آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 26 شهریور ماه 1396 = 17-09 2017

چمدانی که ترامپ برای نیویورک بسته است

منصور امان

در آستانه برگزاری نشست مجمع عُمومی سازمان ملل، دولت آمریکا با برقراری تحریمهای تازه ای علیه رژیم جمهوری اسلامی، زیر سیاست خود مبنی بر افزایش فشار بر حاکمان ایران خط تاکید کشید. انتظار می رود ماجراجوییهای میلیتاریستی رژیمهای ایران و کُره شُمالی و خطر آن برای صُلح جهانی، یکی از موضوعهای اصلی نشست یاد شده باشد.

به موازات ادامه تعلیق چهارماهه تحریمهای هسته ای از سوی آمریکا، واشنگتن تحریمهای جدیدی علیه فعالیتهای غیرمُرتبط با برنامه اتُمی مُلاها وضع کرد که تحریکات موشکی و تبهکاری سایبری رژیم ولایت فقیه را دربر می گیرد.

مُجازاتهای اعلام شده آمریکا علیه هفت فرد و چهار شرکت، اگرچه برای هدف گرفته شدگان می تواند پیامدهای اقتصادی محدودی داشته باشد، بی تردید اما تاثیر سیاسی لمس پذیری بر رویکرد فراگیر دولتها و شرکتهای علاقمند به مُعامله با مُلاها می گذارد. ارسال علامتهایی اینگونه از کاخ سفید، با بالا بردن ریسک مُبادله مالی – اقتصادی با حاکمان ایران، طرفهای آنها را به احتیاط و برداشتن گامهای کوتاه وادار ناگُزیر می سازد.

از سوی دیگر، پیام شفافی که ایالت مُتحده از این طریق پیرامون رویکرد خود به مساله رژیم جمهوری اسلامی مُنتقل می کند، دیگر مُتحدان آمریکا در توافُق هسته ای وین را نیز به تحرُک بیشتر در این پهنه مُشترک می کشاند. آثار این امر به ویژه درمورد اُروپا، هر چه نزدیک شدن به سیاست مهار منطقه ای رژیم مُلاها خواهد بود.

تحولات روزهای اخیر که با سختگیری بر اجرای "برجام"، تعلیق تحریمهای هسته ای و اعمال همزمان تحریمهای دیگر شاخص گردیده، بازتاب دهنده یک رویکرد دوجهی است که می تواند خُطوط اصلی سیاست آمریکا در برخورد به مساله بُحرانهای هسته ای و غیرهسته ای رژیم مُلاها را ترسیم کند. سیاست مزبور به مُوازات مهار اتُمی رژیم مُلاها، فشار بر فعالیتهای مُخرب آن در منطقه را افزایش داده و کانونهای شکل گیری اش را هدف قرار می دهد.

آقای ترامپ بار خود را برای شرکت در نشست مجمع عُمومی سازمان ملل بسته است. او با تشریح رویکرد آمریکا پیرامون بُحرانهای کُره شُمالی و رژیم ایران تلاش خواهد کرد نظر مُتحدانش را جلب کند و در بهترین حالت، جبهه ای بین المللی گرد سیاست مزبور تشکیل دهد.

با این یا آن بسته، فرستادگان جمهوری اسلامی با چمدان خالی نمی توانند راهی نیویورک شوند.


اخبار مرتبط:
  • تازه ترین اظهار نظر ترامپ در باره برجام
  • صدام و قذافی هم از این دعوت ها کرده بودند


  • یک ایرانی September 17, 2017 04:47 AM

    همین دیروز کشور چین ۳۸ میلیارد دلار به جمهوری اسلامی وام داده که این پولها را باید مردم ایران پس بدهند و هیچکس در ایران اعتراضی هم نکرده که چرا دولت جمهوری اسلامی و رئیس بانک مرکزی و بانکها به چین میروند و پول قرض میکنند و تحریم ۷ نفر در ایران به هیچ چیزی کمک نمیکند چون اگر آمریکا میخواست کاری کند حداقل جلوی این
    پولها و فاینانس را میگرفت تا بدست جمهوری اسلامی نرسد چون در واقع اگر این ۳۸ میلیارد دلار به جمهوری اسلامی نرسیده بود تا همین چند ماه آینده جمهوری اسلامی سقوط میکرد ولی این پولها به موقع رسید تازه ما یادمان نرفته که بارک اوباما هم از این پولها با هواپیما برای جمهوری اسلامی هم میفرستاد اینجا باید گفت تا زمانی که آمریکا به جمهوری اسلامی حمله نظامی نکرده همه این تحریمها بدرد در کوزه میخورد

    گزارش یا اعتراض به این نظر


    کریم September 17, 2017 10:18 AM

    همه ایرانی هایی که مقیم آمریکا هستند برعلیه رژیم ضد مردمی و فاشیستی خامنه ایی و روحانی و نوکرحلقه بگوش ظریف اقدام به تظاهرات کنند جلوی درب سازمان ملل از آوارهای سوری و یمنی نیز درخواست می شود به جمع بپیوندند به جهانیان ثابت کنید ما این رژیم خون ریز که منشا تباهی وفساد برای تمام دنیاست را نمی خواهیم

    گزارش یا اعتراض به این نظر


    Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
    به اشتراک بگذارید: