آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 25 شهریور ماه 1396 = 16-09 2017

نسرین ستوده: افزایش آزار و اذیت جنسی محارم

انتخاب خبر: موضوع آزار و اذیت جنسی در جامعه به یک اپیدمی بزرگ تبدیل شده است و کارشناسان اجتماعی این موضوع را ناشی از شرایط نامطلوب اجتماع و بی توجهی به گسترش این موضوع می دانند.

آنچه در این میان جای سوال دارد این است که سال هاست اخبار و گزارش هایی با این موضوع از رسانه ها منتشر می شود و هر بار تراژدی تازه ای از این موضوع کلید می خورد؛ اما گویی این موضوع به عادت تبدیل شده است و برای اغلب مردم عادی شده است که اخباری از این دست بشنوند.

داستان بنیتاهای ایرانی دنباله دار است و این داستان ها حقیقتی بیش نیست. اما پرونده های آزار و اذیت جنسی با محارم در پستوی دادگاهها خاک می خورد چرا که برخی قضات برای رسیدگی به این پرونده ها عزمی جزم نمی کنند؛ چون رسیدگی به این پرونده ها را بی نتیجه می دانند. شاید به دلیل اینکه در یک کشور اسلامی آزار جنسی محارم قبح دارد و نباید به واسطه پرونده ها افشا شود؛ ولی این موضوع دلیلی بر سرپوش گذاشتن به این نوع پرونده ها نیست.

*** داستان همیشگی آزار و اذیت جنسی محارم

تعداد پرونده های آزار و اذیت جنسی در حال افزایش است، اما در این میان آزار و اذیت جنسی کودکان توسط محارم پررنگ تر است. داستان دیگری از آزار و اذیت جنسی دختر چهار ساله کرجی با نام مستعار «یلدا» توسط پدرش به وجود آمده است که قابل تامل است.

پس از اینکه پدر و مادر یلدا از یکدیگر جدا می شوند، یلدای چهار ساله طبق حکم دادگاه دو روز در هفته با پدر ملاقات می کند. پس از مدت ها یلدا برای مادرش صحنه هایی را تعریف می کند و مادر به نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر مراجعه می کند و وقایع را بازگو می کند.

nasrinesetodeستوده می گوید: من طبق قانون، درخواست منع ملاقات پدر را دادم که تاکنون شعبه چهار دادگاه خانواده کرج از صدور چنین حکمی خودداری کرده است. در این پرونده علاوه بر نظر قاضی مشاور زن که اظهارات کودک را تایید کرده است، پنج روانشناس کودک نیز آزار و اذیت جنسی پدر را صراحتا تایید کرده اند؛ اما قاضی همچنان مقاومت می کند. در حال حاضر مادربزرگ کودک به دلیل شکایت پدر مبنی بر اتهامی که به او زده شده است بازداشت شده تا پیگیری ها را متوقف کنند. در حال حاضر دادگاه به درخواست مادر توجه نمی کند.

«انتخاب خبر» با گفت و گویی که با نسرین ستوده انجام داده است کم و کیف این موضوع را بررسی کرده است.

این وکیل دادگستری می گوید: «مادربزرگ یلدا با من تماس گرفت و گفت: قرار است من را به زندان ببرند و بعد از دو ساعت او را به زندان کچوئی کرج بردند و او را بازداشت کردند.»

او درباره وقوع ماجرا اینگونه بیان می کند: به گفته مادر یلدا از هشت ماه گذشته پدر درخواست حضانت یلدا را به او داده است و او هم هر بار که به دیدار پدر می رفته با آزار و اذیت جنسی از سوی پدر روبرو می شده است. زمانی که من وکالت مادر را برای دفاع از کودک پذیرفتم از قاضی درخواست کردم که برای اجرای درستی یا نادرستی اظهارات کودک از قاضی استعلام بگیرم. طی یک پروسه طولانی قاضی از این کار ممانعت کرد و پس از مدتی دادگاه این موضوع را به پنج تن از روانپزشکان یک بیمارستان دولتی ارجاع داد و برای این موضوع کمیسیون پزشکی تشکیل شد و هر پنج نفر به صحت اظهارات کودک، نظر دادند و گفتند: مشاهده ما با کودک و مادر حاکی از آن است که کودک مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است.

این فعال حقوق بشر ابراز می دارد: دادگاه حتی با وجود این نظریه هم حاضر نشد که حکم به ممنوعیت ملاقات پدر با کودک دهد و کودک همچنان با خطر مواجه بود. تا اینکه پدر، چون دید هشت ماه از ماجرا گذشته و هیچ تصمیمی گرفته نشده است با طرح شکایت کیفری به اتهام افتراء و توهین علیه مادر و مادربزرگ، شکایت کیفری را مطرح کرد. در حال حاضر مادربزرگ کودک به دادسرا مراجعه کرده و شعبه 25 بازپرسی دادسرای کرج قرار بازداشت مادربزرگ را صادر کرده است. از آنجایی که ما دادخواست را فرستاده بودیم و ممنوعیت ملاقات پدر با کودک را تقاضا کرده بودیم، پرونده در شعبه چهار دادگاه خانواده کرج بود و تا امروز هم حکمی صادر نکرده است.

او در پاسخ به این سوال که حضانت کودک به پدر واگذار شده است، می گوید: نه. هنگامی که قاضی حکم حضانت کودک را داد، یلدا چهار ساله بود و طبق قانون، حضانت او به مادر می رسید و قاضی هم حضانت را به مادر داده بود. دادگاه دو روز ملاقات در هفته برای کودک با پدر قرار داده بود و این اتفاق برای کودک در ساعات ملاقات رخ می داد.

ستوده بیان می کند: در حال حاضر این کودک با مادر زندگی می کند، ولی هر لحظه در معرض خطر استرداد پدر قرار دارد. باید از آقای قربانی نژاد، قاضی این پرونده پرسید که چرا حکمی مبنی بر ممنوعیت ملاقات صادر نمی کند و سکوت کرده است؟!

به گفته نسرین ستوده، عدم پیگیری این موضوع از مسائلی است که ریشه در فرهنگ ما دارد. متاسفانه هنگامی که درباره ادعای آزارهای جنسی پای محارم به خصوص پدر در میان است، دادگاه ها مقاومت به خرج می دهند و من چون از این مقاومت ها اطلاع داشتم درخواست را به کارشناس ارجاع دادم که این درخواست هم با تاخیر انجام شد. این قاضی هم تاکنون مقاومت کرده و رای نمی دهد و باید علت را از آنها جویا شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا مقاومت قاضی چراغ سبزی به مسائل جنسی و یا حتی زنا با محارم است، بیان می کند: به طور کلی ما با این مشکل مواجه هستیم و اینگونه مقاومت ها دقیقا همین مفهوم را بیان می کند. لازم است این موضوع را بیان کنم که زمانی که مادر یلدا به من مراجعه کرد که من وکالت او را قبول کنم به نزد وکلای متعددی رفتم که به من گفتند به دنبال چنین قضیه ای نروید؛ خیلی برای شما دردسر دارد و ما به دلیل اینکه موضوع دردسر دارد، نمی توانیم از رسیدگی به موضوعات چشم پوشی کنیم.

*** رسیدگی به پرونده های پردردسر

ستوده در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره پرونده های پردردسر چیست و استناد آنها به چه موضوعاتی است، ابراز می دارد: آنها به چیزی استناد نمی کنند و به من می گویند چون مدارک برای اثبات چینن موضوعی کافی نیست باید صرف نظر کنید. من در مقابل گفتم که من برای اثبات چنین موضوعی چهار مرد عاقل و عادل ندارم که نزد شما برای اثبات چنین موضوعی شهادت دهند که این صحنه را دیده اند؛ بلکه بنا به اقتضا این موضوع باید بررسی و تحقیق شود؛ اما قاضی به هیچ کدام از این موضوعات توجه نمی کند، اما من می ایستم و این پرونده را به سرانجام می رسانم.

وی با اشاره به حکم بازداشت مادر بزرگ یلدا گفت: وقتی حکم بازداشت مادربزرگ یلدا آمد، مادر بزرگ این کودک به من گفت: من هر جا لازم باشد می روم و زمانی که از بازداشت بیرون آمدم پیگیر کار نوه ام می شوم؛ من هم به عنوان یک وکیل وظایفی دارم. هر چقدر که هزینه های آن به من تحمیل شود و به هر گونه ای باشد قبول می کنم اما از پیگیری چنین پرونده هایی نمی توانم چشم پوشی کنم.

به گفته این وکیل دادگستری، در حال حاضر این کودک، شش ساله است ولی زمانی که مورد آزار و اذیت پدر قرار می گرفت 4 سال و نیم بیشتر نداشت و در ساعات ملاقاتی که پدر داشته مجددا به آزار کودک پرداخته، ولی در حال حاضر کودک با مادر زندگی می کند اما احتمال خطر برای او وجود دارد و چون پدر از حق ملاقات برخوردار است دادگاه می تواند کودک را بگیرد و به پدر تحویل دهد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: