آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 1 شهریور ماه 1396 = 23-08 2017

سرکوب روزنامه نگاران در ایران ادامه دارد

خبرگزاری هرانا – گزارش‌گران بدون مرز طی بیانیه ای تداوم سرکوب علیه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در ایران را محکوم کرد. در ده روز گذشته ساسان آقایی و یغما فشخامی بازداشت شده‌اند و عالیه مطلب‌زاده به سه زندان قطعی محکوم شده‌ است.

من کامل بیانیه سازمان گزارش‌گران بدون مرز را در ادامه بخوانید؛

ده روز پس از بازداشت ساسان آقایی معاون سردبیر روزنامه اعتماد، به تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶، در محل کارش، از سوی ماموران حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ یغما فشخامی روزنامه‌نگار سایت اطلاع رسانی دیده بان ایران نیز به همان روش بازداشت شد. علت این بازداشت‌ها، نهاد بازداشت کننده و بازداشت‌گاه این دو روزنامه‌نگار به شکل رسمی از سوی هیچ نهادی رسمی اعلام نشده است.

ساسان آقایی پیش از این بارها بازداشت و زندانی شده است، از این میان در موج بازداشت‌های یک‌شنبه سیاه به تاریخ ٨ بهمن ١٣٩١ که به همراه ١٢ روزنامه‌نگار دیگر بازداشت شده بود، و مدت یک ماه را در زندان سپری کرد. در مصاحبه با روزنامه اعتماد مادر ساسان آقایی اعلام کرده است که با وجود اجازه بازپرس پرونده اما مسوولان زندان اوین از ملاقاتش با فرزندش جلوگیری کرده‌اند.

یغما فشخامی نیز پیش از این یک بار دیگر بازداشت شده بود، وی در تاریخ ٣ دی ماه ١٣٩٣، پس از بازرسی منزل‌اش از سوی ماموران امنیتی با لباس شخصی بازداشت شده بود که در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ از زندان آزاد شده بود.

رضا معینی مسوول بخش ایران و افغانستان گزارش‌گران بدون مرز در این باره می‌گوید:« بازداشت روزنامه‌نگاران در محل کار تهدیدی علیه آزادی اطلاع رسانی و روزنامه‌نگاران است،و اقدامی است برای تحمیل سانسور بر رسانه‌ها. مقامات مسوول ایران باید به بازداشت‌های خودسرانه روزنامه نگاران و مخفی نگاه داشتن مکان بازداشت‌ آن‌ها پایان دهند که مغایر با قانون‌های داخلی و موازین جهانی ناظر بر رعایت حقوق بشر هستند.

به تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران عالیه مطلب‌زاده عکاس روزنامه‌نگار و مدافع حقوق زنان را به سال سال زندان محکوم کرد. همکار شماری از رسانه‌ها از این میان سایت تغییر برای برابری، در تاریخ ۶ آذر ۱۳۹۵ پس از احضار به وزارت اطلاعات بازداشت و روانه زندان اوین شد. وی به در تاریخ ۲۹ آذر ماه با سپردن وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی در انتظار برگزاری دادگاه آزاد شده بود.

گزارش‌گران بدون مرز همچنین انزجار خود را از رفتار غیر مسوولانه مقامات قضایی ایران که از آزادی هنگامه شهیدی و احسان مازندرانی خوداری می‌کنند، اعلام می‌کند. سلامت این دو روزنامه‌نگار به گفته خانواده‌هایشان در خطر قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران با ۲۸ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی یکی از ۵ زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است. این کشور در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۷ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده۱۶۵ قرار دارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: