آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 17 خرداد ماه 1396 = 07-06 2017

قطر؛ امارات و عربستان در پی تغییر رژیم نیستند

رادیو فرانسه: همانند عربستان، امارات متحد عربی اعلام کرد که خواستار نه تغییر رژیم، بلکه تغییر سیاست در قطر است. وزیر امور خارجۀ امارات متحد عربی با اظهار این مطلب افزوده است که بحران کنونی در مناسبات کشورهای عرب منطقه و قطر معطوف به تغییر رژیم در این کشور نیست، بلکه هدفش تغییر سیاست دوحه است.

وزیر امور خارجۀ امارات از دولت قطر به عنوان "قهرمان افراطیگری و تروریسم در منطقه" یاد کرده و افزوده است که تلاش های دیگر کشورهای عرب منطقه برای تغییر سیاست دولت قطر با بن بست روبرو شده است. به همین خاطر، به گفتۀ وزیر امور خارجۀ امارات، اکنون دولت های عرب می کوشند به قطر بفهمانند که بی توجهی این کشور به امنیت عمومی و قواعد حُسن همجواری انزوای دوحه را در پی دارد.

به گفتۀ وزیر امور خارجۀ امارات عادی شدن مناسبات کشورهای همسایه با دوحه به توقف پشتیبانی قطر از تروریسم و افراطیگری بستگی دارد. وزیر امور خارجۀ امارات همچنین افزوده است که از دیگر شروط عادی شدن مناسبات با قطر تهیه یک نقشۀ راهنما بر اساس توافقات امضا شده توسط امیر قطر در سال ٢٠١۴ است. به این تعهدات به گفتۀ مقام اماراتی باید نکات روشن دیگری اضافه شود.

وزیر امور خارجۀ امارات همچنین از دوحه خواسته است که استفاده از ابزار رسانه های دولتی، مشخصاً شبکۀ تلویزیونی الجزیره، را برای "اشاعۀ تروریسم" متوقف کند. وی همچنین خواستار اقدام مشخص دوحه در قبال افرادی شده که از سوی آمریکا و سازمان ملل هدف تحریم قرار گرفته اند. وزیر امور خارجۀ امارات پشتیبانی دوحه از سازمان های اخوان المسلمین و حماس را مشکلی مهم برای کل منطقه دانسته است.

در اظهاراتی جداگانه، وزیر امور خارجۀ عربستان، عادل الجُبیر، در جریان سفرش به برلین از دولت قطر به عنوان دولت برادر یاد کرد و گفت که این کشور باید بحران به وجود آمده در مناسباتش با دیگر کشورهای عرب منطقه را حل کند. عادل الجبُیر همچنین اظهار داشت که هدف از قطع مناسبات دیپلماتیک با قطر واداشتن این کشور به تغییر سیاست بوده است.

در این حال، سازمان حماس با انتشار بیانیه ای از اظهارات وزیر امور خارجۀ قطر و همتای سعودی وی ابراز شگفتی کرد و افزود که این موضعگیری ها به منزلۀ اشاعۀ نفرت نسبت به سازمان حماس است.

سخنگوی دولت فرانسه، کریستوف کاستنر، نیز از دولت دوحه خواست که به پرسش های کشورهای همسایه مبنی بر پشتیبانی قطر از تروریسم پاسخ بدهد. سخنگوی دولت فرانسه از موضعگیری در خصوص اختلافات جاری میان برخی کشورهای عرب منطقه و دولت قطر خودداری کرد، هر چند حکومت این کشور را به شفافیت و مسئولیت در قبال مسائل طرح شده فراخواند.

در اظهاراتی جداگانه، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، جف دیویس، اظهار داشت که بحران جاری در مناسبات کشورهای عرب منطقه و دوحه بر موقعیت نظامی آمریکا در قطر اثری نگذاشته است. بیش از ده هزار سرباز آمریکایی در قطر مستقر هستند و این کشور نقش مهمی در آرایش نظامی آمریکا در خارومیانه ایفا می کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: