آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 4 تیر ماه 1396 = 25-06 2017

موشک های رژیم در اختیار چه کسی است؟

منصور امان

موشک پرانی؛ اهمیت این پُرسش که چه کسی فرمان شلیک می دهد

اگرچه دستاوردهای نظامی موشک پرانی سپاه پاسداران به سوریه همچنان با ابهام و تردید روبرو است، اما دستکم آثار سیاسی این اقدام آشوب طلبانه را می توان به گونه مُستند در شکل انفجار زیر "خیمه نظام" و درگیری دسته بندیهای حُکومتی گرد آن شاهد بود.

مانُور موشکی "نظام" موجب شکل گیری صف آرایی و درگیری جدیدی در دستگاه قُدرت گردیده است که موضوع آن ابتدایی ترین حلقه هر اقدام مُشخص، یعنی مرجع تصمیم گیری آن را در بر می گیرد. دو جناح اصلی حُکومت هریک مُدعی هستند فرمان پرتاب را آنها داده اند. آقای روحانی پس از شروع تبلیغات یکجانبه سپاه پاسداران در این باره، در پُشت تریبون پدیدار شد تا روشن کند: "اقدامی که سپاه پاسداران انجام داد، تصمیم فرد یا رُکن نظامی نیست، بلکه اینگونه تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می شود."

او که به گونه فُرمال رییس شورای عالی امنیت مُلاها است، به این وسیله قصد سهیم کردن خویش در اقدامی را داشت که وزن سیاسی آن در توازُن قُدرت به زیان جناح میانه حُکومت سنگینی می کرد.

همزمان، رهبران و پایوران این جناح و در پیشاپیش آنها آقایان روحانی و ظریف تلاش کردند با عرضه توجیهات "منطقه ای"، "دفاعی"، "ضد تروریستی" و حتی "صُلح طلبانه"، خود را جلو انداخته و در نقش مُتولی موشک پرانی، علم بیرونی معرکه را از دست رقیب بیرون بکشند.

باند حاکم آنها را زمان زیادی در انتظار واکُنش خود نگذاشت. سپاه پاسداران بی درنگ با انتشار بیانیه ای همراه با رد ادعای رُقبا، تاکید کرد تصمیم گیری در این مورد در کادر "سلسله مراتب نظامی" و به بیان روشن تر، خارج از محدوده نهادهای سیاسی مانند دولت و شورای عالی امنیت صورت گرفته است. نیروی نظامی و امنیتی مزبور همچنین لازم دید که روشن سازد موشک پرانی به دستور و زیر نظر "فرمانده مُعظم کُل قُوا" انجام شده است.

باند ولی فقیه به این وسیله زیر موقعیت انحصاری و یکه تازانه خویش در هدایت و کُنترُل ماشین نظامی و نیز سرنشین بودن حریف خط تاکید می کشید. باند حاکم، آقای روحانی و دوستان را که ناخوانده به میان نمایش خُصوصی آن پریده و زیر پوشش چسباندن موشک پرانی به "صُلح و ثبات و امنیت منطقه" برای خود جا باز می کردند، از صحنه بیرون انداخت و یادآور شد که تمایلی به استفاده از خدمات سفیدشویی آنها ندارد.

پُرسش اینکه موشکها در اختیار چه کسی است، بیشتر از آنکه موضوعی نظامی و سلسله مراتبی باشد، مساله ای سیاسی است که برخی جهت گیریهای استراتژیک "نظام" را زیرمجموعه دارد. بدون میزان باورپذیری از پایش نیروهای نظامی- امنیتی، سُخنی هم از حرکت به سوی "تعامُل در منطقه" یا "برجام منطقه ای" نمی تواند وجود داشته باشد. هیچکس با آقای روحانی گرد یک میز برای مُذاکره در مورد موضوعاتی که او اختیاری در تعیین آنها ندارد، نخواهد نشست. مفهوم دیگر این ناتوانی، اسقاط مُهمترین پروژه جناح میانه حُکومت، "برجامهای یک و دو و سه و غیره" است که نقش کلیدی در بازی قُدرت آن ایفا می کند.

آقای روحانی و دوستان که تاکنون نقش سرویس دهنده و هوراکش را برای ماجراجوییهای خارجی آقای خامنه ای و سپاه پاسداران او ایفا کرده اند، اینک شاهد آن هستند که هرگونه قُدرت نمایی نظامی و تقویت ساختاری و تجهیزاتی اینان، امکان و ابزاری برای اسقاط دولت و دفن اختیارات آنها است.

همزمان، درگرفتن نزاع موشکی در عالی ترین سطح هیرارشی حُکومت، نه فقط نمایش قُدرت و "ارسال پیام به آمریکا و عربستان" را از نگاه بین المللی به فرستادن بادکنک رنگی به هوا بدل ساخته، بلکه بُحران در دستگاه قُدرت و تبدیل تصمیمهای آن به کانون درگیریهای جدید را نیز به نمایش گذاشته است؛ تحولی که یک پیامد ناگزیر آن فلج شدن دستگاه در مجموع است.

"نظام" در بُن بست به پیش می راند، بی تردید اما نه برای زمانی طولانی. دیوار انتهایی هر لحظه نزدیک تر می شود و تلاش هر دو باند برای قرار نگرفتن بر سینه آن دوچندان خواهد شد.



arzhang June 25, 2017 03:47 PM

جنگ ایران عراق که معروف هست به جنگ ۲ ساله و ۶ ساله که در ۲ سال اول ارتش ملی ایران صدام را شکست داد ولی بعد خمینی به جنگ ادامه داد تا از ان جنگ پاسدار و بسیج و حزب اله بسازد یکی از اهداف ادامه جنگ خمینی این بود که پاسدارها شاهکاری در جنگ کنند که محبوب مردم شوند که هیجوقت اتفاق نیافتاد و برعکس حمله جنگی پاسدارها همیشه با شکست بود مثل عبور از رودخانه کرخه که صدام هزاران ایرانی را با سیم کابل برق گشت و اخرش هزاران پاسداران با بمب شیمیایی صدام در حلبچه گشته شدند وحالا رژیم با پرتاپ موشک به سوریه به بهانه عملیات ضد تروریستی امیدوار بود که با گفتن فرمان پرتاب را پاسدارداده انها را محبوب مردم کند ولی حسن روحانی با دروغ خواندن این حرف زد به ذوق علی خامنه ای

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش پ June 26, 2017 01:38 AM

39 سال است که رژيم آخوندي ضد ايراني مردم را با خرافات فريبکارانه که با فرياد الله اکبر بالاي پشت بام ها و بعد تظاهرات براي آزادي قدس ونابودي اسراييل و حالا موشک پراني به بهانه انتقام از داعش فريب داده تا پول نفت و سرمايه هاي ملي را تا ذره آخر غارت کنند واي بحال مردم داخل ايران که از ترس بيحرکت و بردگي خودشان را ابدي و رسمي پذيرفته اند
از آمريکا و ايرانيان خارج از کشور نميتوان انتظار کمک داشت وقتي مردم داخل ايران آنقدر ترسو و بيحال شده اند که نه تنها مبارزه اي انجام نميدهند بلکه در انتخاب رييس جمهور شرکت کرده وبه روحاني عروسک خيمه بازي و يکي از مهره هاي خود رژيم راي ميدهند شرکت در انتخابات براي آمريکا نشانه رضايت مردم است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: