آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 3 تیر ماه 1396 = 24-06 2017

"زن آباد" نام مکانی است در حومه کابل

بیست و سوم ژوئن روز جهانی زنان بیوه است. هدف از نام گذاری روز جهانی زنان بیوه حمایت از این آنان و جلب توجه افکار عمومی در کشورهای مختلف جهان به وضعیت، حقوق و دشواری‌هایی است که زنان بیوه با آن روبرو هستند.

به گزارش یورونیوز، بررسی وضعیت این زنان در برخی از کشورهای دنیا از جمله در یکی از فقیرترین، سنتی‌ترین و مردسالارترین کشورهای دنیا یعنی افغانستان اهمیت و معنا پیدا می کند.

ساختار سنتی و مردسالاری جامعه افغانستان زندگی زنان بیوه را بیش از سایر زنان این کشور با دشواری و پیچیدگی عجین می کند.

«زن آباد» نام مکانی است در حومه کابل که زنان بیوه افغانی از دهه نود میلادی و برای رهایی از نگاه بیمارگونه اجتماع و محفاظت از خود در آن دور هم آمده‌اند.

در آن زمان زنان بیوه در زمینهای بایر این منطقه با دستان خود سرپناهی ساختند و تا به امروز بصورت گروهی با یکدیگر زندگی می کنند. کلاس‌های سوادآموزی نیز در این مکان برپا شده است.

اجتماع این زنان در حومه کابل امری کاملا استثنایی و نادر محسوب می شود در نزدیکی پایتخت کشوری که در آن زنان پیش از ازدواج به نوعی ملک پدر
بشمار می روند. زنان بیوه در افغانستان اغلب قربانی خشونت، طرد از خانواده و یا ازدواج اجباری هستند.

سالیان طولانی جنگ در افغانستان بر شمار زنان بیوۀ این کشور افزوده است. سازمان ملل متحد شمار زنان بیوه افغانستان ۲.۵ میلیون نفر برآورد می کند.
آمار و ارقام مربوط به زنان بیوه در دنیا

آمارها و تحقیقات شمار زنان بیوه در دنیا را ۲۵۸.۵ میلیون نفر برآورد می کند. از این تعداد حدود ۳۸ میلیون نفر آنان در فقر مطلق بسر می برند.

بر اساس همین تحقیقات، بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی عواملی همچون جنگ و بیماری ۹ درصد بر تعداد زنان بیوۀ جهان افزوده است. بیشترین آمار افزایش در خاورمیانه و آفریقای شمالی بوده است.

هند با ۴۶ میلیون نفر زن بیوه بیشترین شمار زنان بیوه در دنیا را دارد. پس از هند، چین در ردیف دوم قرار دارد. تعداد زنان بیوه چینی بیش از ۴۴.۵ میلیون نفر است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: