آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 22 تیر ماه 1396 = 13-07 2017

سفر ترامپ به پاریس برای جشن ملّی فرانسه

دونالد ترامپ برای شرکت در مراسم جشن ملّی فرانسه و دیدار با امانوئل ماکرون وارد پاریس شد

رادیو فرانسه: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در این سفر که بویژه برای شرکت در جشن ملّی فرانسه صورت گرفته، بعدازظهر امروز پنجشنبه ۱۳ ژوئیه/ ۲۲ تیر، در کاخ الیزه با همتای خود امانوئل ماکرون دیدار و گفتگو می‌کند. رؤسای جمهوری دو کشور در پایان این ملاقات در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک نیز شرکت می‌کنند. دونالد ترامپ پیش از آن در بنای ملّی "اَنوَلید" حضور می‌یابد. این بنای عظیم علاوه بر موزۀ ارتش و تأسیسات دیگر، پانتئون نظامی فرانسه محسوب می‌شود و از جمله مقبرۀ ناپلئون را دربر می‌گیرد.

رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه در دیدار امروز خود بویژه به موضوعاتی می پردازند که در بارۀ آنها اشتراک نظر دارند. مبارزه با تروریسم و تلاش برای تأمین امنیّت و ثبات در جهان به گفتۀ منابع آگاه در کاخ الیزه مهمترین زمینۀ گفتگوها میان دو طرف را تشکیل می‌دهد و بنابراین مشورت، هماهنگی و اقدام مشترک دربارۀ آنها ضروری می‌نماید. با این حال، به گفتۀ همین منبع، موارد اختلاف و از جمله موضوع تغییرات اقلیمی و نیز تجارت جهانی به فراموشی سپرده نمی‌شود.

مقامات آمریکائی نیز در بارۀ این دیدار همین نظر را تائید می کنند. مشاور اقتصادیِ رئیس جمهوری آمریکا، گاری کهن، اعلام کرد که گفتگو در بارۀ مسائل امنیّتی و دفاعی بخش مهم دیدار میان رؤسای جمهوری دو کشور را به خود اختصاص می‌دهد. وی با اشاره به اختلافاتی که میان امانوئل ماکرون و دونالد ترامپ وجود دارد گفت «نگرش آنها در بارۀ راه‌های دست یافتن به اهداف اندکی متفاوت است، امّا من گمان می کنم که هدف نهائی هر دو یکی است».

تأکید بر دیدگاه‌های مشترک بویژه از آنرو صورت می‌گیرد که انگیزۀ اصلی سفر دونالد ترامپ به فرانسه شرکت در مراسم جشن ملّی این کشور و رژۀ نیروهای نظامی در خیابان شانزه لیزۀ پاریس است. امانوئل ماکرون از آنرو همتای خود دونالد ترامپ را به این مراسم دعوت کرده که امسال با یکصدمین سالگرد ورود نیروهای آمریکائی به نخستین جنگ جهانی همزمان است.

در مراسم ۱۴ ژوئیۀ امسال در پاریس ۲۰۰ نظامی آمریکائی از نیروهای سه گانۀ این کشور در کنار نفرات ارتش فرانسه رژه خواهند رفت. شش هواپیمای اف۱۶ و دو شکاری "اف۲۲" نیروی هوائی آمریکا نیز در رژۀ هوائی امسال حاضر خواهند بود.

حضور رئیس جمهوری آمریکا در این مراسم، بگفتۀ نزدیکان امانوئل ماکرون، نشان همراهی و همکاری میان دو کشور در زمینۀ تامین امنیّت جهانی است و ارتش‌های دو کشور به این منظور در عملیّات مشترک با هماهنگی کامل شرکت می کنند.

بگفتۀ منابع آگاه، موضوع تأمین منابع مالی لازم برای نیروی جدید منطقه‌ای در ساحل افریقا در دیدار میان رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه مورد گفتگو قرار می‌گیرد. این نیرو از نفرات پنج کشورِ موریتانی، چاد، مالی، نیجر و بورکینافاسو، تشکیل شده و در دوم ژوئیه امسال در حضور امانوئل ماکرون آغاز به کار کرد. هزینۀ تکمیل این نیرو ۴۲۳ میلیون یورو برآورد شده است که تا کنون تنها ۵۰ میلیون آن توسط اتحادیۀ اروپا به عهده گرفته شده است.

منابع کاخ ریاست جمهوری فرانسه می‌گویند امانوئل ماکرون در دیدار خود با دونالد ترامپ موضوعِ توافق پاریس در بارۀ تغییرات اقلیمی را که موردِ اختلافِ دو کشور است مطرح خواهد کرد و بر ضرورت پایبندی به آن تأکید خواهد نمود.

رهبران دو کشور و همسران آنها شام را در رستوران معروف "ژول وِرن" واقع در طبقۀ دوم برج ایفل صرف خواهند کرد. مسئولین کاخ الیزه می گویند هدف از این اقدام آنست که به دونالد ترامپ نشان دهیم برخلاف آنچه وی بارها تکرار کرده، «پاریس همچنان پاریس است».



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: