آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 24 شهریور ماه 1396 = 15-09 2017

وضعیت جسمانی رضا شهابی به وخامت گرائید

وضعیت جسمانی رضا شهابی، زندانی سیاسی که در اعتصاب غذا بسر می‌برد، به وخامت گرائید

رادیو فرانسه: رضا شهابی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از ٣٧ روز پیش برای اعتراض به تمدید دورۀ زندان خود در اعتصاب غذا بسر می‌برد و علائم بالینی وی حاکی از وخامت وضعیت سلامتی و بازگشت بیماری‌هائی است که در گذشته موجب بستری شدن وی گردیده بود. شماری از مدافعان حقوق بشر در ایران، سندیکاهای برخی کشورهای اروپائی و عفو بین‌الملل نسبت به وخامت حالِ وی هشدار دادند.

رضا شهابی، در روز ١٨ مرداد/ ٩ اوت، پس از یک دوره مرخصی استعلاجی مجدداً در زندان رجائی شهر محبوس شد. این عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با توجه به اینکه بازگشت وی به زندان با نامۀ «آزادی او به تاریخ ٢٤ شهریور ٩٤» مغایرت دارد، دست به اعتصاب غذا زده است. بگفتۀ سندیکای کارگران شرکت واحد رضا شهابی، این نامه را در پروندۀ خود در زندان دیده است.

دادستانی انقلاب، بر اساس اطلاعیۀ این سندیکا، پیش از آن «وی را برای بازگشت به زندان تحت فشار قرار داده» بود. بگزارش همین منبع، دادستانی مدت پنج ماه مرخصی درمانی وی را که با تائید پزشکی قانونی انجام گرفته بود «غیبت» محسوب کرده و خواستار بازگشت وی به زندان شده بود. در همین حال، دادگاه در مرداد ماه سال جاری به همسر وی اطلاع داده بود که او به یک سال حبس دیگر نیز محکوم شده است و با احتساب پنج ماه غیبت باید تا پایان آذر ٩٧/ ٢٢ دسامبر ٢٠١٨، در زندان بماند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی این اقدام را «پرونده سازی» توصیف کرده و یادآوری می‌کند که «بدلیل اعتصاب غذای طولانی، جان رضا شهابی با خطرات جدّی مواجه است».

وی، بر همین اساس، بهنگام بازداشت، بدلیل «خشونت نیروهای امنیّتی» و نیز «بازجوئی‌های طولانی و طاقت فرسا، از ناحیۀ گردن و کمر آسیب‌های جدی» دیده و دو بار تحت عمل جراحی قرار گرفته است.


سندیکای کارگران شرکت واحد، روز سه شنبه ٢١ شهریور، در اطلاعیه ای با اشاره به وضعیت جسمانی رضا شهابی از همه خواست «برای حفظ جان این کارگر حق طلب تلاش» کنند و به این منظور رانندگان انوبوس های خطوط تندرو (بی آر تی) در تهران را به روشن کردن چراغ خودروها و کاهش سرعت حرکت در روز چهارشنبه فرا خواند. تارنمای خبری این سندیکا روز گذشته اعلام کرد که دخالت «عوامل امنیّتی و حراستی شرکت واحد» و بیرون راندن شماری از رانندگان و ممانعت از حرکت تعداد دیگری از فعالان شناخته شده سندیکا «نتوانست تاثیری بر اعتراضات بگذارد و «در نوبت عصر تعداد بیشتری از رانندگان به این اعتراض پیوستند». در همین حال، شماری از فعالان صنفی، مدنی و دانشجوئی در کنار اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس رهگذران را از وضعیت رضا شهابی آگاه کردند.

یک هفته پیش از آن، کارگران و رانندگان شرکت واحد، شماری از دانشجویان و نیز معلمان در برابر مجلس شورای اسلامی اجتماع کرده و هنگامی که با «خشونت نیروهای مسلح مستقر در مجلس» روبرو شدند، در خیابان مقابل آن «دست به راهپیمائی» زدند.

در همین حال پنج سندیکای کارگری فرانسه (ث.ژ.ت، ث.اِف.دِ.ت، اِف.اس.یو، اونسا و سولیدر) و نیز شاخۀ فرانسوی عفو بین الملل در نامه ای به رئیس حمهوری این کشور، امانوئل ماکرون، از وی خواستند در جهت کسب آزادی و منع تعقیب رضا شهابی و نیز دیگر فعالان سندیکائی در ایران اقدام کند.

چهار سازمان سندیکائی سوئد نیز، در روز ١٣ اکتبر، با ارسال نامه ای به مقامات ایران، سوئد و نیز خانم آسمه جهانگیر، گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل متحد در بارۀ ایران، توجه آنان را به وضعیّت رضا شهابی و دیگر زندانیان عضو تشکیلات مستقل صنفی جلب و خواستار دخالت آنان برای آزادی این افراد و پایان دادن به آزار و اذیّت آنها شده بودند.

در همین حال، روحانی اصولگرا و مدیر نشریۀ «خیمه» در یادداشتی که بر روی شبکۀ تلگرام منتشر کرد، با اشاره به سخنان رهبر انقلاب که «پشت سر هم به انقلابی بودن توصیه می‌کنند»، می‌پرسد آیا وی می‌داند که «اگر امروز مثلاً کسی مثل من بخواهد در برابر عملکرد قوۀ قضائیه انقلابی باشد، چه به روزش می‌آید؟» و می‌افزاید «من اگر بخواهم انقلابی باشم باید بپرسم قضیه رضا شهابی چیست؟»

رضا شهابی روز ٢٢ خرداد توسط ماموران امنیّتی بازداشت شد و پس از گذراندن ١٩ ماه در یک سلول انفرادی در زندان اوین، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال زندان و پنج سال محرومیت از فعالیت های سندیکائی محکوم گردید. او بر اساس همین حکم به پرداخت ٧٬٥ میلیون تومان جریمۀ نقدی نیز محکوم شد.

ربابه رضائی، همسر رضا شهابی، پس از ملاقات با وی در روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته، وضعیت سلامتی او را وخیم خواند و گفت به سبب «مشکلات جسمی جدی» او باید هر چه زودتر به بیمارستان اعزام شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: