آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 8 مهر ماه 1396 = 30-09 2017

تداوم فضای امنیتی در مناطق غرب کشور

تداوم فضای امنیتی و دهها بازداشت و احضار در مناطق غرب کشور

خبرگزاری هرانا – پس از برگزاری رفراندوم استقلال کردستان در روزهای اخیر مناطق غربی و بخصوص استان کردستان در ایران شاهد تجمعاتی بود که با حضور نیروهای امنیتی و انتظامی به دستگیری شهروندان منتهی شد. پس از گذشت چند روز بازداشت حداقل ۲۲ نفر گزارش می شود و یک تن نیز به مراجع امنیتی احضار شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان (ماف نیوز)، نیروهای امنیتی در شهرهای مهاباد، سنندج، بوکان، ایلام، ماکو، سقز و کامیاران تعداد پرشماری از شهروندان را که در حال رقص و پایکوبی بودند بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کرده‌اند. این رقص و پایکوبی در جهت حمایت از رفراندوم اقلیم کردستان عراق در شهرهای مختلف صورت گرفته بود. شماری از بازداشت‌شدگان، آزاد شده‌اند اما برخی دیگر همچنان در بازداشت به سر میبرند.

هفت تن به نامهای «ادریس قادری»، «سلیمان بیپوش»، «آوات سلطانی»، «دیاکو پورمصطفی»، «رحمان خسروی» «غفور نصیری» و «رحمان قادری» در روستای حاجی‌آباد بوکان و در روستای قانزالی ابن شهرستان هم «رحیم افشاری» بازداشت شده‌ است.

«روناک آقایی» که شامگاه ۳ مهرماه در مهاباد به اتهام حمل پرچم اقلیم کردستان در تجمعات رقص و پایکوبی مذکور بازداشت شده بود، به ارومیه منتقل شده و همچنان در بازداشت به سر میبرد.

در شهر سقز دست کم یک نفر به نام «بختیار خوشنام» که از زندانیان سیاسی سابق بوده، بازداشت شده است.

در شهر ماکو دو تن نامهای «ادیب شیخکانلو» و «علی تهی‌دست» در همین رابطه بازداشت شده‌اند.

در ایلام هم یک فعال مدنی به نام «فرامرز ملکشاهی» بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

در شهر سنندج، دست کم چهار تن به نامهای «ارسلان علیمرادی»، «عبدالباسط امینی»، «مظفر صالح‌نیا» و «سینا زندسلیمی» بازداشت شده‌اند.

در کامیاران دست کم چهار تن به نامهای «لایق رحمانی»، «علی ویسی»، «یاسر فرج‌الهی» و «فریدون کریمی» بازداشت شدند.

شماری از بازداشت‌شدگان با اخذ تعهد و برخی با تودیع وثیقه آزاد شده‌اند.

ماف نیوز همچنین گزارش کرد، یک فعال مدنی در مریوان مورد بازجویی قرار گرفت. اتهام وی شرکت در تجمعاتی بود که اخیراً در این شهرستان شکل گرفته بودند. همچنین در همین شهر یک فعال مدنی دیگر بازداشت شد.

روز سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶، «سامان کریمی» فعال مدنی از سوی نیروهای اطلاعاتی در شهرستان مریوان بازداشت و نزدیک به ۶ ساعت مورد بازجویی قرار گرفت و با امضای تعهد آزاد گردید.

به او اعلام شده است که نباید در هیچ گونه تجمعی از قبیل حمایت از کولبران و یا حمایت از رفراندوم اقلیم کردستان عراق شرکت نماید.

در همان روز «وریا دل‌انگیز» فعال مدنی ساکن مریوان، پس از احضار به اداره‌ی اطلاعات این شهر بازداشت شد. او تعدادی از انجمن‌های سطح شهر از جمله کمیته‌ی معیشت و کارِ کانونِ رونان و انجمن سبز چیا همکاری داشته است.️ تاکنون از علت یا علل بازداشت این فعال مدنی اطلاعی کسب نشده است.

لازم به یادآوری است هرانا روز ۵ مهرماه از بازداشت سه شهروند سنندجی به نامهای مسلم (موسلم) سعیدپور، پیمان منبری و محمد منبری خبر داد با اینحال ارتباط مشخصی بین بازداشت این افراد و مجموعه بازداشتهای متاثر از رفراندوم کردستان گزارش نشده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: