آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 27 شهریور ماه 1396 = 18-09 2017

تپه 7 هزارساله دامغان در معرض تهدید+عکس

ایرنا: تپه حصار دامغان با قدمت بیش از هفت هزار سال در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. با این حال عبور روزانه 80 رام قطار تهران-مشهد این تپه باستانی را در معرض تهدید قرار داده است. (تصاویر زیر)


تخت جمشید و جهانی کردن گورستان های نجف

سایت نجات پاسارگاد: خطر فرونشست زمین تخت جمشید را تهدید می کند و مقامات در پی جهانی کردن گورستان های نجف اند

در حالی که صدها منطقه و صدها اثر باستانی، تاریخی، و فرهنگی ایرانزمین منتظر ذره ای توجه هستند، در حالی که به دلیل بی توجهی دولت فرونشست زمین خطری جدی محوطه های تاریخی تخت جمشید، نقش رستم و برخی روستاهای مجاور این آثار را تهدید می کند، و در حالی که از فرستادن پرونده ی بسیاری از مناطق و آثار تاریخی مردمان ایران، برای جهانی شدن، به عمد خودداری می شود،یکی از اعضای پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری جمهوری اسلامی، پیشنهاد ثبت جهانی «قبرستان وادی السلام» نجف را به عنوان «بزرگترین قبرستان جهان اسلام» می دهد.

اگر به وضعیت میراث جهانی ثبت شده ی ایران در یونسکو توجه کنید متوجه خواهید شد که همیشه بلافاصله پس از جهانی شدن یکی از آثار تاریخی و یا فرهنگی ایرانزمین، و پس از ابراز شادمانی و حتی جشنی از سوی سازمان میراث فرهنگی تخریب آن اثر شروع می شود. تخریب ها از رها کردن عمدی و غیرعمدی آثار به حال خود گرفته تا ساختمان سازی های بی رویه در اطراف آن و تا ساختن مسجد و تکیه و بوستان و قبر شهدا و مخدوش کردن منظر این بناها.

تازه ترین ویرانی ها در گنبد تاریخی کاووس نشان روشنی از این نوع رفتارهای حکومت اسلامی با داشته های سرزمین ماست.

ایران پرس نیوز


ایران پرس نیوز




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: