آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 22 مهر ماه 1396 = 14-10 2017

دزفول؛ احضار و بازداشت نوکیشان مسیحی

شماری از نوکیشان مسیحی در دزفول طی هفته اخیر از سوی وزارت اطلاعات احضار و بازداشت شده اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمدعلی ترابی، ۳۹ ساله، ظهر روز سه شنبه ۱۸ مهر اه در محل کارش در منطقه «قلعه سید» شهرستان دزفول توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

همزمان دو شهروند نوکیش مسیحی دیگر نیز در این شهر بازداشت شدند که پس از بازجویی به طور موقت آزاد گشتند.

همچنین یکی دیگر از نوکیشان مسیحی نیز در این شهر توسط نیروهای امنیتی احضار شده است که حکایت از تشدید فشارها بر نوکیشان مسیحی در استان خوزستان در روزهای اخیر دارد.

محبت نیوز نوشته اشت که بازداشت مسیحیان در استان خوزستان در سال‌های گذشته نیز رخ داده بود.

امین خاکی، حسین بارون زاده (دنیل)، محمد بهرامی و رحمان (ضیاء) شهروندان نوکیش مسیحی اهل اهواز در سال ۹۳ بازداشت شدند و چند ماه زندان بودند تا اینکه به قید وثیقه به طور موقت آزاد شدند، اما تیرماه سال ۱۳۹۵ جهت اجرای حکم یک‌سال حبس تعزیری به زندان مرکزی اهواز احضار شدند.

دی ماه سال ۱۳۹۰ نیز جمعی از مسیحیان از جمله «کشیش فرهاد سبک روح» شبان و همسرش خانم «شهناز» به همراه دو تن از خادمان کلیسا به نام‌های «داود علیجانی» (دیوید) و «ناصر ضامن دزفولی» نیز بازداشت شدند.

موج دیگر بازداشتی‌ها در استان خوزستان مربوط به دی و بهمن سال ۱۳۸۹ بود که تعداد زیادی از کلیساهای خانگی شناسایی شد و چندین نفر از نوکیشان مسیحی در اهواز، اندیمشک و دزفول احضار و تعدادی از آنها پس از بازجویی طولانی بازداشت شدند.

منابع مطلع خبر از احضار ۲۰ نفر داده بودند و تعداد بازداشت شد نفر از آنها ماه‌ها در حبس ماندند.

«نورالله قبیتیزاده»، «مصطفی شکر اللهی»، «خلیل یارعلی»، «نشان سعیدی» از جمله نوکیشان مسیحی بودند که در این دوران بازداشت شدند.

مسیحیان استان خوزستان از دیرباز فعالیت‌های گستردهای در این استان داشتند و بسیاری از دستگیری‌ها نیز مربوط به خادمین کلیساهای خانگی بوده است. همچنین اعضا و خادمین کلیسای جماعت ربانی در این سال‌ها تحت فشار و بازجویی قرار داشته و بسیاری از برنامه‌های آنها به زبان فارسی تعطیل شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: