آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 23 مهر ماه 1396 = 15-10 2017

ترامپ؛ آینده تیره و تار جمهوری اسلامی

منصور امان

استراتژی آمریکا فقط نوک کوه یخی بُحران است

آیت الله علی خامنه ای و همدستان نظامی و امنیتی اش صورت حساب تاخت و تاز نابخردانه خویش روی توافُق هسته ای را در سیاهه ای از تحریمهای بیشتر و بی اعتباری فُزون تر "نظام" و هسته مُسلح آن و آرایش مُقابله جویانه آمریکا، دریافت کرده اند.

از هم اکنون روشن است که آنها نه تنها مسوولیت راندن گاری "برجام" به گل را نخواهند پذیرفت، بلکه تلاش خواهند کرد به وسیله هیاهو، رجز خوانی و تحریکهای محدود خارجی و همزمان، نشاندن آقای روحانی بر صندلی اتهام و خراب کردن آوار بر سر او و دولتش، جاخالی داده و مسیر نگاه ها را به سوی دیگری مُنحرف سازند.

هیچ کس جُز کسانی که توافُق هسته ای را ترفندی گُذرا برای فرار از تحریمها و بستر ایجاد کانونهای جدید بُحران انگاشتند و پولهای آزاد شده، امتیازات اقتصادی و مالی، از سرگیری فروش نفت و جُز آن را گُشاده دستانه به خدمت مُداخله گری جنگی و تحریک آمیز در سوریه، عراق، لُبنان، یمن و بحرین درآوردند، مسوول رویکرد دولت آمریکا نیست.

ولی فقیه حُکومت و ابواب جمعی وی خواهند کوشید افتضاح سیاسی خویش را با اباطیلی همچون اینکه از پیش نسبت به "غیرقابل اعتماد بودن آمریکا" هُشدار داده بودند، وصله پینه کنند. این تلاش مُفلسانه اما فقط برای همگان آشکار می کند که آقای خامنه ای از پیش نسبت به پیامدهای بُحران سازی منطقه ای و موشکی آگاه بوده است و واکُنش آمریکا را در مُحاسبات خود داشته است.

او با این وجود حتی لحظه ای نیز از سوواستفاده از توافُق هسته ای و خرابکاری در آن دست برنداشت و همانگونه که در بُحران هسته ای، کشور و جامعه را حماقت بار اما آگاهانه به لبه پرتگاه برد، این بار نیز همه وزن خود را در کفه دامن زدن به یک بُحران خطرناک و خسارت بار دیگر یله کرد.

آقای خامنه ای و تیم او با جویدن موریانه وار "برجام" از درون، یکبار دیگر به اثبات رساندند که از توان و اراده همزیستی مُسالمت آمیز با جهان پیرامون بی بهره هستند و استعداد سرشاری در تبدیل فُرصتها به تهدید دارند. مُحاسبات آنها در تراز دولتمردان جمع و تفریق نمی شود، "آقا" و تُفنگچیهایش بسا بیشتر در طبقه بندی ماجراجویان شریر نقشه می کشند و طرح می ریزند.

واکُنش روز آدینه دولت ایالات مُتحده، نوک پیامدهای عملی این سیاست را پدیدار کرده است. تمام نشانه ها بیانگر حرکت گام به گام آمریکا به سمت افزایش فشار، مُتناسب با رفتار حاکمان کشور است. آقای خامنه ای و همدستان نظامی و امنیتی اش دو راه بیشتر ندارند: یا از سیاست توسعه طلبی خارجی، صُدور بُنیادگرایی و تروریسم دست برمی دارند و وارد مُناسبات صُلح آمیز با همسایگان و آمریکا می شوند، یا کشور و مردُم را به دامن بُحرانهای سختی که در چشم انداز قرار گرفته، می اندازند.

آنچه که از این پس روی می دهد را اما فقط "رهبر" و خادمانش نیستند که تعیین می کنند. چرخه بی انتهای بُحران، ریاضت، بی آیندگی و جنگ باید پایان یابد و تنها راه حل واقعی برای این کار خلع ید جامعه از آقای خامنه ای، سپاه پاسداران و به زیر کشیدن آنها از اریکه ی بازی با سرنوشت خود است. "عُقلای نظام" و "خودیها" دست به چنین مُهمی نخواهند یازید. جامعه می بیند که چگونه آقای روحانی و "تدبیر و امید" برای نجات خود به گونه بیهوده ای به زیر سایه جنگ طلبان و بُحران سازها خزیده است. پس کار به دوش "خرد اجتماعی" و "غیر خودیها"ست.



یک ایرانی October 15, 2017 06:25 AM

در حکومت مافیایی خودی بی معنی میشود و کسانی که دور میز نشسته اند متوانند یک شبه تغییر کنند و رهبر مافیا به شلیک یک گلوله به مغز اخلالگران میتواند شکل نظام را هم دگرگون کند و باید گفت که در این نظام مافیایی مشخص نیست که چه کسی خودی است و چه کسی غیر خودی ولی آنچه اعیان است این است که این مردم هستند که باید بسوی آزادی حرکت کنند نه اینکه انتظار داشته باشم این نظام از درون تغییر پذیر باشد و ترامپ و کنگره آمریکا امکان دارد که ابزار این دگرگونی باشند ولی این کاملا درست است که تا زمانی که مردم به صحنه وارد نشوند دگرگونی هم نخواهیم داشت

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش پ October 15, 2017 08:56 AM

خوشبختانه با وجود اعلام پشتیبانی اتحادیه اروپا، مرکل، ماکرون و می در مورد پایبندی جمهوری اسلامی به برجام، ترامپ همچنان سرسختانه با برجام مخالفت میکند و قصد دارد بدون توجه به انتقادات اروپائیان (نوازشگران رژیم ایران ) جمهوری اسلامی را هر چه بیشتر خرد و له کند او آنچنان قدرتی برای تعویض رژیم بدون جنگ ندارد ولی مردم داخل ایران باید از هم پاشیدگی رژیم استفاده کنند و برخیزند تغییر رژیم و حکومت وظیفه ملت ایران است نه ترامپ

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش October 15, 2017 02:02 PM

جمهوری اسلامی به ته خط رسیده ویا جامهای زهر پی در پی را سریعا می خورد و در واقع تسلیم می شود و یا در مقابل دولت آمریکا سرسختی و مقاومت می کند و به سرنوشت صدام حسین و قذافی گرفتار می شود نظام اسلامی زمان زیادی هم برای تصمیم گیری ندارد

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش-صبحی October 15, 2017 04:19 PM

کارملت ایران، کاراین کشور واین سرزمین با ماندگاری جمهوری اسلامی با هرعنصری از میان عناصر این نظام، ولو آقای خاتمی راه بجائی نمیبرد ملت ایران قبل از هر مطالبه ای، طالب سرنوگونی واضمحلال نظامی هستند که همه اندوخاه ملی ومالی وفراهنگی این کشور را دود کرد وبهوا فرستاد نابود باد استبداد آخوندی برقرار باد حکومت خرد وعقلانیت ودمکراسی

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: