آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 1 خرداد ماه 1396 = 22-05 2017

محکومیت زندانی سیاسی کُرد به اعدام

خبرگزاری هرانا ـ کمال حسن رمضان، زندانی کرد تبعه سوریه که مشغول گذراندن حکم ۷ ساله حبس خود است در پرونده ای جدید به اتهام محاربه و قتل توسط دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شد. این محکومیت در حالی است که نامبرده در حال جدال حقوقی در پرونده مفتوح دیگری است که عینا با همین اتهام و موضوع بر علیه ایشان در جریان است. این زندانی از داشتن وکیل مدافع منتخب محروم مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس ابلاغیه ای که به روئیت حسن کمال رمضان، رسیده است نامبرده در آبان ماه ۹۰ طی محاکمه غیابی به اتهام محاربه از طریق مین گذاری و قتل کارکنان اداره برق ارومیه از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شده است. این ابلاغیه توسط شعبه ۹ اجرای احکام کیفری دادسرای ارومیه تنظیم و در هفته اخیر به وی ابلاغ شده است.

متن ابلاغیه مورد اشاره را عینا در ادامه بخوانید:

“شعبه ۹ اجرای احکام کیفری دادسرای دادگاه انقلاب شهرستان ارومیه

مکاتبات قضایی

اعلام محکومیت به زندان

مدیر محترم زندان مرکزی ارومیه

با سلام

محکوم علیه کمال حسن رمضان به جرم محاربه در قیام مسلحانه در برابر حکومت اسلامی از طریق مین گذاری و به شهادت رساندن چند تن از کارکنان اداره برق ارومیه و مجروح نمودن سرباز نیروی انتظامی ضمنا عضویت در گروهک پژاک حسب دادنامه صادره از شعبه سوم انقلاب اسلامی ارومیه با شماره ۱۱۳۱ مورخ ۲۱/۸/۱۳۹۰ به اعدام محکوم شده است. محکومیت قطعی به وی ابلاغ و نتیجه ابلاغ به آن دادیاری اعلام شود.

قاضی اجرای احکام کیفری ویژه امور انقلاب شعبه ۵ ارومیه

مهدی دادپور”

این محکومیت که در شرایط بی خبری کمال حسن رمضان زندانی سیاسی سوری الاصل زندان مرکزی ارومیه صادر شده در حالی است که نامبرده از بابت پرونده ای با موضوع و اتهام مشابه از سال ۹۵ در حال جدال حقوقی دیگری است.


حسن کمال رمضان
آقای کمال حسن رمضان از تشکیل پرونده و برگزاری دادگاه مورد نظر بی اطلاع بود و صدور و ابلاغ چنین حکمی مایه غافلگیری نامبرده شد.

این اتهام و صدور حکم در حالی صورت گرفته است که آذرماه سال ۹۵ وزارت اطلاعات در اقدامی مشابه وی را به ارتکاب قتلی در سال ۱۳۸۵ متهم کرد، وی از سوی شعبه ششم بازپرسی دادگاه ارومیه طی دو جلسه تحت بازپرسی قرار گرفت و نهایتا پرونده مفتوح شده علیه وی به شعبه یک دادگاه انقلاب ارومیه ارجاع شد و کماکان در جریان است.

شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه در روند بررسی این پرونده به وی اعلام کرد جهت اخذ وکیل اقدام نماید اما این زندانی اعلام کرد که توان گرفتن وکیل را ندارد.

همانطور که اشاره شد اتهام محاربه از طریق ارتکاب قتل در سال ۸۵ و مشارکت در اقدام مسلحانه علیه حکومت اسلامی دوبار علیه این زندانی مفتوح شده که برای نخستین بار در هفته اخیر منتهی به صدور حکم اعدام شده و در پرونده دوم نیز در حال بررسی است.

یک منبع نزدیک به آقای کمال رمضان درباره موضوع پرونده به گزارشگر هرانا گفت: “ایشان در سال ۸۵ اصلا ایران نبودند، حتی به عضویت گروه اپوزیسون کرد موردنظر هم درنیامده بوده که منشا اتهام اصلی وی است.”

کمال حسن رمضان متولد ۱۳۶۸ اهل سوریه در سال ۱۳۸۷ به عضویت یکی از گروه های اپوزیسیون کرد در آمد. این زندانی سوری الاصل محبوس در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه در شهریورماه ۱۳۹۳ از سوی اداره اطلاعات سپاه بازداشت شد در حالی که چند ماه از ورود وی از ترکیه به ایران می گذشت و مدعی بود برای عزیمت به عراق به ایران تردد کرده است.

این زندانی سیاسی در پرونده اولش، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با یکی از گروه های اپوزیسیون کرد به ده سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم با استفاده از “تسلیم رای” و اعمال ماده ۴۴۲ به هفت سال و شش ماه و یک روز تقلیل یافت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: