آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 22 اردیبهشت ماه 1396 = 12-05 2017

از پناهجویان در ژاپن استقبال نمی شود

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که در کشور ژاپن پناهندگان و پناهجویان مورد استقبال قرار نمی گیرند و آنان می بایست همیشه در حاشیه زندگی کنند.

به گزارش ایرنا، تحقیقات نشان می دهد که دولت ژاپن در یک دهه گذشته هرگز از سختگیری های خود برای این افراد آسیب پذیر به رغم درخواست های مکرر مردم و نهادهای مختلف این کشور برای پذیرش آنان نکاسته و در این کشور پناهندگان و پناهجویان کشورهای مختلف از سوریه گرفته تا کشورهای آفریقایی برای باز کردن حساب بانکی، بیمه و گرفتن امتیازاتی که به طور معمول افراد در یک جامعه دارند با محدودیت های بسیار زیادی روبرو هستند.
روزنامه «ژاپن تودی» در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که احساسات ضد پناهجویی در اروپا و آمریکا شدت گرفته است اما در ژاپن بیشترین محدودیت ها به صورت قانونی اعمال می شود و یک پناهجو به تنهایی باید به مبارزه با دولت برود.
این گزارش تصریح می کند: ژاپن به طور کلی برای پناهجویان و اتباع خارجی یکی از سخت ترین کشورها برای زندگی است و در حالی که آنها باید ژاپنی صحبت کنند، نمی دانند دقیقا برای فرا گرفتن این زبان که ارائه خدمات در این زمینه بسیار محدود است، به کجا مراجعه کنند.
جمعیت ژاپن هم اکنون ۱۲۷ میلیون نفر است و به دلیل نرخ پایین زاد و ولد و نرخ بالای مرگ و میر این رقم برای سال ۲۰۶۰ میلادی ۸۵ میلیون نفر پیش بینی شده است با این حال و به رغم نیاز به نیروی کار باز هم از پناهجویان و خارجیان در ژاپن استقبال نمی شود.
دولت ژاپن اعلام کرده که در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۱۰ هزار نفر از کشورهای مختلف درخواست پناهجویی به توکیو ارسال کرده اند که نسبت به سال 2015 با افزایش روبرو بوده است.
عمده کسانی که در سال گذشته میلادی از ژاپن درخواست پناهندگی کرده اند کسانی هستند که مایل به کار در این کشور بوده و نمی خواهند زیر پوشش حمایتی دولت قرار بگیرند.
از سال ۲۰۱۰ میلادی دولت ژاپن مقرراتی را به اجرا گذاشت که بر اساس آن کسانی که به عنوان پناهنده وارد این کشور شده اند بعد از مدت معینی که تحت نظارت قرار می گیرند، حق ورود به بازار کار دارند که البته به ندرت چنین مقرراتی اجرایی شده است.
از آن زمان به این طرف شمار درخواست کنندگان پناهجویی در ژاپن افزایش یافته و در سال ۲۰۱۵ میلادی شمار این افراد به هفت هزار و ۵۸۶ نفر رسید و در سال ۲۰۱۶ میلادی از مرز ۱۰ هزار نفر فراتر رفته است.
با این وصف ژاپن یکی از کشورهایی است که سخت ترین شرایط را برای ورود و بکار گیری پناهجویان دارد و به همین سبب همواره مورد انتقاد شدید بین المللی قرار داشته است.
این کشور که به بستن درهای خود به روی پناهجویان شهرت جهانی دارد در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی فقط بین شش تا ۳۹ نفر را به عنوان پناهجو قبول کرد و به آنها اجازه کار داد.
وزارت دادگستری این کشور با اینکه هنوز آمار سال گذشته میلادی را منتشر نکرده، می گوید در حال بررسی افزودن بر دایره شمول قبولی پناهجویان است.
دولت ژاپن مدعی است، بسیاری از کسانی که از این کشور اعلام پناهندگی می کنند، کسانی هستند که از دلایل کافی و قانع کننده برای این کار بر اساس مقررات سازمان ملل متحد برخوردار نیستند.
ژاپن تودی همچنین از قول وزارت دادگستری ژاپن آورده است: بسیاری از پناهجویان در فرم هایی که پر کرده اند علت درخواست پناهندگی را داشتن بدهی، منازعات و درگیری با همسایگانشان عنوان کرده اند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: