آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 18 شهریور ماه 1396 = 09-09 2017

غارت گور باستانی توسط برادران قاچاقچی

کشف آثاری باستانی در «اسب ریسه» گیلان، پس از چپاول «حفاران غیرمجاز»

سایت نجات پاسارگاد: در هفته ای که گذشت مجید کوهی، از کشف سفال‌های دوره تاریخی ساسانی و اشکانی، اشیای مفرغی و تعداد معدودی سفال متعلق به عصر آهن در گورستان باستانی خبر داد.

کوهی که سرپرست کاوش در گورستان باستانی اسب ریسه گیلان است، با اشاره به کشف یکسری سفال خاکستری رنگ بسیار شاخص، هدف از این کاوش را شناسایی توالی دوره های تاریخی در محوطه اسب ریسه اعلام کرد و گفت: «یافته های سطحی نشان می دهد از دوران عصر آهن و تاریخی نیز در این محوطه آثاری وجود دارد».

این باستان شناس افزود: «این محوطه تاریخی به دلیل وجود گوردخمه های افقی بر صخره ها تا حدودی با سایر محوطه های تاریخی و گورستانی در استان گیلان و شمال کشور متفاوت است».

وی گورستان باستانی اسب ریسه را منحصر به فرد دانست و گفت: «در این گورستان، گورهای کلان سنگی منطقه طالش ایران با سبک معماری خاصی وجود دارد که به صورت چهار چینه ای با سنگ‌های بزرگ ساخته شده اند».

کوهی با ابراز تاسف از تخریب های انجام شده توسط حفاران غیر مجاز افزود: «در این گور به رغم وجود اسکلت کامل، هیچ آثاری وجود نداشت که بتوانیم با توجه به آن، دوره تاریخی گور را شناسایی کنیم».

این وضعیتی است که در سال های گذشته بیشتر محوطه های تاریخی به آن گرفتار شده اند. یعنی در بیشتر اوقات «حفاران غیرمجاز» مدت ها قبل از این که باستانشناسان اجازه ورود و کاوش و پژوهش در محوطه ای تاریخی را پیدا کنند، آنجا را از آثار با ارزش تخلیه می کنند.

نکته جالب این جاست که این «حفاران غیرمجاز» بیشتر با ابزار و آلات و وسایل کامل حفاری مدت ها در این اماکن حضور دارند و معمولا وقتی که مردمان محلی به ماموران خبر می دهند، آن ها کارشان را کرده و ناپدید شده اند.

به گفته این باستان شناس:«در کاوش سال 93 بیش از30 محوطه و گورستان تاریخی در این محل شناسایی شد». و از آن زمان تا کنون حتما «حفاران غیرمجاز» فرصت کافی برای چپاول ثروت های ملی ایرانیان را داشته اند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: