آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 21 تیر ماه 1396 = 12-07 2017

فاجعه زیست محیطی؛ تحقق یک پیش بینی

روزی را که سال ها قبل محققان پیش بینی کرده بودند، فرارسید و یکی از بزرگ ترین یخکوه های موجود و ثبت شده از یخ های جنوبگان جدا شد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بی بی سی انگلیسی، برآورد می شود این قطعه غول آسای یخکوه شناور که جدایی آن امروز مورد تایید قرار گرفت، حدودا منطقه ای به وسعت شش هزار کیلومتر را می پوشاند و حدود یک تریلیون تن وزن دارد.
ماهواره آکوآ متعلق به سازمان ملی هوانوردی آمریکا (ناسا) این قطعه را هنگام عبور از منطقه ای به نام یخ تاق لارسون در جنوبگان مشاهده کرد. دانشمندان از یک دهه پیش گسترش ترک های ایجاد شده در یخ تاق لارسون سی/ Larsen C Ice Shelf را دنبال می کردند و جدایی یخکوه را پیش بینی کرده بودند، شتاب گرفتن ذوب یخ در یخ تاق لارسون (که قطعات بی و سی دارد) از سال 2014 ، ذوب یخ های این منطقه جنوبگان را محتمل تر کرده بود.
حرکت یخکوه یادشده به ضخامت بیش از 200 متر در کوتاه مدت سرعت چندانی نخواهد داشت، اما حرکات آن باید زیر نظر باشد؛ زیرا ممکن است جریان ها و بادها در نهایت این قطعه را به سمت شمال قطب جنوب هدایت کنند که در آن صورت، برای کشتی های در حال عبور خطر بزرگی خواهد بود.
یک حسگر مافوق قرمز روی ماهواره آکوآ امروز آب روشن و شفاف را در فاصله بین تاق و یخکوه شناور ثبت کرده است. دمای آب نسبت به یخ پیرامونی و هوای اطراف گرم تر است؛ اما دمای هر دو زیر صفر است. سیستم راداری ماهواره ای سنتین-1 اروپا نیز تصاویری از حرکت این قطعه کوه یخ شناور در ساعت های اخیر برداشته است و جداشدن یخکوه را تایید می کند.
یخ تاق جدید لارسون احتمالا یکی از 10 یخکوه بزرگ ثبت شده است؛ اما به اندازه غول های یخی که تاکنون در قطب جنوب دیده شده اند،نیست.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: