هستم، نه تمام دنیا) باز هم برخی انتظار منجی موعود و دادن گوشمالی سخت به پوتین و و وابستگانش را دارند! دوستان در این دوران سخت و عدم آگاهی از بند و بستهای پشت پرده سیستمداران هیچ راهی بجز اتکا به نیروهای آزادیخواه و بجان آمده ایرانی باقی نمی ماند، بیهوده یکدیگر را متهم نکنیم، اگر در پی رهایی از شر شیاطین هستیم تنها راه دست بدست یکدیگر دادن و برکناری رژیم منحوس و عقب مانده دینی است اگر در این راهید درود بر شما و پاینده باد ایران

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش آريايى April 7, 2017 09:33 AM

روسيه و شخص پوتين در هيچ زمينه اى قابل اعتماد نيستند و آمريكا و شخص پرزيدنت ترامپ اينرا بخوبى متوجه هستند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: