آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 18 شهریور ماه 1396 = 09-09 2017

بحران قطر؛ گفتگوی تلفنی و جنجالی تازه

جمعه‌ شب دقایقی پس از تماس تلفنی امیر قطر با ولیعهد عربستان سعودی، انتشار روایت‌های مختلف از محتوای این گفت‌وگو، جنجالی تازه میان دوحه و ریاض ایجاد کرد و هرگونه امید برای حل و فصل بحران میان قطر و چهار کشور تحریم‌کننده را از بین برد.

خبرگزاری رسمی قطر در گزارش خود از این گفت وگو اعلام کرد، امیر قطربه دنبال گفت و گو با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا و به بنابر در خواست او با ولیعهد عربستان تماس گرفت.

خبرگزاری قطر همچنین گزارش داد که در این گفت وگوی تلفنی ،دو طرف بر ضرورت حل بحران اخیر از طریق نشستن بر سر میز مذاکره برای تضمین ثبات و یکپارچگی شورای همکاری خلیج فارس توافق کردند.

خبرگزاری قطر اضافه کرد: شیخ تمیم با پیشنهاد محمد بن سلمان برای تعیین دو نماینده (از طرف هرکشور) برای حل مسالی اختلافی به نحوی که مغایر با حاکمیت ملی کشور ها نباشد، موافقت کرد.

جمعه‌شب خبرگزاری رسمی قطر( قنا) گزارش داد، تمیم بن‌حمد طی تماسی تلفنی با بن‌سلمان، از تمایلش برای رایزنی درباره درخواست‌های چهار کشور( عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر) سخن گفته است و شاهزاده بن‌سلمان نیز با این درخواست موافق کرده است.

چنین گزارشی با خشم گسترده عربستان سعودی مواجه شد و اعلام کرد که به علت درج تحریف‌آمیز محتوای این مکالمه در رسانه‌های قطری، تمام تماس‌ها با دوحه تعلیق می‌شود.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نیز با اعلام خبر گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر و ولیعهد سعودی، گزارش داد که جزئیات این گفت‌وگو پس از تفاهم طرف عربستانی با امارات، بحرین و مصر اعلام خواهد شد.

یک منبع در وزارت خارجه عربستان سعودی در این‌باره متذکر شد: «از آنجا که تلاش قطر برای تحریف محتوای این گفتگو نشان از جدی نبودن این کشور برای حل بحران دارد، تمام گفت‌وگوها میان ریاض و 3 کشور عربی دیگر و دوحه معلق خواهد شد تا زمانی که قطر رسما و در بیانیه‌ای علنی از موضع خود سخن بگوید.»

این منبع افزود، این گفت‌وگوی تلفنی به درخواست قطر و همچنین درخواست آن برای گفت‌وگو با چهار کشور عربی درباره فهرست شروط، انجام شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد، آنچه خبرگزاری رسمی قطر منتشر کرده است، به‌هیچ وجه با واقعیت ارتباطی ندارد و گزارش خبرگزاری قطر ادامه سیاست قطر برای تحریف حقایق است.

این در حالی است که خبرگزاری قطر گزارش داد که تماس تلفنی شیخ تمیم با بن‌سلمان به درخواست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا انجام شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: