آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 28 اردیبهشت ماه 1396 = 18-05 2017

اردوغان دست خالی از واشنگتن بازگشت

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که برای سفری رسمی دو روزه راهی ایالات متحده آمریکا شده بود، دیشب به ترکیه بازگشت در حالی که دیدار او با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستاوردی برای ترکیه نداشت.

به گزارش ایرنا، این سفر که از جمله سفرهای پرحاشیه اردوغان محسوب می شود، در حالی انجام شد که تنش در روابط دو طرف در بالاترین حد خود قرار داشت و توقع ترکیه از دولت آمریکا جامه عمل نپوشیده و چشم اندازی برای این امر نیز پیش بینی نمی شد و بازگشت ناکام اردوغان از این سفر، موید این امر است.

استرداد فتح الله گولن روحانی ناراضی ساکن آمریکا و متهم ردیف اول کودتای 15 جولای سال گذشته ترکیه و نیز توقف حمایت آمریکا از گروه های کُردی شمال سوریه و عراق و خودداری واشنگتن از ارسال سلاح به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) دو محور عمده این سفر از سوی آنکارا تعیین و اعلام شده بود که در هر دو زمینه اردوغان به اهداف خود نرسید و با دستان خالی به کشورش بازگشت.

مقامات دو طرف هر چند که در اظهارات خود خویشتنداری به خرج می دهند ولی شواهد نشان می دهد که نارضایتی ترکیه از دولت آمریکا، قبل و بعد از این سفر پابرجاست و این نارضایتی در جریان مذاکرات دو طرف نیز نمایان شد.

دولت ترکیه در هفته گذشته یک هیات بلند پایه شامل ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه، هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ملی و ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه را برای فراهم کردن مقدمات سفر اردوغان در 25 اردیبهشت ماه به واشنگتن اعزام کرد و علاوه بر این، وزیر دادگستری ترکیه نیز عازم آمریکا شد تا با همتای آمریکایی خود در خصوص استرداد فتح الله گولن رایزنی کند.

اردوغان قبل از سفر به آمریکا نیز با پیش بینی پاسخ رد آمریکا به درخواست های ترکیه، اعلام کرد که 'اگر به خواسته ترکیه در خصوص دو موضوع استرداد گولن و خودداری از تسلیح گروه های تروریستی توجهی نشود، ترکیه تصمیم مناسب را اتخاذ کرده و فکری به حال خود خواهد کرد.'

در جریان سفر نیز دیدار و مذاکره دو طرف کمتر از زمان پیش بینی شده بود و آمریکا در هر دو موضوع و خواسته دولت ترکیه و اردوغان سکوت کرده و با اصرار بر مواضع قبلی خود، تنها به اعلام همراهی با ترکیه در مبارزه با تروریسم بسنده کرد.



homa May 18, 2017 07:52 PM

اردوغان اخه ترامپ را بااوباما اشتباه گرفته وفکر میکرد ترامپ تن به خواسته او میدهد دماغ سئخته ودست هالی برگشت اخ جونمی کیف کردم
درود برترامپ

گزارش یا اعتراض به این نظر


احمد اکبری May 18, 2017 08:19 PM

عدم موفقیت دجال بنفع جامعه ی جهانی والخصوص ملت ترکیه است ملت ترکیه این را به فال نیک بنگرند لدا از دولت ترامپ متشکر باشند؟چرا که او اگر حتی نصف ونیمه هم کسب می نمود که ننمود؟؟؟ هزار هزار ازمردم را از روشنفکر تا کارگر از کارمند تا رفتگر را به عناوین واهی دستگیر اخراج و زندانی می کرد؟؟؟این شکست دجال وپیروزی مردم است مردم ترکیه باید هشیار باشند؟؟؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


رضا May 19, 2017 08:40 AM

اردوغان طی سالها یکه تازی دجار جنون و دیوانگی شده! !
ترامپ یک راه برای خلاص شدن از شر مرد دیوانه داره اونم حمایت از ارتش ترکیه برای انجام کودتا نظیر مصر هستش راه دیگه ای متصور نیستش اردوغان در حین جنون بسیار زیرک هستش و با وجود تمام اختللا فات به دیدار ترامپ رفت! ! یعنی اینکه من هنوز متفق امریکا هستم در اصل هدفش فقط گیج کردن ترامپ و سنجیدن واکنشش هست

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: