آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 7 مهر ماه 1396 = 29-09 2017

محبوب‌ترین وب سایت دانلود فیلم و بازداشت

بازداشت گردانندگان یک سایت پخش آنلاین فیلم در ایران

شش نفر کارمندان و مدیران وب‌سایت تاینی موویز که محبوب‌ترین وب سایت دانلود فیلم و سریال در ایران است و از روز ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ به روز نشده است، بازداشت شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، امیر احمدی مدیریت وب سایت تاینی موویز یکی از افرادی است که در رابطه با فعالیت‌های این وب‌سایت بازداشت شده است. وب‌سایت تاینی موویز یکی از محبوب‌ترین وب‌سایت‌های توزیع فیلم و سریال در ایران است که طی دو سال گذشته فیلم‌ها و سریال‌های خارجی را پخش و در برخی موارد به فارسی دوبله می‌کرد.

عباس جعفری‌دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در ۴ مهر ۱۳۹۶ با اعلام خبر بازداشت شش نفر در رابطه با تهیه،‌ دوبله و فروش فیلم‌های به گفته او «مبتذل و مستهجن» و بدون نام بردن از این افراد گفت: «تارنمای مورد استفاده باند مذکور به عنوان بزرگ‌ترین مرجع دانلود فیلم‌ها و سریال‌های هالیوودی فعالیت غیر مجاز می‌کرد و ظرف سه سال گذشته ۱۸۰۰۰ فیلم و سریال خارجی را پس از دوبله پخش کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها مبتذل و مستهجن بوده است ‌و از این طریق وجوه نامشروع تسهیل کرده‌اند.»

وب‌سایت دیجیاتو که اخبار محصولات اینترنتی را پوشش می‌دهد در گزارشی که در تاریخ ۵ مهر ۱۳۹۶ منتشر کرد در مورد علت بازداشت مدیران این وب‌سایت تاینی موویز نوشت:‌ «شایعات مختلفی درباره این موضوع به گوش می‌رسد که البته هیچ‌کدام نه مورد تایید رسمی قرار گرفتند و نه واکنشی در برداشته‌اند. بیشتر این شایعات حول یک مساله می‌چرخند: شکایت شبکه‌ها و سایت‌های پخش آنلاین فیلم‌ از این وبسایت که رقیب آنها به شمار می‌رود.»

بازداشت مدیران این وب‌سایت در رابطه با قوانین حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان، در ایران است که در مورد محصولات فرهنگی هنری غیر ایرانی به شکلی اجرا می‌شود که عملا به ایجاد انحصار در عرضه این محصولات کمک می‌کند. بر اساس این طرح و به عنوان نمونه اگر شرکت آپارات برای نخستین بار مجوز پخش فیلم یک فیلم سینمایی، مانند بازی تاج و تخت را از مقامات وزارت ارشاد دریافت کند، حق تکثیر و پخش انحصاری این فیلم متعلق به شرکت آپارات خواهد بود و هیچ شرکتی بدون دریافت مجوز از آپارات قادر نخواهد بود تا این فیلم را پخش و یا تکثیر کند. صرف نظر از اینکه افراد برای پخش محصولات فرهنگی که در خارج از کشور ساخته می‌شود، باید با سازندگان اصلی آنها به توافق برسند. بر اساس قوانین «حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان» ایران، این شرکت‌ها نیازی به دریافت مجوز از تولید کننده اصلی این سریال ندارند و باید از مراکز مرتبط مجوز دریافت کنند.

یکی از فعالین در زمینه پخش فیلم ساکن تهران گفت: «در مرداد و شهریور ماه جلسه‌‌های میان تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان(Start-up) و [محمدجوادآذری] جهرمی، [وزیر ارتباطات] برگزار شد که در آن جلسه شرکت‌های فعال در عرصه پخش فیلم و سریال و همچنین بازی‌های کامپیوتری از او درخواست کردند مانع فعالیت شرکت‌های به گفته آنها غیرقانونی شود و همچنین سیستم نظارتی را قوی‌تر کند.» این منبع که خواست نامش فاش نشود، اضافه کرد: «دلیل این درخواست از طرف آنها این بود که به دلیل نوپا بودن و ضعیف بودن بیزینس آنها،‌ سایت‌هایی مانند تاینی موویز فضای رقابت را از آنها گرفته‌اند.»

این منبع افزود: «بعد از این جلسه بود که او به وزیر استارت‌آپ‌ها معروف شد و به دلیل قول‌های مساعدی که او داد اکثر شرکت‌ها از او حمایت کردند و از انتخاب جهرمی به عنوان وزیر خوشحال شدند.»

هزینه اشتراک در وب‌سایت تاینی موویز ماهانه ۴۰۰۰ تومان بود که بر اساس گزارش وب‌سایت دیجیاتو هر ماه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در این وب‌سایت ثبت نام می‌کردند. محبوبت این وب‌سایت آنقدر بالا بود که به مدیران آن امکان می‌داد تا هزینه دوبله اختصاصی بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی روز دنیا را پرداخت کنند و به عنوان اولین وب‌سایت در داخل ایران این فیلم‌ها و سریال‌ها را به صورت اختصاصی با دوبله فارسی منتشر کنند. سرعت بالای این وب‌سایت در ترجمه و دوبله محصولات سینمایی در حدی بالا بود که حتی صدا و سیمای دولتی ایران نیز چندین بار فیلم‌هایی را منتشر کرد که توسط این وب‌سایت دوبله شده بود.

ایجاد انحصار تنها ویژه محصولات فرهنگی و سینمایی نیست، بلکه در حوزه بازی‌های کامپیوتری نیز چنین انحصاری ایجاد شده است. مدیر یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه بازی‌های کامپیوتری گفت: «این رویه چیزی نیست که الان مختص به جهرمی باشد. قبل از آقای جهرمی خواهر زاده کریمی‌قدوسی [نماینده مجلس و مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای] این کار را کرد. ما برای اینکه مجوز بازی فیفا را بگیریم باید ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کردیم، پول‌ها را هم به حساب شخصی می‌گرفت، به اسم سازمانی نبود. پس از آن بود که انجمن صنفی کسب و کار اینترنی تشکیل شد.» این منبع اضافه کرد: «با وجود این همچنان انحصار به اسم حفظ کپی رایت ادامه دارد.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: