آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 21 تیر ماه 1396 = 12-07 2017

واکنش چهار کشور عربی به توافق آمریکا و قطر

عربستان و متحدانش توافق آمریکا و قطر را ناکافی خواندند

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجۀ آمریکا، و مقامات قطر طرح مبارزه با حمایت مالی از تروریسم را سه شنبه یازدهم ژوئیه در دوحه امضا کردند. در واکنش، عربستان، مصر، امارات و بحرین این اقدام را ناکافی دانستند. به منظور حل بحران بی سابقه میان قطر و چهار کشور عربی منطقه، رکس تیلرسون از روز دوشنبه دهم ژوئیه دور سفر چند روزه ای را به منطقه آغاز کرده است.

به گزارش رادیو فرانسه، وزیر امور خارجۀ دوحه در یک کنفرانس مطبوعاتی، خبر طرح مبارزه با حمایت مالی از تروریسم را که به امضای آمریکا و قطر رسیده اعلام کرد. او گفت که امروز قطر تنها کشوری است که با آمریکا طرح مبارزه با حمایت مالی از تروریسم را امضا کرده است. وی همچنین از چهار کشور عرب همسایه که مناسبات شان را با دوحه قطع کرده اند خواست که به این طرح بپیوندند.

در واکنش چهار کشور عرب همسایه قطر طرح امضا شده را ناکافی دانستند و خواستار آن شدند که کنترل جدی بر فعالیت های قطر در زمینۀ آنچه حمایت مالی این کشور از تروریسم می خوانند، اعمال شود. چهار کشور عرب منطقه همچنین گفته اند که از نزدیک مراقب جدیت قطر در زمینۀ مبارزه با حمایت مالی از تروریسم هستند.

رکس تیلرسون گفته است که توافق امضا شده میان آمریکا و قطر بر تصمیم اجلاس ریاض در ماه مه گذشته مبنی بر ریشه کن کردن تروریسم استوار شده است. او گفته است که این توافق فوراً نیز اجرا می شود. قرار است امروز وزیر امور خارجۀ آمریکا با همتایان مصری، سعودی، اماراتی و بحرینی اش در جده ملاقات کند. وزیر امور خارجۀ مصر گفته است که نشست جده انعکاس ارادۀ چهار کشور عربی منطقه مبنی بر تقویت هماهنگی و اتحاد آنها در مناسبات آینده شان با قطر است.

سخنگوی وزیر امور خارجۀ آمریکا گفته است که حل بحران قطر و کشورهای عرب همسایه ممکن است ماه ها به درازا بکشد. او سیزده شرط چهار کشور عربی را برای عادی کردن مناسبات شان با قطر غیرواقع بینانه خوانده، هر چند گفته است که برخی از این شروط قابل تحقق هستند. با این حال، سخنگوی رکس تیلرسون تصریح کرده است که هر دو طرف باید برای رسیدن به یک سازش تلاش بکنند زیرا، به گفتۀ او، در زمینۀ حمایت از گروه های تروریستی "دستان پاک" وجود ندارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: