آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 19 مهر ماه 1396 = 11-10 2017

استانبول؛ دادگاه روزنامه‌ نگار آلمانی آغاز شد

دادگاه رسیدگی به اتهامات مشاله تولو روزنامه‌نگار ترک‌تبار آلمانی که در ترکیه زندانی است، آغاز شده است. او به همراه پتر اشتویتنر، دنیز یوجل و هشت آلمانی دیگر در ترکیه زندانی هستند.

"امیدی به برگزاری یک دادگاه عادلانه نداریم" این جمله وکیل مشاله تولو در آستانه برگزاری دادگاه او در استانبول است.
به گزارش دویچه وله، پس از گذشت پنج ماه از دستگیری این روزنامه‌نگار ۳۳ ساله ترک‌-آلمانی، روز چهارشنبه ۱۱ اکتبر دادگاه رسیدگی به اتهامات او در استانبول آغاز شد. این دادگاه برای رسیدگی به اتهامات یک گروه ۱۸ نفره برای تبلیغات تروریستی و عضویت در گروه چپ تندروی MLKP، که حزبی مارکسیست لنینیست است، تشکیل می‌شود.
به گفته قدَر تونج، وکیل تولو، مجازاتی تا ۲۰ سال حبس می‌تواند در انتظار موکلش باشد. او پیش از آغاز دادگاه موکلش به روزنامه آلمانی "آلمان نو" گفته است: «آنها می‌خواهند با این احکام از اپوزیسیون و نیز رسانه‌ها انتقام بگیرند.»
دولت آلمان خواهان آزادی تولو و حداقل ۱۰ آلمانی دیگری شده که به دلایل سیاسی در ترکیه زندانی هستند. مشاله تولو، دنیز یوجل و پتر اشتویتنر فعال حقوق بشر معروف‌ترین زندانیان آلمانی در میان این ۱۱ زندانی در ترکیه هستند.

هایکه هنزل، نایب رییس فراکسیون حزب چپ‌ها در پارلمان آلمان اعلام کرده که به عنوان ناظر در دادگاه تولو شرکت می‌کند. او گفته است: «مشاله تولو درست مثل دنیز یوجل، پتر اشتویتنر و سایر کسانی که خودسرانه دستگیر شده‌اند، تنها گروگان‌هایی در دست رجب طیب اردوغان هستند. بنابراین هیچ امیدی به برگزاری یک دادگاه حقوقی و قضایی وجود ندارد.»
علیرضا تولو پدر ۵۸ ساله مشاله نیز روز سه‌شنبه به خبرگزاری آلمان در استانبول گفته است: «من فردا با این امید به دادگاه می‌روم که دخترم از زندان آزاد شود. یک دادگاه مستقل حکم به آزادی دخترم خواهد داد و خواهد گفت که در مورد او یک اشتباه رخ داده است.»
مشاله تولو تنها تابعیت آلمانی دارد. او در شهر اولم واقع در جنوب غربی آلمان به دنیا آمده و محل اقامت اصلی او نیز در نوی‌اولم است.
تولو به عنوان روزنامه‌نگار و مترجم برای خبرگزاری چپ‌گرای اِتا کار می‌کند. سایت اینترنتی این خبرگزاری در ترکیه مسدود است اما این رسانه به همراه چندین رسانه دیگر منتقد دولت ترکیه تا کنون در این کشور ممنوع اعلام نشده‌اند.
تولو ۳۰ آوریل با هجوم پلیس ضد ترور به منزلش دستگیر شد. همسر او پیشتر به اتهام ترور دستگیر شده بود. او اما جزو ۱۸ نفری نیست که دادگاهشان در حال برگزاری است.
مشاله تولو به همراه پسر دوساله‌اش در زندان استانبول در حبس است.
در دادخواستی که علیه تولو ارائه شده او برای شرکت درچهار برنامه سیاسی متهم شده که در یکی از آنها از پلاکاردی از گروه کمونیستی MLKP را در دست داشته است. گفته شده که در منزل مسکونی او نیز بنرهای تبلیغاتی این حزب پیدا شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: