آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 31 اردیبهشت ماه 1396 = 21-05 2017

فیلم "تهران تابو"؛ تابو شکنی در فستیوال کن

رادیو فرانسه: هفتادمین فستیوال کن که در میان رفت وآمد جماعتی بزرگ جریان دارد، امسال به آرامی سال‌های گذشته پیش نمی‌رود؛ بدین معنا که پس از توقف یک‌ربعه سانس فیلمی که "نتفلیکس" تهیه کرده بود و خبرنگاران با هو و سوت، به تصمیم این شرکت مبنی بر نشان ندادن این فیلم و فیلم‌های دیگر در سینماها، اعتراض کردند، روز گذشته به علت یافتن یک کیف یا بسته مرموز در سالن "دبوسی" دومین سالن مهم کاخ فستیوال، کمی ترس به وجود آمد.

از این رو ما را به سالن راه ندادند واز محل دورمان کردند. البته فیلم پس از بیش از سه ربع ساعت نمایش داده شد اما این هشدار، مراسم رسمی بالارفتن از پله های کاخ را نیز به تأخیر انداخت.
مسئله پاسداری از امنیت کنترل ها را به بالاترین حد خود رسانده و بسیار خسته کننده شده است. صف‌ها برای گذشتن از مراحل کنترل و بازهم مورد کنترل قرار گرفتن پس از چند قدم، همه را ناچار به پیش‌بینی وقت بیشتری برای رسیدن به سالن می‌کند.
ناگفته نماند که صدای موتور هلیکوپترها، مدام بر فراز کاخ فستیوال و پیرامون آن بسیار شنیده می‌شود.

از این وضعیت که بگذریم، می‌رسیم به فیلم "تهران تابو"، فیلم انیمیشن ساخته "احمد سوزنده" کارگردان ایرانی مقیم آلمان که در بخش هفته منتقدین به نمایش درآمد.
در این فیلم این کارگردان با استفاده از تکنیک "روتوسکپی" و "موشن کپچر"، زندگی موازی در ایران یعنی رفتارها در درون و بیرون را، با نشان دادن فساد، روسپی‌گری و مواد مخدر و دیگر معضلات جامعه نشان می‌دهد.
سه زن جوان، یکی روسپی اما معشوقه یک روحانی قاضی؛ یک زن شوهردار و یک زن جوان دیگر که به گفته خودش می رود ازدواج کند؛ همراه با یک جوان موزیسین به تابوشکنی و فرار از قید وبندهای جامعه دست می زنند.
کارگردان صحنه‌هائی را با تکنیک انیمیشن نشان می دهد که به هیچ وجه در سینمای ایران ممکن نیست و افزون بر آن از به کار بردنِ روشنِ کلمات رکیک پرهیز نمی‌کند که در بین شماری از طبقات جامعه رایج است. کلماتی که ما همه شنیده‌ایم، اما به ندرت و نه به این اندازه که در فیلم به کار گرفته شده‌اند.
فیلمی که بسیار مورد توجه بینندگان قرار گرفت و مدت‌ها برای آن دست زدند.

"احمد سوزنده" که یک انیمیتور است، در گذشته نیز فیلم انیمیشن مستند "موج سبز" را ساخته بود که ماجراهای انتخابات سال 2009 را به تصویر می‌کشید.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: