آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 28 اردیبهشت ماه 1396 = 18-05 2017

بازداشت دهها شهروند سنی مذهب در بوکان

خبرگزاری هرانا ـ طی چند موج بازداشت در ماههای گذشته بیش از پنجاه نفر از مبلغان مذهبی و شهروندان سنی مذهب عمدتا ساکن شهر بوکان راهی بازداشتگاه نهادهای امنیتی شدند. از دلایل بازداشت و سرنوشت بسیاری از آتان اطلاعی در دست نیست با اینحال مشخص است زمینه مشترک فعالیت این افراد در حوزه مذهبی آنان بوده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی ماههای گذشته و در چند موج مختلف، دست کم ۵۰ شهروند اهل بوکان یا حومه بازداشت شدند که وجه مشترک آنان جدای از موقعیت جعرافیایی، سنی مذهب و عمدتا کرد بودن آنان است.

بنابر گزارشات دریافتی، در موج اول این بازداشت ها که حدودآ تیرماه سال ۹۵ آغاز شده است، “مامومستا ملا احمد” و “مهندس پویا صالحی” کارشناس ارشد مهندسی معماری، ساکن شهر بوکان بدون ذکر دلیل یا اتهامی توسط افراد لباس شخصی دستگیر شدند و تاکنون نیز بدون هیچگونه تعیین تکلیفی در بازداشتگاه های وزارت اطلاعات در شهر ارومیه بسر می برند.
موج دوم این بازداشت ها نیز روز پنجشنبه پانزدهم مهرماه ۱۳۹۵، رخ داد، زمانی که نیروهای امنیتی با یورش هماهنگ به خانه تعداد زیادی از شهروندان ساکن شهر بوکان و حومه آن، با ضرب و شتم اقدام به بازداشت تعداد پرشماری از شهروندان نمودند.
علاوه بر جوانان تعدادی از امامان مساجد و طلبه های آنها نیز جزو بازداشت شدگان این مرحله بودند که اکثرا با تودیع قرار و ارائه تعهد مبنی بر عدم حضور در نمازهای جماعت خارج از مساجد آزاد شدند،.

از بازداشت شدگان پر تعداد مرحله فوق نهایتا چهار شهروند به نامهای «عبدالغفور آسوار، یعقوب نوره، کمال علی اقدم و هژار فارقی» به زندان ارومیه منتقل و اندکی بعد محاکمه شدند.

هرانا پیش تر گزارش کرده بود چهار شهروند سنی مذهب مورد اشاره هرکدام به تحمل ۵ سال حبس محکوم شدند. قاضی صادر کننده حکم، کوه پیمایی این افراد را “مصداق اقدام آنان علیه امنیت ملی” ذکر کرد.

موج سوم این بازداشت ها روز پانزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، با یورش هماهنگ نیروهای امنیتی به منازل تعدادی از شهروندان رخ داد.
در بین بازداشت شدگان اخیر سه نفر حافظ کل قرآن و یک نفر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهر بوکان و چهار طلبه علوم شرعی و نیز یک امام جماعت “ماموستا” حضور دارند که نشان دهنده این است وجه مشترک بازداشت شدگان فعالیت های مذهبی آنان بوده. اسامی این شهروندان که کماکان اطلاع خاصی از سرنوشت آنان در دست نیست به شرح پیش رو است؛

-دکتر منصور محمدپورعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهر بوکان

-ماموستا محسن برده زرد امام جماعت روستای برده زرد بوکان

-چهار تن از طلبه های مدرسه علوم دینی امام نووی روستای ناچیت (هویت نامعلوم)

-سه تن از حافظان کل قران ساکن در خانه حفظ عبدالباسط روستای کوسه (هویت نامعلوم)

-“صلاح الدین کاوانی” ساکن شهر بوکان محله اسلام آباد

-“ریبوار محمدی” ساکن شهر بوکان محله خیابان یکشوه

-“کمال آندلس” ساکن شهر بوکان محله پارک ملت

-“کاک مولود” ساکن شهر بوکان، دارای داروخانه گیاهی مشهور به دکتر مولود

در انتها لازم به ذکر است علاوه بر موارد فوق جمعی از طلبه های دینی اهل بوکان همراه ناظم مدرسه علوم دینی ناچیت که ملبس به لباس روحانیت بودند در میانه اردیبهشت ماه امسال زمانی که در حال بازگشت از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بودند توسط نیروهای لباس شخصی از اتوبوس خارج شدند و پس از ضرب و شتم و توهین به اداره اطلاعات بوکان منتقل شدند. تمامی کتاب های خریداری شده آنان توقیف شد.

تا زمان تنظیم این گزارش از سرنوشت هیچ یک از بازداشت شدگان فوق اطلاعی به دست نیامده است و همینطور اتهامات احتمالی مطرحه علیه آنان روشن نیست.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: