آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 7 مرداد ماه 1396 = 29-07 2017

احتمال حذف دو زن اصلاح طلب دولت روحانی

روزنامه شرق: در ٤٨ ساعت گذشته، زمزمه‌های حذف مولاوردی از کابینه دولت دوازدهم باعث واکنش‌های جدی جامعه زنان به این شایعه شده است.

آنها که در روزهای گذشته به دلیل همین شایعات از داشتن وزیر زن نیز ناامید شده بودند، از حذف مولاوردی در کابینه دوازدهم به‌عنوان شکست جامعه زنان یاد می‌کردند. آنها در رسانه‌های مجازی با مخاطب قرار‌دادن حسن روحانی از وی‌ می‌خواستند صدای آنها را بشنود و مولاوردی را در سمت معاونت امور زنان و خانواده ابقا کند.

این در حالی است که عده‌ای مولاوردی را حتی برای پست وزارت مطرح می‌کردند؛ اما به دلیل خوش‌درخشیدن وی در سمت معاونت امور زنان و خانواده ترجیح می‌دادند مولاوردی در همین پست ابقا شود. اما مسئله‌ای که به ذهن آنها خطور نکرد، حذف این زن از کابینه بود؛ شایعه‌ای که ساعت به ساعت قوت می‌گیرد و کورسوهای امید را در دل فعالان زن اصلاح‌طلب خاموش می‌کند.

در کنار مطرح شدن نام مولاوردی به عنوان یکی از گزینه های حذف از کابینه نام معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست نیز مطرح شده است. برخی از کاربران نیز به حمایت از عملکرد ابتکار پرداخته اند و حذف این دو زن از کابینه را خسارت به دولت آینده دانسته اند.

گزارش دیروز صداوسیمای رژیم: در پی شایعات و القائات اخیر درباره انتخاب تک‌تک اعضای کابینه دولت دوازدهم با نظر رهبر انقلاب، مطلبی در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایشان منتشر شد.

در خصوص منشأ و انگیزه‌های انتشار چنین شایعه‌ای، می‌توان حدس‌هایی زد اما مهمتر از آن، تبیین رویکرد رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص دولت‌ها و مباشران ارشدِ رتق و فتق امور مردم در قوه‌مجریه است.

حساسیت اصلی رهبر انقلاب اسلامی در انتخاب مسئولان در همه دولت‌ها معطوف به این منطق بوده است که فلسفه وجودی مسئولان در نظام اسلامی، خدمتگزاری به مردم است. با فهم این منطق، رویکرد رهبر انقلاب در قبال انتخاب وزیران نیز مشخص می‌شود؛ رویه ثابت در همه دولت‌ها، هماهنگی با رهبری در انتخاب وزیران دفاع، امور خارجه و اطلاعات بوده است، و این هم،حسب تکالیفی است که در قانون اساسی برای رهبری در امور سیاست خارجی و دفاعی- امنیتی تعیین شده است.

در خصوص برخی وزارتخانه‌ها مثل علوم، آموزش‌وپرورش و ارشاد اسلامی، رهبر انقلاب اسلامی حساسیت‌هایی دارند، چراکه انحراف در آنها، موجب ایجاد انحراف در حرکت کلان کشور به سمت آرمانها می‌شود و نگهبانی و مراقبت در خصوص حرکت عمومی به سمت آرمانها وظیفه قطعی رهبری است اما در انتخاب مسئولان این وزارتخانه‌ها، ورود نمی‌کنند؛ و در خصوص اکثریت کابینه نیز در همه ادوار تا آنجاکه از سوابق امر بر می‌آید نظری ابراز نمیکنند لکن همواره تأکید دارند که وزیران، افرادی کاری و به‌دور از حاشیه باشند.

بنابراین، شایعات و القائات اخیر پایه در واقعیت ندارد و دغدغه رهبر انقلاب اسلامی در قبال کابینه، به‌طور ذاتی معطوف به کارآمدی و انتخاب افرادی است که فکر و ذکر آنان، کار شبانه‌روزی و حل مشکلات مردم باشد (همانند دولت احمدی نژاد).


برخی اخبار ناخوشایند در بحث وزرای آینده

گزارش قبلی: روحانی با پذیرش وزرای تحمیلی در برابر فشارهای چهارسال آتی خلع‌سلاح خواهد شد

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان "وزرای تحمیلی پشت در پاستور" نوشت: هر چند هنوز تا نیمه مرداد ماه، یعنی زمان مشخص شدن کابینه پیشنهادی حسن روحانی چند روزی زمان باقی است اما، برخی اخبار ناخوشایند در بحث وزرای آینده، چالش دولت دوازدهم را از همین الآن کلید زده است.

این نبع نوشت: حسن روحانی باید بداند که مطمئنا با معضلات و مشکلات جدی‌تری روبه‌رو خواهد بود و راه ناهموارتر از همیشه است. روحانی در چنین مسیری اگر خم به ابرو آورد و یا تسلیم شود، بی‌گمان اولین باج سیاسی‌اش در دولت دوازدهم را هم در بحث انتخاب وزرای اجرایی خود به جریان خاص می‌دهد و عملا با همین اولین باج، در برابر فشارهای چهارسال آتی خلع‌سلاح خواهد شد.


عبور از مطالبات رای دهندگان

اعتراض‎‌ها به "هماهنگی" حسن روحانی با رهبر نظام برای انتخاب اعضای کابینه، تکلیف رای مردم چه شد؟

نقل قول های نزدیکان حسن روحانی درباره «هماهنگی» او برای انتخاب اعضای کابینه، با واکنش هایی از سوی برخی چهره های سیاسی و نمایندگان مجلس روبرو شده است. علی مطهری نایب رئیس مجلس این کار را موجب ایجاد «محدودیت» دانسته است.
اسحاق جهانگیری دو روز پیش گفته بود حسن روحانی در حال «مشورت با ارکان نظام» برای تشکیل کابینه دوازدهم است. پیشتر عبدالله ناصری از اصلاح طلبان نزدیک به دولت هم گفته بود روحانی برای انتخاب کابینه دیداری با رهبر خواهد داشت.
در سالهای گذشته عنوان شده بود که وزرای اطلاعات، کشور، امورخارجه، دفاع و فرهنگ و ارشاد اسلامی با هماهنگی رهبر جمهوری اسلامی توسط رئیس جمهوری انتخاب می شوند. این دخالت رهبر در انتخاب وزرا هیچ جایی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ندارد اما آیت الله خامنه ای در دو دهه گذشته از این اعمال قدرت خود استفاده کرده است.
وزارت خارجه ایالات متحده در گزارش سالانه خود و همچنین نهادهای حقوق بشری از اعمال نفوذ رهبر جمهوری اسلامی و نهادهای زیر نظر او بخصوص شورای نگهبان در مسیر انتخابات، بارها انتقاد کرده اند و انتخابات ایران را آزاد نمی دانند.
به نظر می رسد غیر از فرآیند انتخابات، روند گزینش وزرا نیز با دخالت رهبر روبرو شده است.
در دوره های گذشته برخی وزرا با هماهنگی رهبر منصوب می شدند اما حسن روحانی، اینبار به جای چند وزیر، قصد دارد همه گزینه ها را با رهبر هماهنگ کند. موضوعی که موجب اعتراض برخی نمایندگان مجلس نیز شده است.
از جمله محمود صادقی که در توئیتر خود به این موضوع اشاره کرده است.
روز جمعه، علی مطهری، نایب رئیس مجلس به وبسایت فراکسیون امید مجلس درباره اقدام روحانی گفت: روش ایشان که قبل از ارائه اسامی کابینه پیشنهادی به مجلس، اعلام می‌کنند که این اسامی خدمت مقام رهبری ارائه شده، کار درستی نیست و باعث می‌شود امکان اظهار نظر درباره این گزینه ها محدود شود.
غیر از او، غلامرضا حیدری از اصلاح طلبان حاضر در مجلس هم ضمنی انتقاد کرده بود و گفت اگر نمایندگان مردم در مجلس بنا به وظیفه قانونی به برخی وزرا رای مخالف دهند، توجیه و بازتاب این عمل دربرابر تایید رهبری چه خواهد بود؟
در روزهای اخیر برخی فعالان سیاسی، خواستار حضور زنان در کابینه روحانی شده بودند اما نزدیکان دولت می گویند احتمالا وزیر زنی منصوب نمی شود.


نوشتار سئوال برانگیز زیبا کلام به روحانی

نامه سرگشاده صادق زیباکلام به
جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران شیدالله ارکانه

با سلام و تحیات، در اخبار آمده بود که لیست کابینه جدید را برای مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ارسال داشته‌اید. یقیناً مشورت و هماهنگی با معظم له امری بسیار لازم و ستودنی است؛ اما جناب آقای رئیس‌جمهور، یکی دو پرسش در این خصوص مطرح هستند. تا آنجا که بنده به یاد می‌آورم این نخستین باری است که چنین رویه‌ای اعمال می‌شود. درگذشته معمولاً نظر معظم‌له در خصوص برخی از وزارتخانه‌ها ازجمله اطلاعات، خارجه، دفاع، کشور، ارشاد و آموزش‌وپرورش استعلام می‌شده و وزرا با صلاحدید ایشان تعیین می‌شدند.
جنابعالی این رویه را یک گام بزرگ به جلو برده‌اید و آن را تعمیم داده‌اید به تمامی کابینه. بنده تصورم آن است که شاید می‌خواسته‌اید با ایجاد این شائبه که وزرای انتخابی مورد تأیید مقام معظم رهبری قرارگرفته‌اند، اجازه مخالفت را از مجلس سلب نمایند. امیدوارم شبهه بنده درست نباشد و چنین نیتی در کار نبوده باشد.
جناب دکتر روحانی بزرگوار، به‌عنوان یک حقوقدان در نزد جنابعالی زیره به کرمان بردن است اگر خواسته باشم تبعات اقدامی که صورت گرفته را تشریح نمایم. اقدام حضرت‌عالی(در صورت صحت) باعث ایجاد «رویه‌ای» خواهد شد که من‌بعد رؤسای جمهور دیگر هم لیست وزرایشان را جهت تأیید به استحضار معظم له برسانید
روزی که جناب حجت‌الاسلام مهدی کروبی در جایگاه ریاست مجلس ششم استناد به «حکم حکومتی» نمودند تصور نمی‌کردند که آن اقدام بدل به یک بدعت و رویه دائمی خواهد شد؛ اما امروز «حکم حکومتی» علیرغم آنکه در قانون اساسی پیش‌بینی ‌نشده بدل به یک رویه شده. باز به‌عنوان یک حقوقدان جنابعالی بهتر از همه واقفید که در تشریح وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های رهبری در قانون اساسی اشاره‌ای به اینکه لیست وزرای می‌بایستی به تأیید معظم‌له برسند نیامده. ممکن است این اقدام امروز کمکی به جنابعالی نماید که برخی مخالفت‌ها به لیست وزرا انتخابی‌تان را خنثی نمایید و فرش را از زیر پای منتقدین به دربرید؛ اما بدعت ناصوابی را برای آیندگان پایه‌گذاری می‌کنید.

ایام به کام باد
صادق_زیباکلام
چهارم مردادماه یک هزار و سیصد و نودوشش



آرش - صبحی July 22, 2017 03:23 PM

آنچه دراین گزارش خبری آمده واقعیتهائی هستند که ازهمان روزنخست شکلگیری
نظام نامقدس وضدایرانی جمهوری اسلامی آغازشده وتا روزیکه فاتحه این نظام باخروش ملت ایران خوانده نشود به اشکال مختلف وشگردهای گوناگون تداوم خواهد داشت ساده انگاری محض است اگرتصورشودحسن روحانی میخواهدیامیتواند تمام قددرمقابل ولایت مطلقه فقیه بایستد ومدافع حقوق اساسی ملت، وجنگ با الیگاردهای نظام برود چراکه اوخود زائیده این نظام است وهمه عمرش رادراین نظام خرج پایداری وتداوم ان نموده است بهمین جهت نبایدازحسن روحانی انتظارامام زاده ای شفابخش راداشت حسن روحانی پیش ازاینکه بخواهدموقعیت خودراهزینه مطالبات ملت ایران ومنافع ملی ایران بنمایدکه تصوری عبث خواهد بود، باید درخدمت ارکان نظاماسلامی باشدکه مباد به ساختاراهریمنی آن صدمه ای وارد شود چیزی که۳۸سال است ادامه داشته وخواهد داشت

گزارش یا اعتراض به این نظر


ماری July 28, 2017 02:47 PM

همانطور که در این گزارش و در موارد متعدد دیگر بر اختیارات تمام عیار در عین حال بدون موظف بودن و مسئول بودن در پاسخ گویی به مردم به مقام معظم آسید علی و شرکای بعدی در قانون اساسی که چهل سال پیش با ترفند و نیرنگ بر مردم تحمیل کردند و منبع و ماخز این قوانین ریشه در عادات و شیوه های بدوی اعراب هزارسال پیش دارد چیزی بجز سرشکستگی و خفت برای ما مردم ایران در بین جهانیان نداشته و نخواهد داشت این ما مردم هستیم که اگر خود را سزاوار و لایق به داشتن یک مملکت سرافراز و مدرن در جهان می دانیم که حتمی لایق و سزاوار هستیم باید در بین این اپوزیسیون بسیار پراکنده که پتانسیل قوی دارند یک نزدیکی تاکتیکی برای سرنگونی این رژیم و هموار کردن مسیر راه ایجاد شود در غیر اینصورت همین وضع و حتی مخرب تر ادامه خواهد داشت

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: