آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 21 تیر ماه 1396 = 12-07 2017

فتوا در باره حریم خصوصی داخل خودرو

آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در پاسخ به سؤالی درباره حریم خصوصی داخل خودرو مطالبی را ارائه کرد.

به گزارش تسنیم، جمعی از کاربران سایت سؤالی دربارۀ خصوصی نبودن فضای داخل خودرو از آیت‌الله مکارم شیرازی مطرح کردند.

متن سؤال از آیت‌الله مکارم شیرازی:

جنابعالی مدتی قبل فرموده بودید که فضای داخل خودرو خصوصی است، اخباری که اخیراً از حضرتعالی در دیدار فرمانده نیروی انتظامی قم دربارۀ فضای داخل خودرو منتشر شده نشان می‌دهد که آن را خصوصی نمی‌دانید، لطفاً توضیح بیشتری در این زمینه ارائه دهید.

پاسخ مرجع تقلید شیعیان:

با عرض سلام آنچه که قبلاً عرض کرده‌ام مربوط به سرقت از خودروها بوده یعنی اگر در خودرو قفل باشد و کسی شیشۀ آن را بشکند و چیزی از درون آن سرقت کند حکم سرقت از «حرز» (حریم خصوصی) دارد و احکام سارقان از منازل مسکونی بر آن جاری می‌شود (این مربوط به سرقت است).

ولی اگر کسی در خودرو بنشیند و در آن را ببندد و در داخل آن بی‌حجاب یا نیمه عریان باشد و خودرو نیز دارای شیشه‌های شفاف باشد و مثلاً مشغول استعمال مواد مخدر و یا شرب خمر شود، آن‌ هم در ملأعام، به‌یقین حریم خصوصی محسوب نمی‌شود، درست مانند کسی است که یک‌خانه‌ای شیشه‌ای در سر چهارراه بسازد و در آن مشغول انواع کارهای خلاف شود و بگوید اینجا حریم خصوصی است و کسی مزاحم من نشود. اهل عرف آن را حریم خصوصی نمی‌شمارند و او را از مجازات معاف نمی‌کنند. این دو مسئله شرعاً باهم کاملاً متفاوت است.



GHASEM July 13, 2017 07:56 AM

عجب مغزهای پهن و متفکری داریم اگه اینها نبودن این مشکلات را کی حل میکرد حالا حی بگید آخوند انگله میبینید چقدر مفیده ماشین مشکل بزرگیست برای همین ریال ایران با خاک یکسان شده

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: