آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 1 تیر ماه 1396 = 22-06 2017

آخرین وضعیت دو زندانی تبعیدی در قزوین

خبرگزاری هرانا – سید «سامی حسینی» زندانی سیاسی به همراه «جمال‌الدین محمدی» در نهمین سال حبس خود در زندان قزوین سپری می کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، این دو زندانی سیاسی از ۹ سال پیش بدون مرخصی در حبس به سر میبرند و از سال ۱۳۹۴ بعد از تبعید به زندان قزوین، خانواده‌هایشان به علت مسافت طولانی برای ملاقات حضوری با مشکلات متعددی روبرو بوده‌اند.

سید سامی حسینی و جمال‌الدین محمدی در ۱۵ خردادماه سال ۱۳۸۷ در نزدیکی «تازه‌شهر» سلماس در ایست بازرسی گلوگاه شیرازی بازداشت شدند. اتهام آنها «دست‌داشتن در بمبگذاری روستای حاجی جفان سلماس» و «عضویت در احزاب کردی» بود. بازداشت آنها با اتهام طرح‌ریزی بمبگذاری در روز ۵ خرداد ۱۳۸۷ در روستای مذکور صورت گرفت.

با وجود عدم مستندات کافی از قبیل «وسایل و لوازم طرح ترور» مورد ادعای وزارت اطلاعات، با تکیه بر «علم قاضی» اتهام بمبگذاری و محاربه در دادسرای انقلاب شهرستان خوی به آنها تفهیم شده و هردو از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شدند. بعدها در بررسی مجدد پرونده، احکام‌شان به ۱۰ سال حبس تعزیری و تبعید کاهش یافت.

این دو زندانی پس از تحمل شکنجه‌های جسمی شدید در بازداشتگاه وزارت اطلاعات به طوری که مسئولین زندان سلماس از پذیرش آن‌ها سرباز می‌زدند، به زندان سلماس منتقل شدند.

سید سامی حسینی و جمال‌الدین محمدی در پاییز سال ۱۳۹۴ از این زندان به زندان قزوین تبعید شده‌اند.

در جریان بازجویی آنان انواع شیوه‌های شکنجه از قبیل آویزان‌کردن بوسیله ‌طناب از ناحیه‌ مچ دستها، اتصال مستقیم جریان برق به بدن، ایجاد اختلال در سیستم عصبی با خوراندن قرصهای مشکوک و ضرب و شتم مستمر به کار گرفته شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: