آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 26 فروردین ماه 1396 = 15-04 2017

بزرگداشت کیارستمی در هفتادمین سالگرد کن

جشنواره بین‌المللی فیلم کن با اعلام فهرست فیلم‌هایی حول بحران پناهندگی، تغییرات آب‌وهوایی، سلامت روانی و بهره‌کشی از حیوانات جایگاه خود را به عنوان خانه‌ سیاست‌زده سینما تقویت کرد. جشنواره کن ٧٠ سالگی خود را با حضور ١٩ فیلم در بخش اصلی، نمایش ٣ فیلم در بخش غیررقابتی، سه نمایش نیمه‌شب، یک نمایش ویژه و ٩ اثر از کارگردانان فیلم اولی جشن می‌گیرد. آرنو دپلشن با درام «ارواح اسماعیل» و با بازی ماریون کوتیار و شارلوت گنزبور آغازگر بخش رقابتی این جشنواره است. حضور ٩ فیلمساز برای نخستین‌بار به این رقابت و دو سریال تلویزیونی (دیوید لینچ با سریال «قله‌های دوقلو» و جین کمپیون با «بر فراز دریاچه») از جمله غافلگیری‌های این جشنواره به شمار می‌روند.

به گزارش اعتماد، چند فیلم که حضور آنها در بخش رقابتی حتمی بود مانند «فریب‌خورده» از صوفیا کاپولا، «پایان خوش» میشاییل هانکه، «شگفت‌زده» تاد هینز و «کشتن گوزن مقدس» از یورگوس لانتی‌موس به بخش اصلی راه یافتند. بخش نوعی نگاه جشنواره با فیلم «باربارا» به کارگردانی متیو آمالریک، فیلمساز فرانسوی شروع می‌شود. از ایران محمد رسول‌اف با فیلم «لِرد» در بخش نوعی نگاه این جشنواره با ١٦ فیلمساز دیگر به رقابت خواهد پرداخت. «لرد» داستان زندگی مردی به نام رضا را دنبال می‌کند که به زندگی در طبیعت روی آورده است و مزرعه‌داری او را با مشکلاتی روبه‌رو کرده اما رضا نمی‌خواهد برای حل این مشکلات وارد زنجیره روابط انسانی شود. رضا اخلاقی، سودابه بیضایی، نسیم ادبی و میثاق زارع در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. فیلم «لرد» سال گذشته برای حضور در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر آماده شده بود اما این اثر از فهرست آثار این جشنواره حذف شد و توضیحی برای حذف این اثر داده نشد. رسول ‌اف با جشنواره کن غریبه نیست؛ سال ٢٠١٣ برای ساخت فیلم «دستنوشته‌ها نمی‌سوزند» جایزه منتقدان بین‌المللی جشنواره کن را به دست آورد. همچنین فیلم «به امید دیدار» رسول‌ اف سال ٢٠١١ برنده جایزه بهترین کارگردانی بخش نوعی نگاه همین جشنواره شد.

پیش از این نیز اعلام شد فیلم کوتاه «وقت ناهار» به کارگردانی علیرضا قاسمی از جمله ٩ فیلمی است که برای دستیابی به نخل طلای فیلم کوتاه رقابت خواهند کرد. در بخش سینه‌فونداسیون نیز ١٦ فیلم حضور دارند که فیلم «حیوان» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک از ایران در این بخش حضور دارند. بنابراین سه فیلم از ایران برای دستیابی به جوایز بخش‌های گوناگون هفتادمین دوره جشنواره کن با رقبای خارجی در رقابت هستند. روحیه فیلمسازی سیاست‌زده در بخش رقابتی و غیررقابتی این جشنواره در جریان است. فیلم «عاقبتی دردسرساز» ساخته بانی کوئن و جان شنک، «حقیقتی ناراحت‌کننده» از دیویس گاگنهایم درباره تغییرات آب‌وهوایی و نخستین تجربه کارگردانی ونسا ردگریو «دریای اندوه»، مستندی که زمینه‌های تاریخی بحران مهاجرت کنونی را شرح می‌دهد در بخش نمایش‌های ویژه روی پرده می‌روند. کلود لنزمن، کارگردان فرانسوی با فیلم «Naplam»، مستندی درباره کره شمالی و ریموند دیپاردو با فیلم «١٢ روز» مستندی که در بیمارستان روانی فیلمبرداری شده است، در این بخش حضور دارند. فیلم «آن‌ها» ساخته آناهیتا قزوینی‌زاده هم به عنوان یکی از فیلم‌های بخش نمایش‌های ویژه کن ۲۰۱۷ انتخاب شده است. کورنل موندرتسو، کارگردان مجارستانی با درامی درباره پناهندگان به نام ««قمر مشتری»، رابین کامپیلو با «١٢٠ ضربه در هر دقیقه» درباره بحران بیماری ایدز از جمله فیلم‌هایی هستند که برای کسب نخل طلای این دوره از جشنواره کن رقابت می‌کنند. به گفته تیری فریمو، مدیر جشنواره کن، فیلم فانتزی «اوکجا» ساخته بونگ جون- هو، فیلمساز اهل کره‌جنوبی، «سیاسی‌ترین فیلم درباره بهره‌کشی از حیوانات» است. پس از اعتراض سال گذشته منتقدان بین‌المللی مبنی بر حضور بیش از اندازه فیلم‌های فرانسوی در بخش رقابتی، حالا شرکت‌کننده‌های فرانسوی این بخش کمتر از سال گذشته شده‌اند؛ ژاک دولو، فرانسوا اوزون و رابین کامپیلو سه کارگردان فرانسوی حاضر در این بخش به شمار می‌روند و فیلم افتتاحیه نیز از دپلشن، کارگردان فرانسوی شرکت‌کننده در بخش اصلی نیست.

پی‌یر لسکور، رییس جشنواره کن با اعلام فهرست فیلم‌های شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره کن با اشاره به درون‌مایه سیاسی این رویداد گفت: «از آنجایی که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، هر روز غافلگیری تازه‌ای پیش می‌آید، امیدوارم سوریه و کره جنوبی سایه‌ای بر این رویداد نیندازند.» پس از دستکاری واضح عکس کلودیا کاردینال در پوستر این دوره جشنواره، مسوولان کن مشتاق در نظر گرفتن جایگاهی برای زنان و حامیان آنها هستند. ١٢ فیلمساز زن در هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن حضور دارند. از این میان سه فیلمساز در بخش رقابتی شرکت دارند؛ لین رامزی، کارگردان زن فرانسوی درام «هرگز اینجا نبودی» را با بازی خواکین فونیکس به این جشنواره آورده است. نائومی کاواسه با فیلم «درخشندگی» درباره عکاسی که دچار مشکل بینایی است، به این جشنواره بازگشته است. صوفیا کاپولا با فیلم «فریب‌خورده»، اقتباسی تازه از رمان گاتیک جنوبی، با بازی کالین فارل، کریستین دانست و نیکول کیدمن مهمان بخش رقابتی است. کیدمن و فارل با فیلم «کشتن گوزن مقدس» از لانتی‌موس در بخش رقابتی حضور دارند. جشنواره کن همیشه در میزبانی از مولفان پیشتاز بوده است؛ انتظار می‌رود فیلمساز اتریشی، میشاییل هانکه با فیلم «پایان خوش»، عنوانی که به گفته فریمو «با محتوای آن مطابقت ندارد»، سومین نخل طلای خود را به خانه ببرد. فیث اکین با فیلم «در ابهام» داستانی انتقام‌جویانه که در جامعه ترک- آلمانی روی می‌دهد، مهمان همیشگی کن فرانسوآ اوزون با فیلم «عاشق دوگانه» درباره زنی که دلباخته روانکاوش می‌شود، سرگئی لوزنیتسا با «موجودی آرام» اقتباسی از داستایوسکی و فیلمساز فرمالیست روسی آندری زویاگینتسف با تازه‌ترین فیلمش «بی‌عشق» در بخش رقابتی حضور دارند. دو فیلمساز اسطوره‌ای در این جشنواره حضور دارند، گرچه این حضور شخصا نیست. آخرین ساخته تجربی عباس کیارستمی «٢٤ فریم» در بخش برنامه‌ای برای هفتادمین سالگرد این جشنواره روی پرده می‌رود.

همچنین فیلم «نیرومند» که میشل آزاناویسوس زندگی ژان- لوک گدار، چهره موج نو را به تصویر کشیده در بخش رقابتی به نمایش درمی‌آید. کن امسال با فیلم «گوشت و خاک» از آلخاندرو گونزالس ایناریتو و امانوئل لوبزکی، میزبان تکنولوژی واقعیت مجازی است. جشنواره فیلم کن که چند روزی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور برگزار می‌شود، پس از حملات تروریستی دومین رویدادی خواهد بود که در شرایط شدید امنیتی روی می‌دهد. پی‌یر لسکور گفته است، مسوولان جشنواره درصدد فراهم آوردن امنیت آن هستند. این جشنواره از ١٧ تا ٢٨ مه (٢٧ اردیبهشت تا ٧خرداد) در شهر کن برگزار می‌شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: