آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 31 مرداد ماه 1396 = 22-08 2017

محاکمه وکیل سرشناس چینی پس از دیدار با....

محاکمه وکیل سرشناس چینی پس از دیدار با سیاستمدار آلمانی

تیان‌یونگ جینگ، وکیل سرشناس حقوق بشر چینی به اتهام "تحریک برای تضعیف حکومت" برابر دادگاه قرار گرفت. او پس از دیدار با زیگمار گابریل، وزیر خارجه کنونی آلمان بازداشت شده بود.

به گزارش رادیو آلمان، تیان‌یونگ جینگ یکی از چهره‌های‌سرشناس مدافع حقوق بشر در چین به شمار می‌رود که با شماری از سیاستمداران اروپایی در مورد وضعیت حقوق بشر در چین گفتگو کرده است. آنگلا مرکل، صدراعظم و زیگمار گابریل، وزیر خارجه کنونی نیز در سفر به پکن با این وکیل حقوق بشر دیدار و گفتگو کردند.
جینگ حالا به اتهام "تحریک برای تضعیف حکومت" در استان مرکزی هونان برابر دادگاه قرار گرفته است. در آلمان، دادگاه این وکیل ۴۶ ساله چینی به دقت دنبال می‌شود. او نوامبر (آبان ماه) سال گذشته تنها سه هفته پس از دیدار با سیاستمدار آلمانی زیگمار گابریل در پکن بازداشت شد.
زیگمار گابریل، وزیر خارجه کنونی آلمان سال گذشته هنگام سفر به چین، وزیر اقتصاد بود. گابریل پس از بازداشت تیان‌یونگ جینگ، او را "وکیلی باشهامت" خوانده بود که گرفتار "چنگال دادستان" شده است. دولت آلمان ضمن ابراز نگرانی از بازداشت او از دولت چین درخواست کرده بود علت بازداشت او را روشن کند.
تیان‌یونگ جینگ دوم نوامبر در دیدار با زیگمار گابریل در سفارت آلمان در پکن از وضعیت حقوق بشر در چین انتقاد کرده و به خبرگزاری آلمان گفته بود: «زیگمار گابریل هم موافق است که گفتگو با سیاستمداران چینی در مورد حقوق بشر سخت‌تر شده است. چنین گفتگویی در گذشته هم خوشایند نبود، اما ممکن بود. با روسای‌جمهور پیشین چین می‌شد حرف زد. اما گفتگو در مورد وضعیت حقوق بشر با شی جین‌پینگ تقریبأ غیرممکن است.»

تیان‌یونگ جینگ به خبرگزاری آلمان گفته بود: «گابریل هم موافق است که گفتگو با سیاستمداران چینی در مورد حقوق بشر سخت‌تر شده است.»
این مدافع حقوق بشر هچنین از موج آزار و اذیت خودسرانه علیه همکاران وکیل خود که از میانه سال ۲۰۱۵ آغاز شده، انتقاد کرده بود. دادگاه تیان‌یونگ جینگ آن ‌هم تنها چند هفته پس از مرگ لیو شیائوبو، زندانی برنده نوبل صلح و ناپدید شدن مشکوک همسر او، لیو ژیائو بار دیگر افکار عمومی جهان را متوجه وضعیت حقوق بشر در چین کرده است.
یکشنبه گذشته (۲۰ اوت/ ۲۹ مرداد) پس از یک ماه بی‌خبری، ویدئویی از لیو ژیائو در یوتیوب منتشر شد که او در آن می‌گوید "حالش خوب است و در استانی خارج از پکن در حال استراحت است".
کانال یوتیوب در چین مسدود است. وکیل و دوستان لیو ژیائو بر این باورند که او در مکانی نامعلوم تحت مراقب‌های شدید امنیتی نگهداری می‌شود و برای حفظ امینت خانواد‌ه‌اش مجبور به همکاری با نهادهای امنیتی برای تهیه و انتشار این ویدئو شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: