آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 23 شهریور ماه 1396 = 14-09 2017

گزارشی از آخرین وضعیت راحله راحمی پور

عفو بین‌الملل: خانم راحمی‌پور به خاطر پی‌گیری حقیقت بازداشت شده است

خبرگزاری هرانا – راحله راحمی پور، فعال حقوق بشر که هفته جاری توسط نیروهای وزارت اطلاعات در منزل خود بازداشت شده بود کماکان در بند امنیتی زندان اوین به سر می برد. خانم راحمی پور تحت بازجویی قرار دارد هر چند کماکان توضیحی در مورد دلایل بازداشت و موضوع بازجویی از ایشان ارائه نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، راحله راحمی پور کماکان در بند امنیتی زندان اوین و تحت بازجویی به سر می برد.

یک منبع نزدیک به خانم راحمی پور با تایید این موضوع در گفتگو با گزارشگر هرانا توضیح داد “در حال حاضر راحله راحمی پور در بند ۲۰۹ زندان اوین و تحت بازداشت وزارت اطلاعات به سر می برد. در پی مراجعه خانواده ایشان به شعبه ۶ دادسرای اوین به آنان گفته شد در حال حاضر بازجویی ها از ایشان توسط وزارت اطلاعات ادامه دارد. این امیدواری وجود دارد که پس از هفت تا ده روز این تحقیقات به پایان برسد و تغییری در شرایط نگهداری و قرار ایشان صورت بگیرد.”

به گفته این منبع آگاه، خانم راحمی پور از زمان بازداشت تنها یکبار اجازه تماس کوتاهی با خانواده خود یافته است که در آن از تداوم بازجویی از خود خبر داده بود.

شب ۲۰ شهریورماه سه مامور امنیتی، وارد خانه راحله راحمی پور شدند. ماموران، که گمان میرود از وزارت اطلاعات بودند، خودشان را معرفی نکرده و دلیلی برای بازداشت ارائه نکردند. آنها تنها گفتند که راحله راحمی پور را برای بازجویی میبرند.

بازداشت خانم راحمی پور بدون ارائه حکم بازداشت صورت گرفته است، ماموران امنیتی در زمان مراجعه تنها حکم تفتیش منزل صادره از شعبه ۶ دادسرای اوین را به همراه داشته اند و به خانواده راحمی پور ارائه کردند اما حکمی مبنی بر بازداشت این فعال حقوق بشر به وی ارائه نشد.

لازم به یادآوری است در زمستان ۱۳۹۵ راحله راحمی پور به اتهام تبلیغ علیه نظام توسط دادگاه انقلاب تهران به یک سال زندان محکوم شد. دادگاه مصاحبه های او با رسانه ها در مورد ناپدیدشدگی اجباری اعضای خانواده اش و شرکت او در تجمعات صلح آمیز با در دست داشتن پلاکاردی که بر آن نوشته بود ” برادرم را کشتید، با فرزندش چه کردید؟” را به عنوان مدرک جرم قلمداد کرد. سازمان ملل پیشتر از مقامات ایران خواسته بود تا آزار و اذیت راحله راحمی پور را متوقف کنند.

برادر زاده ی راحله راحمی پور، گلرو، در اردیبهشت ۱۳۶۳ متولد شد اما ظاهرا بعد از ۱۵ روز به بهانه ی آزمایش پزشکی از مادرش جدا شد. به خانواده راحمی پور گفته شد که او فوت کرده است، اما مقامات هرگز گواهی فوت یا اطلاعاتی درباره ی شرایط مرگ یا دفن وی ارائه ندادند.

پدر او، برادر راحله راحمی پور، در سال ۱۳۶۲ همراه با همسر باردارش به خاطر وابستگی به یک گروه مخالف سیاسی بازداشت شد. یک سال بعد خانواده ی او تماسی تلفنی از زندان اوین داشتند که از آنها میخواست برای گرفتن وسائل شخصی اش به زندان بروند و در آن تماس گفته شد که حسین راحمی پور “به درک واصل شده است”. پیکر حسین راحمی پور هرگز به خانواده تحویل داده نشد و هیچ گواهی فوتی برای او صادر نشد.

سازمان عفو بین المللی در روزهای اخیر با صدور بیانیه ای خواستار آزادی فوری این مدافع حقوق بشر شده بود.

پرونده راحله راحمی پور به همراه پرونده چندین مدافع حقوق بشر دیگر در گزارش اخیر عفو بین الملل با عنوان “گرفتار در گرداب سرکوب” درباره سرکوب فعالیتهای حقوق بشری در ایران مستند شده است.


خانم راحمی‌پور به خاطر پی‌گیری حقیقت بازداشت شده است

سازمان عفو بین‌الملل خواهان آزادی بی‌قیدوشرط راحله راحمی‌پور شد. خانم راحمی‌پور از بستگان اعدامی‌های دهه ۱۳۶۰ است و برای روشن شدن سرنوشت فرزند برادر خود تلاش می‌کند. او دو روز پیش در منزل خود بازداشت شد.

به گزارش دویچه وله، سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه ۲۰ شهریورماه، در بیانیه‌ای به بازداشت راحله راحمی‌پور اعتراض کرد و "آزادی فوری و بی‌قید و شرط" او را خواستار شد.
طبق بیانیه سازمان عفو بین‌الملل، راحله راحمی‌پور شامگاه یکشنبه در منزل خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

در بیانیه عفو بین‌الملل گفته می‌شود که سه مأمور امنیتی با حکم قضایی صادرشده توسط دادسرای اوین، راحله راحمی‌پور را در منزلش بازداشت کرده، اما دلیلی برای اقدام خود ارائه نکرده‌اند.

راحله راحمی‌پور خواهر حسین راحمی‌پور، پزشک و از فعالان سیاسی چپگرا است که گفته می‌شود در اوایل سال ۱۳۶۳ اعدام شده است.

زندانی سیاسی یادشده به همراه همسر باردارش دستگیر شده بود و فرزند آنها به نام گلرو در زندان اوین متولد شد.

نوزاد پس از ۱۵ روز به بهانه آزمایش پزشکی از مادرش جدا شد و سپس به خانواده راحمی‌پور گفته شد که او در بیمارستان فوت کرده است، اما مقامات هرگز گواهی فوت یا اطلاعاتی درباره شرایط مرگ یا دفن کودک ارائه ندادند.

اخیرا مقامات قضائی ایران در نامه‌ای توضیح دادند: «براساس مدارک پزشکی دکتر زندان و بیمارستان امام خمینی... نوزاد در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۶۳ فوت کرده است».

در بخش دیگری از نامه مزبور تأیید شده است که حسین راحمی‌پور، برادر راحله راحمی‌پور و پدر گلرو، در تاریخ اول شهریور ۱۳۶۳ اعدام شده است.

راحله راحمی‌پور، از مدتی پیش به مقامات قضائی جمهوری اسلامی اعتراض داشته است که پیکر بستگان او را به خانواده تحویل نداده و محل دفن آنها را مشخص نکرده‌اند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: