آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 14 خرداد ماه 1396 = 04-06 2017

دلیل تخریب شبانه آب انبار نه حصار چیست؟

کمیته نجات پاسارگاد

بنا به گفته رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان گرمسار (استان سمنان)، «جمعه شب 12 خرداد آب انبار تاریخی نه حصار توسط عوامل سودجو و فرصت‌طلب تخریب شده است.»

این آب انبار از آثار ثبت شده ی ملی متعلق به دوران قاجاریه است که مثل دیگر آب انبارهای سمنان دارای معماری جالب و دو بادگیر می باشد. و تا قبل از این حادثه (که متاسفانه 40 در صد بنا را ویران کرده) کاملا سلامت و کارآ بوده است. به گفته خانم کمالی رییس اداره میراث فرهنگی تخریب کاملا عمدی است و با دستگاه های لودر انجام شده است.

البته این مقام مسئول دلیل تخریب این بنای تاریخی را نگفته اند؛ چون اگر ایشان می دانند که ویرانگران از «عوامل سود جو و فرصت طلب» بوده اند، باید این را هم بدانند که سود ناشی از این ویرانگری برای آن ها چه بوده است. معمولا وقتی افرادی شبانه بنایی تاریخی را زیر و رو می کنند، قصدشان یا حفاری و دستبرد به آثاری ست که احتمالا در آن جا وجود دارد و یا خراب می کنند تا به جایش آپارتمان سازی کنند. ولی در این مورد هنوز هیچ چیز روشن نیست و طبق معمول مسئولین میراث فرهنگی اطلاعاتی در اختیار مردمان، که مالک اصلی میراث فرهنگی ایران هستند، نمی گذارند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: