آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 7 تیر ماه 1396 = 28-06 2017

عید فطر؛ اخبار تکمیلی بازداشت های اهواز

خبرگزاری هرانا – در روزهای منتهی به عید فطر دستگاههای انتظامی و امنیتی در شهر اهواز تعداد زیادی از شهروندان عرب این شهر که هویت دست کم ۳۴ تن از آنان محرز است را احضار یا بازداشت کردند. در ادامه شرایط ملتهب و برخورد با فعالان عرب در سطح این منطقه یک شهروند دیگر نیز روز سوم تیرماه در این شهر بازداشت شده است. فرد بازداشت شده از یکسال قبل تحت تعقیب دستگاه امنیتی قرار داشت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صاحب مشیلشى (دراجی)، شهروند اهوازی، ۳ تیرماه۱۳۹۶، در منزل خود واقع در کوی آریا از توابع شهر اهواز، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

این درحالی است که ۴ تیرماه ۱۳۹۶، تعدادی از شهروندان عرب با هجوم نیروهای امنیتی به مراسم عیدفطر برگزار شده در منطقه ملاشیه از توابع شهر اهواز، بازداشت شدند. همچنین در آستانه عید فطر نیروهای انتظامی و امنیتی تعداد زیادی از شهروندان عرب در اهواز را احضار کرده بودند.

‎صاحب مشیلشى (دراجی)، ۲۷ ساله، متاهل و دارای دو فرزند، در منزل خود بازداشت شد. همچنین منزل وی مورد تفتیش قرار گرفت و دوربین مداربسته تعبیه شده بر درب ورودی منزل و لوازم شخصی وی نیز توقیف شد.

یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: ” صاحب مشیلشی بیش از یک سال است که به دلیل فعالیت های سیاسی از جمله سرودن شعر از سوی نیروهای وزارت اطلاعات اهواز تحت تعقیب قرار دارد و به همین دلیل در منزل خود سکونت نداشت. وی که به مناسب عید فطر به منزل خود مراجعه کرده بود، در نیمه شب روز جمعه بازداشت شد.”

۴ تیرماه ۱۳۹۶، تعدادی از شهروندان عرب با هجوم نیروهای امنیتی به مراسم عیدفطر برگزار شده در منطقه ملاشیه، بازداشت شدند. تعدادی از این بازداشت شدگان در اهواز دارای سوابق پیشین بازداشت و محکومیت هستند، اسامی ۱۳ تن از این بازداشت شدگان عبارت است از : احمد حزباوى (شاعر)، ناصر اسدی، مرتضى سیلاوی، مرتضى حردانی، محمد عفراوی، ماهر مسعودی، علی زهیری، عدنان حردانى، احمد براجعه، علی شریفى، محمد مسعودى، احمد مسعودی و عبیده اسکین غزلاوی.

لازم به یادآوری است در آستانه عید فطر، ده ها تن از فعالان عرب در منطقه امانیه از توابع شهر اهواز، از سوی ستاد خبرى وزارت اطلاعات به نهادهاى امنیتى واقع در پادادشهر و همچنین کلانترى ۱۷ این شهر جهت اخد تعهدنامه کتبی مبنی بر عدم شرکت در مراسم عید فطر احضار شده بودند.

هویت احضار شدگان که عمدتا ساکن کوى علوى در شهر اهواز هستند به شرح زیر است؛

یعقوب بنى تمیم ۵۰ ساله، شاکر بنى تمیم ۳۷ ساله، توفیق بنى تمیم ۳۵ ساله (اعضای خانواده مالک بنى تمیم که در سال ۱۳۸۵ اعدام شد)
جاسم بترانى و فرزاندانش به نام های محمد بترانى ۲۸ ساله، عمار (ریاض) بترانى ۲۰ ساله و باسم بترانى ۲۶ ساله (اعضای خانواده على بترانى که در اعتراضات سال ۱۳۸۴ اعراب این شهر کشته شد.)

رحیم سوارى ۴۳ ساله، مرتضى سوارى ۱۸ ساله، احمد سوارى، محمود سوارى، سعید حیدرى ، مصطفى سیلاوى، سید کامل فاضلى، عباس سوارى، عدنان سوارى، فیصل سوارى، جلیل بدوى، سامى چلداوى، توفیق جادرى، مهدى سوارى، چاسب حیدرى، جلیل سوارى، احمد طرفى، طارق ساعدى، نجم باوى، سامح زائرى، عبدالرحمن سوارى، مسعد حیدرى، ناطق سوارى، موسى شریفى.

لازم به اشاره است است، سه شنبه ۳۰ خردادماه ۱۳۹۶، جاسم جلالى( کعبى) ۲۴ ساله و اهل کوی علوی و پنجشنبه ۱ تیرماه ۱۳۹۶، فواد سلامى اهل قلعه چنعان از توابع شهر اهواز، توسط مامورین وزرارت اطلاعات بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شدند.

از سرنوشت این افراد اطلاعی در دست نیست و همینطور مشخص نیست اگر بازداشت آنها ارتباطی با برنامه های عیدفطر فعالان عرب در این شهر داشته است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: