آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 13 شهریور ماه 1396 = 04-09 2017

گزارش‌ میدانی از باشگاه‌های ورزشی (رقص)

گزارش‌های میدانی و تحقیقات از باشگاه‌های ورزشی نشان داده که ورزش‌های هوازی دارای حرکات موزون شبیه رقص (مثل زومبا و هیپ‌هاپ) به رغم ممنوعیت، همچنان به دلیل استقبال مردم برگزار می‌شود، اما با تغییر نام و پچ‌پچ‌های در گوشی! این گزارش را به نقل از روزنامه جوان می‌خوانید:

چندی پیش هواداران رشته زومبا در ایران با اعلام خبر ممنوعیت این ورزش روبه‌رو شدند که از طرف رئیس ورزش‌های همگانی ایران ابلاغ شده بود. در این اعلامیه آمده بود که زومبا با اصول اسلامی مغایرت دارد و به همین خاطر نباید ادامه‌پیدا کند. دلیل این امر هم شباهت حرکات زومبا با رقص عنوان شد.

این در حالی است که طبق اخبار موثق رسیده به جوان اگر سری به باشگاه‌های آموزش‌دهنده این نوع ورزش‌ها بزنید، متوجه می‌شوید نه‌تن‌ها حرکات این ورزش شبیه رقص نیست، بلکه تمامی یک ساعت آموزش این ورزش، با تکنیک‌های مختلف رقص عربی، هندی و اسپانیایی صورت می‌گیرد. جالب اینجاست که مربیان حرفه‌ای این نوع رقص‌ها هم مدعی هستند برای ریتمیک کردن حرکات، به روز‌ترین موسیقی‌های عربی و هندی را انتخاب می‌کنند تا به صورت مدرن روی آن‌ها حرکت‌گذاری کنند و به هنرجویان خود آموزش دهند. البته رقص برای این گروه‌ها یک امر فرعی است که با آن فرهنگ غیردینی و بی‌قیدی اخلاقی را با آن و از طریق آن دنبال می‌کنند.

اما بشنوید از ممنوعیتی که از همان ابتدا هم حذف آن دچار تردید شد. بعد از اعلام ممنوعیت و بازتاب آن در رسانه‌ها، برخی مربیان زومبا در ایران در مصاحبه‌ها گفته بودند، این ورزش رشته‌ای مفرح و نشاط‌آور است که هرگز متوقف نخواهد شد و این ممنوعیت پایان زومبا در ایران نیست. اکنون نیز تغییر نام این به اصطلاح ورزش در باشگاه‌ها (ورزش با موسیقی و موسیقی در ورزش) و فعالیت هنرجویان این رشته همچنان نشان می‌دهد که چیزی به نام ممنوعیت عملی نشده است.

هر چند که باید گفت: وسعت فعالیت باشگاه‌های ورزشی و آموزش رقص مدرن و سنتی محدود به باشگاه‌های مجوز دار و حتی خصوصی نمی‌شود. شنیده‌ها حاکی از این است که در گوشه گوشه این شهر کلاس‌های آموزش رقص فارسی و عربی و اسپانیایی برگزار می‌شود که کاش همه ماجرا ختم به آموزش رقص بانوان می‌شد!



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: