آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 28 مرداد ماه 1396 = 19-08 2017

یک شهاب بزرگ به زمین نزدیک می‌شود

روز پنجشنبه (۱۲ اکتبر/ ۲۰ مهر) شهابی غول‌پیکر از فاصله ۴۴ هزار کیلومتری زمین عبور خواهد کرد. اگر تصور می‌کنید که این فاصله‌ای بسیار زیاد است، کافی است توجه کنید که مسافت میان زمین و کره ماه هشت برابر این است.

به گزارش رادیو آلمان، روز ۲۰ مهر شهابی به بزرگی یک خانه به زمین نزدیک خواهد شد. دانشمندان می‌گویند فاصله این شهاب با زمین از کره ماه کم‌تر خواهد شد، اما خطری از بابت آن متوجه زمین نمی‌شود.
به گفته آژانس فضایی اروپا این سنگ کیهانی با ماهواره‌های زمین آهنگ که در شعاع ۳۵۸۷۶ کیلومتری زمین مستقر شده‌اند، تنها حدود هشت هزار کیلومتر فاصله پیدا خواهد کرد.
دتلف کوشنی از کارشناسان این مرکز اطمینان می‌دهد که شهاب یاد شده خطری برای کره زمین ندارد و می‌گوید: «ما مطمئنیم که این شهاب به زمین برخورد نخواهد کرد.» فاصله بسیار کم این شهاب با ماهواره‌هایی که در مدار زمین می‌چرخند به دانشمندان فرصتی نادر می‌دهد که توانایی‌های خود در ردگیری این شهاب و سایر مشخصات آن را بررسی کنند.

شهابی که ۵ سال پیش کشف شد
سنگ کیهانی با کد 2012 TC4 که به زمین نزدیک می‌شود حدود ۱۵ تا ۳۰ متر طول‌ دارد. در سال ۲۰۱۲ دانشمندان در هاوایی موفق شدند با تلسکوپ پن استارز (Panoramic Survey Telescope And Rapid Response System) آن را مشاهده کنند. اما شهاب یاد شده پس از آن و در مسیر حرکت، از دید دانشمندان خارج شد و تا پنج سال دیگر در دیدرس آنها قرار نگرفت. البته داده‌های سال ۲۰۱۲ همان زمان این پیش‌بینی را ممکن ساخت که دانشمندان زمان عبور این شهاب از کنار کره زمین را در اکتبر سال جاری را تخمین بزنند.
آنچه با تسلکوپ پن استارز قابل تخمین نبود، فاصله عبور این شهاب از کنار کره خاکی بود. اما حالا دانشمندان توانسته‌‌اند با یک تلسکوپ بسیار بزرگ از رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی رد آن را بگیرند. مشاهدات بعدی به آن‌ها نشان داد که این سنگ کیهانی در اکتبر ۲۰۱۷ از فاصله ۴۴ هزار کیلومتری زمین خواهد گذشت.
سال‌هاست که اخترشناسان اطراف زمین را زیر نظر دارند تا حرکت سنگ‌های کیهانی را به موقع رصد کنند. برخی شها‌ب‌ها تنها چند ساعت قبل از گذر از کنار زمین کشف می‌شوند مثل سنگ کیهانی ۳۵ متری که اوت سال گذشته از ۸۰ هزار کیلومتری زمین رد شد.

سنگ‌های کیهانی باقی‌مانده‌های پروسه به وجود آمدن منظومه شمسی در حدود ۴،۶ میلیارد سال پیش‌ هستند. بیشتر آن‌ها میان مدار مارس، ژوپیتر و خورشید می‌چرخند. بعضی‌شان می‌توانند به شکل خطرناکی به زمین نزدیک شوند. سنگ‌های کیهانی بزرگ در صورت برخورد با زمین می‌توانند خسارات هولناکی ایجاد کنند و موجب کشته شدن بسیاری افراد شوند.
شهاب 2012 TC4 تقریبا به بزرگی سنگ کیهانی دیگری است که سال ۲۰۱۳ میلادی در آسمان چلیابینسک در روسیه منفجر شد و در راس خبرها قرار گرفت. قطر شهاب چلیابینسک ۲۰ متر بود. انفجار این شهاب در جو زمین فشاری موجی ایجاد کرد که بر اثر آن ۱۲۰۰ نفر زخمی شدند و ۵۰۰۰ ساختمان خسارت دیدند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: