آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 1 خرداد ماه 1396 = 22-05 2017

سه ایرانی بازگشته به کشور بازداشت شدند

دویچه وله: سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت سه نفر از ایرانیانی که به تازگی به کشور بازگشته‌اند خبرداد. علاوه براین به گفته اژه‌ای درهفته‌های اخیر چندین نفر دیگر بازداشت، ممنوع‌الخروج و یا برای‌شان پرونده قضایی تشکیل شده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران در تهران گفت: «دو سه نفر در هفته‌های اخیر ممنوع‌الخروج شدند و چند نفر دیگر که به خارج از کشور رفته بودند در حین بازگشت بازداشت شده و کیفرخواست این افراد صادر و در انتظار محاکمه هستند.»

‌اژه‌ای هم‌چنین گفت: «تعداد دیگری از متهمان فراری فتنه سال ۸۸ به صورت غیابی محاکمه شدند و پرونده این افراد به اجرای احکام می‌رود.» علاوه بر بازداشت‌ها و محاکمه‌‌های سیاسی، سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت ۳ نفر دیگر در ارتباط با پرونده بابک زنجانی و محاکمه‌ی غیابی برخی افراد مرتبط با پرونده مه‌آفرید خسروی خبر داد.

سخنگوی قوه قضاییه از کسانی که دربازگشت از خارج به کشور بازداشت شده‌اند نامی نبرد. اما رسانه‌های ایران در هفته‌های اخیر از بازداشت حسین نورانی‌نژاد، سراج‌الدین میردامادی و عبدالحسین هراتی خبر داده‌ا‌ند.

حسین نورانی‌نژاد، فعال سیاسی و از اعضای جبهه مشارکت ایران روز اول اردیبهشت ۱۳۹۳ (۲۱ آوریل)، چند روز پس از بازگشت از استرالیا بازداشت شد. او در استرالیا در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه سیدنی تحصیل می‌کرد.

سراج‌الدین میردامادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی نیز که پیشتر در فرانسه زندگی می‌کرد پس از انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ به ایران بازگشت و پس از چندین دور احضار و بازجویی، بازداشت و زندانی شد.

عبدالحسین هراتی، فعال سیاسی منتقد حکومت پیش از بازگشت به ایران در استرالیا زندگی می‌کرد. پس از بازگشت به کشور به عنوان سرپرست اداره کل اسناد و مدارک دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد اما بلافاصله این سمت برکنار و چند روز بعد (۳۰ خرداد ۱۳۹۳) بازداشت شد.

منتقدان حکومت می‌گویند بازداشت این عده پیغام حاکمیت ایران به آن‌دسته از ایرانیان علاقمند به بازگشت به کشور است که از تصمیم خود منصرف شوند و اقامت در خارج را بر بازگشت به کشورشان ترجیح دهند. حسن روحانی در ماه‌های نخست دولت‌اش ایرانیان خارج را به بازگشت به کشورشان دعوت کرده بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: