آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 17 شهریور ماه 1396 = 08-09 2017

تلاشها برای حل بحران قطر به بن بست رسید

رادیو فرانسه: چهار کشور عربی که روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند، روز جمعه هشتم اوت، به اظهارات امیرکویت درباره میانجیگری این کشور در بحران قطر واکنش نشان دادند. خبرگزاری فرانسه نوشت که به نظر می‌رسد تلاش‌های کویت به عنوان میانجیگر منطقه‌ای در حل بحران قطر به بن بست رسیده است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در بیانیه مشترکی که از سوی خبرگزاری رسمی عربستان منتشر شده، نارضایتی خود را از اظهارات شیخ صباح احمد الصباح، امیر کویت در دیدارش با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واشینگتن ابراز و قطر را به نپذیرفتن گفت‌وگو متهم کرده‌اند.

این چهار کشور همچنین هرگونه پیشرفت در بحران قطر را رد کرده و از این سخنان امیر کویت که گفته میانجیگری این کشور موجب جلوگیری از درگیری نظامی شده، ابراز تأسف کردند. به گفته این چهارکشور عربی، هیچگاه گزینه نظامی در بحران قطر مطرح نبوده است.

همچنین این چهار کشور عربی، اظهارات امیر کویت مبنی بر این که قطر آماده پذیرش 13 شرط مطرح شده برای عادی سازی روابطش با این چهار کشور عربی بوده را رد کردند و گفتند که هیچ پیش شرطی برای مذاکره درباره این شروط نبایست گذاشته می‌شد.

این چهارکشور عربی در بیانیه مشترکشان تأکید کرده‌اند که قطر برای گفت‌وگو پیش‌شرط‌هایی را مطرح کرده و این امر به نظر این چهارکشور عربی نشانگر عدم تمایل قطر به گفت‌وگوست.

از میان شروطی که چهار کشور عربی برای بهبود روابطشان با قطر به این کشور پیشنهاد کرده بودند، می‌توان به بسته شدن شبکه تلویزیونی الجزیره، برچیده شدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر و محدود کردن روابط قطر با ایران اشاره کرد.

امیر کویت که روز پنج‌شنبه با رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار کرد، مدعی شد که قطر این شروط کشورهای عربی را پذیرفته بود و میانجیگری کویت بختی برای بهبود روابط دوحه با رقبای منطقه‌ای‌اش بود.

ترامپ: من آماده میانجیگری در بحران قطر هستم

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنج شنبه در نشست خبری مشترک با امیر کویت، آمادگی خود را برای میانجیگری در بحران قطر اعلام کرد.

ترامپ گفت: "من فکر می‌کنم که این چیزی است که به شیوه نسبتا ساده حل خواهد شد."

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به روابط خوبش با امارات متحده عربی و عربستان سعودی گفت که روز پیش از آن، با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی گفت‌وگو کرده و فکر می‌کند که خیلی زود می‌توان به توافقی برای حل بحران قطر رسید.

با این حال ترامپ به نقش کویت در این میان اشاره کرد و گفت که این کشور در خط مقدم حل بحران قطر قرار دارد.

پیشتر ترامپ جانب عربستان سعودی را گرفته و از قطر خواسته بود که هر چه زودتر به تأمین مالی تروریسم پایان دهد.

با این حال، وزارت امورخارجه آمریکا بارها طرفین این بحران را به گفت‌وگو فراخوانده است.

یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه در قطر قرار دارد.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روز پنجم ژوئن گذشته روابط خود را قطر را قطع و دوحه را به حمایت از تروریسم و رابطه نزدیک با ایران متهم کردند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: