آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 27 فروردین ماه 1396 = 16-04 2017

آلودگی هوا باعث کاهش کلسترول خوب می شود

محققان دریافتند قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای ناشی از تردد وسایل نقلیه سطح کلسترول خوب را کاهش می دهد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، مطالعات متعدد نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با افزایش احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی ارتباط دارد، حال یک مطالعه جدید از تاثیر چنین آلودگی هایی بر کاهش سطح کلسترول خوب حکایت می کند.
این مطالعه که در مجله Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology منتشر شد، نشان می دهد ساکنان مناطق با آلودگی شدید هوا به خصوص مناطقی که آلاینده ها حاصل از تردد وسایل نقلیه هستند، به احتمال زیاد سطح کلسترول HDL پایین تری دارند.
کلسترول HDL معروف به کلسترول خوب است زیرا به حذف لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد کمک می کند.
کلسترول از چربی ساخته می شود و در خون و تمامی سلول های بدن وجود دارد؛ تفاوت کلسترول با سایر چربی های موجود در خون این است که در خون حل نمی شود. این ماده توسط لیپوپروتئین ها بین سلول ها جابجا می شود. لیپوپروتئین های با چگالی کم یا LDL از انواع بد کلسترول به شمار می روند. در مقابل، لیپوپروتئین های با چگالی بالا یا HDL به عنوان کلسترول خوب شناخته شده اند.
برای مطالعه جدید، دکتر گریفیث بل از دانشگاه واشنگتن و همکارانش داده های 6هزار و 645 بزرگسال میانسال یا مسن تر را بررسی کردند و با استفاه از داده های کمپین های نظارتی کوهورت اثرات سوء ناشی از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا را در هر یک از شرکت کنندگان تخمین زدند.
آنها همچنین سطح کل کلسترول خوب و نیز تعداد ذرات (HDL) را در هر یک از شرکت کنندگان بررسی کردند.
بل و تیم تحقیق دریافتند افرادی که در میانگین سه ماهه بیش از دیگران در معرض ذرات معلق قرار داشتند، تعداد ذرات HDL کمتری داشتند.
بر اساس این مطالعه، افرادی که در بیش از یک دوره یک ساله بیشتر از دیگران در معرض کربن سیاه قرار داشتند، بطور قابل توجهی سطح کلسترول HDL کمتری داشتند.
کربن سیاه (Black Carbon) یکی از اجزاء مهم ذرات ریز معلق در هوا (PM2.5) است و از انواع فرآیندهای احتراق و بیشتر از احتراق ناقص سوخت های فسیلی، سوخت های زیستی، و زیست توده ساطع می‌شود.
محققان با بیان این که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا باعث کاهش کلسترول خوب در مردان و زنان می شود، متذکر شدند که در عین حال این تاثیر روی زنان بیشتر است.
به اعتقاد پژوهشگران، پایین بودن میزان کلسترول خوب به علاوه قرار گرفتن در معرض آلودگی شدید هوا می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: