آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 14 اردیبهشت ماه 1396 = 04-05 2017

روزنامه داخلی: مرگ زودرس تهرانیها؛ چرا؟

روزنامه شرق: بیش از ٢٢‌ هزار نفر از مردم شهر تهران دچار مرگ زودهنگام در سال گذشته شده‌اند؛ یعنی در سنی کمتر از ٦٥ سال و درحالی‌که هنوز دوران میان‌سالی خود را به پایان نرساندند تا طعم دوران سالمندی را تجربه کنند، با زندگی خداحافظی کردند. این موج زودرس مرگ‌ها تنها شهروندان عادی شهر تهران را در بر نگرفته است؛ بلکه موجی است که مردم ایران را مدتی عزادار هنرمندان و بسیاری از افراد برجسته کشور کرد؛ چراکه نام آنان نیز در کنار دیگر مردم شهر در آمار مرگ‌هایی براساس تعاریف «مرگ غیرطبیعی» ‌بهشت‌ زهرا ثبت شده است.

مرگ عارف لرستانی بر اثر سکته قلبی به صورت عمومي روز یکشنبه ٢٧/١/٩٦ منتشر شد. با اعلام این خبر، از سوی سخنگوی قوه قضائیه گمانه‌زنی‌ها برای قصور پزشکی در مرگ وی منتفی شده است؛ اما این اعلام از اهمیت غیرطبیعی‌بودن مرگ این هنرمند نمی‌کاهد. او نیز مانند همه هنرمندان دیگر کشور که در مدت کوتاهی بر اثر اتفاقي مشابه جان خود را از دست دادند، با توجه به آمار و اخبار دچار مرگ زودرس شده است.

علی جعفریان، پزشک و رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مرگ زودرس را چنین تعریف می‌کند: «امروزه مرگ پيش از ۷۰سالگی را مرگ زودرس می‌دانند» یعنی مرگي که عارف لرستانی‌ها و علی معلم‌ها گرفتار آن شده‌اند؛ اگرچه آمار رسمی‌تر و آگاهانه‌تری از این تعداد به صورت رسمی به دلیل رعایت شرایط و تشویش ايجاد ‌نکردن در اذهان عمومی از سوی وزارت بهداشت و پزشکی‌قانونی یا مراجع رسمی اعلام نمی‌شود؛ اما نگاهی به اطراف و بررسی آمار نشان می‌دهد مرگ‌های غیرطبیعی و زودرس چندان از شهروندان ایرانی به دور نیستند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: