آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 12 تیر ماه 1396 = 03-07 2017

ترورهای مشکوک در مناطق کردنشین ترکیه

رادیو آلمان: رسانه‌های ترکیه از کشته‌شدن یکی از فرماندهان برجسته و عملیاتی پ‌ک‌ک به نام محمد دوغان در دیاربکر خبر داده‌اند. دوغان در فهرست افراد تحت تعقیب نیروهای امنیتی ترکیه قرار داشت.

بخش آنلاین روزنامه‌های حریت و ملیت ترکیه روز شنبه (اول ژوئیه/ ۱۰ تیرماه) گزارش دادند "تروریستی" که در محله "کوتلو" دیاربکر از پا درآمده بود، "محمت دوغان" (Mehmet Dogan)، فرمانده نیروهای ویژه پ‌ک‌ک بوده است. دوغان در فهرست افراد تحت تعقیب نیروهای امنیتی ترکیه قرار داشت.

بنابر گزارش این رسانه‌ها، محمد دوغان به همراه سه عضو دیگر پ‌ک‌‌ک، در نخستین ساعات ۳۰ ژوئن (۹ تیرماه) در درگیری با نیروهای امنیتی ترکیه کشته شده‌اند. دوغان ۴۰ سال داشت و با نام مستعار "باران صالح سینان" فعالیت می‌کرد.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، روز یکشنبه (۲ ژوئیه/ ۱۱ تیرماه) در مراسم خاکسپاری اورهان مرجان، معاون حزب عدالت و توسعه در دیاربکر خبر کشته‌شدن محمد دوغان را تایید کرد.

سویلو به خبرنگاران گفت، دوغان با نام مستعار "باران" مسئول نیروهای ویژه پ‌ک‌ک بود و از مدت‌ها پیش تحت تعقیب نیروهای امنیتی ترکیه قرار داشت.

هم‌زمان با این ترور، آیدین آهی یکی از مقام‌های ارشد حزب عدالت و توسعه در شهر کردنشین "وان" نیز مقابل محل سکونتش ترور شد. او ساعتی بعد در بیمارستان درگذشت.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این ترورها را بر عهده نگرفته است، اما مقام‌های ترکیه پ‌ک‌ک را به دست داشتن در این ترورها متهم می‌کنند.

وزیر کشور ترکیه دیروز گفت ۱۹ نفر در ارتباط با این ترورها بازداشت شده‌اند. سویلو اضافه کرد ۲ نفر از دستگیرشدگان به طور مستقیم در ترور دست داشتند و در حال حاضر در اختیار نیروهای امنیتی ترکیه هستند.

حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) از سال ۱۹۸۴ به مبارزه مسلحانه علیه دولت ترکیه برخاسته است. این گروه هدف خود را دستیابی به حقوق فرهنگی و سیاسی کردها اعلام کرده است. پ‌ک‌ک در ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان یک "گروه تروریستی" شناخته می‌شود.strong>



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: