آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 26 فروردین ماه 1396 = 15-04 2017

ایران؛ نیمی از مهندسان کشاورزی بیکارند

تعطیلی چهار هزار دفتر خدمات فنی و مهندسی کشاورزی

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی استان تهران با اشاره به تعطیلی گسترده دفاتر خدمات فنی و مهندسی کشاورزی گفت: حدود نیمی از فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی بیکار هستند یا شغل غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود دارند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از تسنیم، علیرضا بزرگی رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران درباره جزئیات مشکلات اشتغال فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی، اظهار کرد: نگاه ما در بخش کشاورزی و مهندسان کشاورزی باید به‌صورت سیستمی شود و بخش کشاورزی و خدمات باید در کنار یکدیگر دیده شوند.

وی افزود: تفکر سیستمی در بخش کشاورزی ایجاد نشده است و نگاه کوتاه‌مدت به این بخش در کشور صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران ادامه داد: نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان بخش کشاورزی حدود ۲ برابر فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌های تحصیلی است به‌طوری که می‌توان اذعان داشت حدود نیمی از فارغ تحصیل کرده های بخش کشاورزی بیکار هستند یا شغل غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود دارند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که حمایت‌های لازم از بخش کشاورزی صورت نگیرد و سرمایه‌ها از این بخش فرار کنند و بنگاه‌های تولیدی دچار مشکلات نقدینگی باشند و نتوانند وام‌های بانکی و منابع موردنیاز خود را تأمین کنند، دیگر به گاهی وجود ندارد که مهندسان کشاورزی نیز بخواهند به آنها خدمات دهند.
وی اظهار داشت: در هشت سال گشته، هفت هزار و هشتصد شرکت خدمات فنی و مهندسی کشاورزی در کشور داشته‌ایم که امروزه حدود چهار هزار از این دفاتر تعطیل‌شده‌اند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی استان تهران درباره دلایل تعطیلی این دفاتر خدامت فنی و مهندسی در سال‌های اخیر اظهار کرد: شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی به دلیل اینکه سیستم بانکی کشور نتوانسته است نیاز آنها را تأمین کند و به غیر از یک بانک کشاورزی، سایر بانک‌ها حتی شناختی از نیاز این بخش ندارند و از طرف دولت نیز حمایتی از آنها نمی‌شود، تعطیل‌شده‌اند.

وی افزود: از طرفی باید توجه داشت که بخش کشاورزی تنها مربوط به بخش تولید نیست و بخش خدمات مانند فعالیت مهندسان کشاورزی نیز وجود دارد که دولت حمایت زیادی از این بخش نمی‌کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: