آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 5 اردیبهشت ماه 1396 = 25-04 2017

هاشمی رفسنجانی را به خدا واگذار کردم

وزیر علوم دولت اصلاحات گفت: نسبت به سفر استانی همه رؤسای جمهور انتقاد کردم و معتقد بودم در این سفرها به عزت نفس و کرامت نفس مردم صدمه وارد می‌شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، جلسه بررسی اخلاق انتخاباتی در همدان با تأخیر 45 دقیقه‌ای که مجری، علت آن را همزمانی با ساعات کلاس درسی دانست و حضور مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد؛ از مهم‌ترین حاشیه‌های این برنامه پخش کلیپی از رئیس دولت اصلاحات و بخش‌هایی از سخنرانی او در سالن محل برگزاری بود که این اقدام با توجه به ممنوع‌التصویر بودن او اقدامی غیر قانونی در محیط دانشگاه تلقی می‌شود.

در ابتدای جلسه و با این ادعای معین که انتخابات گذشته در برخی از موارد مخدوش بوده و یا مهندسی شده است و اگر در شرایط سالم مردم آگاهی داشته باشند کلاه سرشان نمی‌رود، یکی از دختران دانشجو به این اظهارات اعتراض کرد که او را به بیرون از سالن هدایت کردند.

جلسه با پرسش و پاسخ دانشجویان ادامه یافت، نماینده بسیج دانشجویی اولین فردی بود که پشت تریبون رفت و اظهار کرد: چرا هر که مخالف شما باشد غیراخلاقی است؟ هرکه با شماست اخلاقی است! چرا رأی و حق مردم را در سال 84 و 88 به رسمیت نشناختید، در حالی که این انتخابات را دولت اصلاحات برگزار کرد؟

معین در پاسخ به این سؤال گفت: احساسات به خرج داده بیش از حد بود، نباید آرامش جلسه به هم بخورد و نباید رگ‌های گردن به قدرت قوی باشد با آرامش بیان کنید، چراکه اگر با آرامش و منطقی برخورد کنید حتماً تأثیرش بر این جمعیت بیشتر خواهد بود، نباید فضا را ملتهب کنیم و نیاز به آرامش، وحدت و تفاهم داریم.

وی با بیان اینکه چرا صادقانه اظهارنظرهای من را در خصوص سفرهای استانی بیان نکردید، گفت: من نسبت به سفر استانی همه رؤسای جمهور انتقاد کردم و معتقد بودم در این سفرها به عزت نفس و کرامت نفس مردم صدمه وارد می‌شد.

وزیر علوم دولت اصلاحات در ادامه با اشاره به نامه‌های متعدد مردمی در سفرهای استانی دولت نهم و دهم، بیان کرد: میلیونی و گونی‌گونی نامه‌ها را می‌گرفتند و معلوم نشد چه شد؛ در یک جلسه می‌نشستند و با یک صلوات 200 مصوبه می‌گذراندند که اسم آن را ناصداقتی آنها نمی‌گذارم، بلکه سوءمدیریت و سوء‌تدبیر می‌دانم.

وی با اشاره به رد صلاحیت رئیس دولت نهم و دهم در انتخابات ریاست جمهوری امسال، افزود: بعد از 12 سال با این رد صلاحیت به نظر بیشتر یک سوء‌مدیریت باید باشد که فکر می‌کنم مسائلی باشد که دیگران آن را می‌دانند و ما نمی‌دانیم که باید شفاف شود.

معین تصریح کرد: امیدوارم در یک دادگاه عادلانه طبق قانون اساسی محاکمه شود و ملت هم حکمیت کنند و مشخص شود که به چه دلایلی آن اتفاقات افتاد، اقتصاد کشور به آن روز افتاد و تحریم‌های جهانی شکل گرفت و شورای امنیت ما را محکوم کرد.

وی با تأکید بر اینکه حق رأی مردم را باید همه به رسمیت بشناسند، ادامه داد: شرایط سال 84 و 88 به طور کلی متفاوت بود، اما هر عقل سلیم و دست‌اندرکار انتخابات می‌داند که هر کس در زادگاه خودش در انتخابات پنجم شود، دور از تدبیر است.

وزیر علوم دولت اصلاحات تبیین کرد: رد صلاحیت من که در سال 84 اتفاق افتاد همین شورای نگهبانی است که اکنون رئیس دولت نهم و دهم را رد صلاحیت کرده و آن زمان ناگهان این فرد که مطرح و رئیس جمهور شد؛ من اعتراض نکردم، هاشمی را هم به خدا واگذار کردم و هنوز به آن موضوع منتقد هستم.

وی یادآور شد: اگر در انتخابات نگاه اخلاقی، انسانی و بی‌طرفانه باشد، حتی مسائل سال 88 می‌توانست پیشگیری شود، منتهی همین افراد دامن زدند؛ از مناظرات سال 88 بگیرید تا میدان ولیعصر و خس و خاشاک خطاب کردن مردم.

در ادامه موسیوند نماینده جامعه اسلامی دانشجویان برای ارائه سؤالات فراخوانده شد که با اعتراض تعدادی از نشریات از جمله نشریه آزاد همراه شد که مجری اعلام کرد، تنها تشکل‌های رسمی می‌توانند سؤال کنند.

موسیوند با بیان اینکه فضای موجود یک فضای یکطرفه و ستاد انتخاباتی است که از فضای انتخابات برای این بحث استفاده کرده‌اند، تصریح کرد: چند هفته برای مستند یک ساعتی درخواست مجوز دادیم که توجهی نشده، از آن طرف شما که سال 88 در دادگاه محکوم شدید به راحتی در دانشگاه تریبون می‌گیرید.

وی با اشاره به صحبت‌های معین در خصوص نامه‌های مردمی در دولت نهم و دهم، ادامه داد: در دولت یازدهم پس از سفر روحانی به همدان و ارائه نامه‌ها همچنان نامه‌ها بدون پاسخ مانده بود، امسال و با توجه به نزدیک شدن به انتخابات، نامه‌ها رسیدگی و مبلغی به آنها داده می‌شود که از جمله آن نامه پدر دچار سرطانی بود که درخواست کمک داشت و امسال که تماس گرفته بودند آن فرد فوت شده بود.

نماینده جامعه اسلامی دانشجویان تشریح کرد: انجمن اسلامی دانشجویان معتدل حدود یک سال است در این دانشگاه شکل گرفته و اولین سخنران آنها نیز زیباکلام بوده و می‌خواهم بدانم تاکنون زیباکلام چه چیزی می‌خواسته بگوید که نگفته است.

وی با اشاره به اصلاح‌طلبان و انتخابات قانونی، گفت: حکم حکومتی که می‌گیرید نظام خوب است و رأی که نمی‌آورید نظام بد است.

معین پس از سخنان موسیوند اظهار کرد: انتظار می‌رود که جلسه بدون ابراز احساسات و عادلانه ادامه یابد تا حقایق برای شما روشن شود؛ هنر این نیست که فرد بیاید و در زمان تعیین شده انواع و اقسام اتهام‌ها و تهمت‌ها را بزند، بلکه هنر این است که طوری بیان کنید که اکثریت را با خود همراه کنید، شما منطقی در کلام و تفکر خود ندارید.

وی به انتخابات سال 84 اشاره کرد و گفت: آن زمان بعد از رسیدن انتخابات به دور دوم بیانیه دادم که صدای پای فاشیسم می‌آید که بروید و به هاشمی رأی دهید که این اتفاق نیفتاد و متأسفانه این اتفاق افتاد؛ اینکه رد صلاحیت هاشمی را با این آقا مقایسه می‌کنید پاسخ آن را من نمی‌دهم، بلکه پاسخ آن را مردم پس از رحلت او با حضور چند 10 میلیونی دادند.

وزیر علوم دولت اصلاحات خطاب به موسیوند عنوان کرد: شما فرزندان این ملت هستید، حق پدران خود را به رسمیت بشناسید، خود را روبه‌روی مردم و ملت قرار ندهید که در این صورت حکم آن مطرود شدن و منزوی شدن است.

در ادامه سؤال‌های کتبی قرائت شد که ناصر ورمزیار سخنگوی مجمع جانبازان اصلاح‌طلب در اولین سؤالش مطرح کرد که آیا رعایت اخلاق ما را محکوم به شکست نخواهد کرد و با ادعای اینکه سال 88 میرحسین موسوی با رعایت اخلاق شکست خورد، پرسید که آیا این درس عبرتی برای شما نشده است؟

معین پاسخ داد: اصول اخلاقی اصول ثابتی هستند و در همه شرایط باید آنها را رعایت کنیم، از دیدگاه ما هدف قدرت نیست، قدرت امانتی از مردم است که باید امانتداری کنیم و نباید بی‌اخلاقی کنیم حتی اگر به ضرر ما تمام شود، بالاخره حق روشن خواهد شد.

سؤال بعدی این بود که بحث یک ستاره و دو ستاره شدن دانشجویان در دوره وزارت شما بوده، دستوری مبنی بر رسیدگی به انجمن‌های اسلامی داشتید؟

معین در پاسخ گفت: این یکی از همان اکاذیبی است که در اولین جلسه مناظره داده شد و متأسفانه بعد هم از سوی هاشمی، من و ... درخواست شد دفاعیه ما را صدا و سیما صادر کند، رئیس وقت صدا و سیما اجازه نداد و متأسفانه این در ذهن مردم ماند؛ البته در روزنامه‌ها جواب دادیم؛ در سال اول تشکیل دولت نهم در شهریورماه بیش از یک هزار نفر را ستاره‌دار و محکوم کردند؛ زمان ما ستاره یک تکه کار بوده که کسی اگر پرونده‌اش ناقص بود ستاره‌ای می‌زدند که بیاید و پرونده‌اش را تکمیل کند.

در سؤال دیگری مطرح شد که نظر شما در مورد وعده روحانی در خصوص رفع حصر رهبران جنبش سبز که در انتخابات داده بودند، چیست؟

معین اظهار کرد: در این خصوص می‌شود گفت انتقاد وارد است، اما از آن طرف باید واقعیت را هم دید، واقعیت این است که استراتژی رئیس جمهور در این حد است و بیش از این نیست؛ معتقدم تلاش خود را کرده و نتیجه‌ای حاصل نشده، اما فکر می‌کنم انتخابات باشکوهی برگزار شود، یک دولت کارآمد و قوی با پشتوانه ده‌ها میلیونی مردم انتخاب شود، فرصت بیشتری برای رفع این مشکل ایجاد خواهد شد.

سؤال بعدی این بود که چرا کاندیداهای ریاست جمهوری بعد از رسیدن به مقام ریاست قوه مجریه به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند و چرا وعده‌هایی می‌دهند که نتوانند به آن عمل کنند؟

معین با تأکید بر اینکه پاسخ این سؤال تلخ است، اضافه کرد: تنها به ریاست جمهوری محدود نمی‌شود و به نمایندگان مجلس و شوراها نیز مربوط است، این نوع وعده‌ها زیاد و عمل به آنها فراموش شده و فکر می‌کنم رئیس جمهور ما باز هم به نسبت سایر مسؤولان در سطوح پایین‌تر وفای به عهدشان بیشتر بوده، یک مقدار به دلیل فقدان احزاب سیاسی در کشور و نبود نهادهای مدنی فعال و گسترده در سطح کشور است که سبب می‌شود مسؤولان جوشیده از احزاب نباشند.

در سؤالی مطرح شده بود شما احراز صلاحیت را به عهده مردم می‌دانید، نقش شورای نگهبان چیست؟

معین پاسخ داد: شورای نگهبان طبق قانون انتخاباتی قبل موظف بود احراز عدم صلاحیت کند، در مجلس چهارم و پنجم که اکثریت با اصولگرایان بود تصویب کردند که شورای نگهبان احراز صلاحیت کند، با چه مکانیسمی که یکی از دستاوردها نیز دولت نهم و دهم بود.

سؤالی با این مضامین مطرح شد که چه راهکاری برای تداوم عقل‌گرایی در بدنه اجرایی حکومت می‌بینید، چرا سال 84 اصلاح‌طلبان اجماع نکردند و اینکه چه راهکاری برای جلوگیری نظارت استصوابی وجود دارد که معین در پاسخ گفت: ابتدا باید هر فرد از خود شروع کند، هرچه سطح آگاهی و دانش بیشتر باشد، هرکس احساس مسوولیت بیشتری می‌کند و در سطح عموم مردم انتظار کمتر است به دلیل آگاهی کمتر.

وی ادامه داد: به قانون نظارت استصوابی انتقاد داریم و آن را قبول نداریم و فکر کنم وظیفه این مجلس است که طرحی را ارائه و مصوب کند که این نظارت را ملغی کند.

معین، نداشتن هم‌حزب را دلیل عدم اجماع در سال 84 و تعدد کاندیداها دانست و اظهار کرد: هنوز هم، هم حزب نداریم؛ رأی اصلاح‌طلبان در صورت اجماع در سال 84 چند برابر احمدی‌نژاد بود.

سؤال دیگر این بود که به نظر شما رد صلاحیت احمدی‌نژاد به دلیل فجایع هشت سال دولتش بود یا به دلیل صحبت‌هایش در اهواز در مصاحبه با الجزیره؟

معین در پاسخ به این سؤال با بیان اینکه مجموعه عملکرد دوره هشت ساله، چه فتنه‌انگیزی‌ها و چه بیانات اخیر موجب رد صلاحیت احمدی‌نژاد شد، گفت: جای قدردانی دارد و جای خوشحالی است که یک نوع تنبیهی در ساختار تصمیم‌گیری و قانونگذاری در سطح شورای نگهبان اتفاق افتاده باشد.

با طرح آخرین سؤال برخی از دانشجویان به این امر که در سؤال مکتوب مخالفی بیان نشد اعتراض کردند، اما پایان وقت جلسه اعلام شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: