آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 22 شهریور ماه 1396 = 13-09 2017

بلوغ ناگهانی نوجوان ۱۳ساله در فارس!

بلوغ ناگهانی نوجوان ۱۳ساله در خبرگزاری فارس

سایت ایران وایر: خبرگزاری فارس امروز در یادداشت انتقادی آلفرد یعقوب زاده، عکاس ایرانی را متهم به تحریف تاریخ جنگ کرده است. اشاره خبرگزاری فارس به گفتگوی ایران وایر با آلفرد یعقوب زاده است که دو روز پیش منتشر شده است.

موضوع اصلی مورد مناقشه، اعزام به جبهه حسن جنگجو، سرباز ایرانی است که جسدش روز سه شنبه ۱۴شهریور پس از گذشت ۳۴سال به ایران بازگشت. او در سال ۶۲ در جریان عملیات خیبر مفقود الاثر شد.

در اوایل جنگ ایران و عراق، آلفرد یعقوب زاده، عکاس ایرانی تصویری از یک نوجوان منتشر کرد که در حال سینه خیز اسلحه به دست داشت. او گفت این نوجوان ۱۳ساله بوده است. آلفرد یعقوب زاده در گفتگو با ایران وایر هم با اشاره به رویارویی اش با این نوجوان، گفت: « هویزه بود. تمام نیروهای چمران جنوب اهواز بودند. وقتی نیروهای عراقی شروع به انداختن خمپاره می‌کردند همه باید روی زمین دراز می‌کشیدیم. این عکس از اولین بارهایی است که خطر را مقابل چشمانم می‌دیدم. به خودم می‌گفتم غلط کردم، من دیگر عکس نمی‌گیرم. وقتی داشتم به خودم می‌پیچیدم این نوجوان را دیدم که او هم آشفته است. او جوان‌ترین رزمنده بود. ترسیده بود و من را بغل کرده بود. خود من هم ترسیده بودم و در بغل او بودم. به او گفتم چرا به این‌جا آمدی؟ گفت پدرم من را فرستاده است.»

نویسنده یادداشت خبرگزاری فارس با اشاره به همین بخش چند انتقاد کرده و نوشته «اینگونه افاضات فضل و گزارش های مغرضانه یا جاهلانه – البته با دید خوشبینانه- در خصوص سمبل های ایثار برای جامعه ایرانی و چنگ زدن به صورت این عزیزان برای به چالش کشیدن نظامی که به آن معتقد نیستند، غیرشرافتمندانه است.»

نویسنده نوشته است حسن جنگجو در هنگام حضور در جبهه ۲۰سال داشته نه ۱۳سال و آلفرد یعقوب زاده و ایران وایر اطلاعات اشتباه منتشر کرده اند. خبرگزاری فارس از نخستین رسانه هایی بود که به حسن جنگجو لقب فهمیده آذربایجان را داد که اشاره مستقیم به حسن فهمیده، سربازی ۱۳ساله ای که نماد کودک سربازهای کشته شده در جنگ است، کرد. خبرگزاری فارس در گزارشی که ساعت ۱۹:۲۵ روز ۱۲ شهریور با تیتر «فهمیده آذربایجان بعد از ۳۴سال به وطن باز می گردد»، ضمن انتشار عکس آلفرد یعقوب زاده از حسن جنگجو بعنوان «رزمنده ۱۳ساله» نام برده است. خبرگزاری فارس ۲۱شهریور در گفتگویی به نقل از برادر حسن جنگجو نوشته که او متولد ۱۳۳۹ بوده و در هنگام جنگ ۲۰سال داشته ولی گزارش اولیه فارس تا لحظه انتشار گزارش ایران وایر تصحیح نشده است. خبرگزاری مهر نیز در گزارشی که ساعت ۱۰:۱۸ روز ۱۷شهریور منتشر شده، با روتیتر «پاسداشت شهید فهمیده آذربایجان»، نوشته است: «اکنون و پس از ۳۴سال دوری و فراق، نوجوان شهید ۱۳ساله به وطن بازگشته است.» مهر همچنین در گزارش تصریح کرده که جنگجو «با آغاز جنگ تحمیلی و با وجود جثه کوچک و کوتاهی قد، به هر زحمتی که بود خود را با جمعی از دوستان و همکلاسی هایش به ذزفول رساند.» اگر حسن جنگجو ۲۰ساله بوده، طبعا باید در این سال در کلاس های دانشگاهی شرکت داشت که همراه با همکلاسی هایش به جبهه رفته باشد، در صورتی که هیچ سابقه دانشگاهی برای او ثبت نشده و منظور نویسنده گزارش هم به احتمال زیاد، همکلاسی های مقطع راهنمایی حسن جنگجو بوده است. این گزارش هم تا لحظه انتشار این گزارش، ویرایش یا تصحیح نشده است. به رسم معمول که برای حضور افراد در جنگ، کارت های شناسایی توسط نهادهای مسئول صادر شده ولی تاکنون تصویری از کارت شناسایی حسن جنگجو در سال ۵۹ منتشر نشده است.
به باور نویسنده خبرگزاری فارس، این مصاحبه برای القای این نکته است که «خیل عظیمی از نوجوانان و کودکان در سال های دفاع مقدس، بالاجبار و یا با فریب و ترغیب غیرمسئولانه به جنگ اعزام شده و این ظلم بزرگی است که نظام جمهوری اسلامی در حق کودکان روا داشته است.» به نوشته فارس، «در سیستم ارتش طبیعی ست که سربازان در ایام جنگ باید به جبهه بروند ولی اعزام برنامه ریزی شده نیروهای نوجوان و کودک آن هم در قالب بسیج عمومی دروغ محض است» و «اعزام کنندگان مانع از حضور نوجوانان و افراد کم سن و سال در جبهه ها می شدند» و «بسیاری از این نوجوانان بعد از به اصطلاح لو رفتن سن واقعی شان، بالاجبار به عقب بازگردانده شدند.» در گفتگوی ایران وایر هیچ اشاره به اعزام برنامه ریزی شده نوجوانان به جبهه نشده است ولی خود نویسنده فارس اذعان کرده که «بسیاری از این نوجوانان» در جنگ بوده اند و در واقع حضور کودکان در جنگ را تایید کرده ولی می گوید این امر به دلیل «دست بردن در شناسنامه ها توسط افراد» و در واقع به صورت داوطلبانه بوده است نه برنامه ریزی شده. اصل مورد انتقاد در این زمینه حضور کودکان در جنگ بوده که توسط خبرگزاری فارس تایید شده و فرقی نمی کند که توسط دستگاه دولتی بوده یا خانواده و یا حتی به اصرار خود کودکان.
نویسنده فارس همچنین از آلفرد یعقوب زاده انتقاد کرده که گفته « می گفتند [خانواده ها] بچه ها را به جبهه می فرستادند تا راحت تر مرگ را قبول کنند» و تاکید کرده که این گفته را «نه هیچ عقل سلیمی می پذیرد و نه حتی یک گزارش مصداقی از آن وجود دارد که کسی فرزندش را با این هدف به جبهه فرستاده شده باشد.» به نظر می رسد نویسنده تحقیق دقیقی درباره این موضوع نکرده و حداقل گفتگوهای خانواده های بازماندگان جنگ را نخوانده است. آلفرد یعقوب زاده در مصاحبه از فعل «می گفتند» استفاده کرده و نشان می دهد خودش روای است و دارد از دیگران نقل قول می کند. چون نویسنده مدعی شده حتی یک گزارش مصداقی وجود ندارد، ایران وایر ایشان را به گفتگوی طیبه مصری شاهسوار، مادر «شهید علی اصغر راستگار عبداللهی» جلب می کند که ۳۱شهریورماه ۱۳۹۴ در خبرگزاری آ‌ناج منتشر شده است. او نیز ۲۱سال مفقودالاثر بود. خانم مصری در این گفتگو تاکید می کند: «جنگ که شروع شد، با دستان خودم راهی جببه اش کردم. او را به آرزویش که شهادت بود رساندم و خودم سال های سال در زیر نگاه های سنگین دیگران که من را قاتل تنها فرزند پسرم می دانستند، قد خم نکردم و فقط خدا را شکر گفتم.» فارغ از نوع داوری که افراد مختلف با توجه به دیدگاه هایشان درباره گفته این مادر دارند، اصل موضوع که توسط آلفرد یعقوب زاده اشاره شده، در میان برخی خانواده های ایرانی به شکل های مختلف رواج داشته و همانطور که خانم مصری اشاره کرده، گاه خانواده ها را قاتل فرزندشان می دانسته اند. ایران وایر درصدد تایید یا رد این باورها یا گفته های عمومی نیست و این نمونه صرفا برای تصحیح دیدگاه نویسنده خبرگزاری فارس ذکر شده است.
نویسنده همچنین نوشته در گفتگوی ایران وایر اشتباهاتی درباره لغو سربازی، انحلال ارتش در ابتدای انقلاب و شروع جنگ وجود داشته ولی بدان نپرداخته است. ایران وایر نمی داند دقیقا چه اشتباهی بوده ولی آلفرد یعقوب زاده به روایت معاف شدن خودش از سربازی پرداخته است. وضعیت سربازی در چندسال اول پس از انقلاب مبهم و قانون سربازی اجباری نیز سال۶۳ به تصویب مجلس رسیده و به نظر می رسد آلفرد یعقوب زاده جزییات تغییرات سربازی از سال ۵۷ تا ۶۳ را به دقت دنبال نکرده است. درباره انحلال ارتش نیز آلفرد یعقوب زاده به بی اعتمادی خمینی و انقلابیون به فرماندهان ارتش و اعدام آنها اشاره کرده است. روایت های یعقوب زاده درباره سربازی و ارتش و یا جنگ ممکن است در جزییات اشتباه داشته باشد و یا تفسیر او باشد ولی نویسنده خبرگزاری فارس که در حوزه دفاعی و امنیتی فعالیت می کند، احتمالا گفتگوی حسین دهباشی با ناخدا هوشنگ صمدی را دیده است. او در این گفتگو خبر می دهد که محمد غرضی، استاندار وقت خوزستان «۴۵ روز مانده به جنگ ۱۹افسر ارشد را در میدان صبحگاه لشگر ۹۲ زرهی اهواز اعدام کرد. چه برای این لشگر می ماند؟» محمد غرضی این گفته را تکذیب کرده ولی ناخدا صمدی اعلام کرده که حاضر است با محمد غرضی مناظره کند. خبرگزاری فارس می تواند میزبان چنین مناظره ای باشد تا افکار عمومی بیشتر متوجه شوند در روزهای پس از انقلاب ۵۷ چه اتفاقی برای ارتش ایران رخ داد.



Mohamad September 13, 2017 11:53 AM

لعنت بر روح پليد خمينى كه آن همه نوجوان را در تنور جنگ ضد مرمميش به باد فنا داد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: