آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 19 اردیبهشت ماه 1396 = 09-05 2017

وکیل حقوق بشر رئیس جمهور کرۀ جنوبی شد

یک وکیل متخصص حقوق بشر رئیس جمهوری کرۀ جنوبی شد

رادیو فرانسه: با اینکه شمارش آرا به پایان نرسیده، اما معلوم است که آقای مون جا-این، وکیل متخصص در حقوق بشر، به آسانی در انتخابات ریاست جمهوری کرۀ جنوبی به پیروزی دست یافته است. انتخابات پیش از موعد در این کشور به دلیل برکناری رئیس جمهوری قبلی، خانم پارک گون-هی برگزار شد که به سوءاستفاده‌های مالی سنگین متهم است.

فاش شدن سوءاستفاده‌های مالی رئیس جمهوری قبلی کرۀ جنوبی خشم زیادی را در میان مردم برانگیخت و این شاید یکی از دلایل استقبال آنان از انتخابات پیش از موعد بود.
روز سه‌شنبه ٩ مه/١٩ اردیبهشت، تا یک ساعت قبل از بسته شدن حوزه‌های رای‌گیری، بیش از ٧۵درصد مردم در انتخابات شرکت کرده بودند.

بنا بر نخستین سنجش‌ها، آقای مون جا-این، نامزد چپ میانه از حزب دموکرات، نزدیک به ۴٢درصد آرا را از آن خود کرده است. نفر دوم که مثل رئیس جمهور برکنارشده متعلق به حزب محافظه‌کار است، فقط ٢٣ درصد رای آورده است.

مون جا-این که ۶۴ سال دارد، در سال ٢٠١٢ نیز در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بود. وی در سال‌های اخیر، علاوه بر وکالت و دفاع از حقوق بشر، در روزنامه‌های چپ نیز فعالیت داشته است. وی پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: "عمیقاً احساس می‌کنم که مردم خواهان تغییر حکومت هستند".

نزدیک به ده سال بود که کرۀ جنوبی تحت رهبری حزب محافظه‌کار قرار داشت. به همین دلیل پیروزی حزب دموکرات برای مردم به معنای دگرگونی سیاسی مهمی است.

یکی از مسائل حیاتی برای کرۀ جنوبی نوع رابطه با همسایۀ شمالی است که طی ماه‌های اخیر شدیداً بحرانی بوده است. اما مون جا-این طرفدار مذاکره با کره شمالی است و اعتقاد دارد که باید تنش میان دو کشور را کاهش داد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: