آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 29 مهر ماه 1396 = 21-10 2017

سالروز تولد بهاءالله؛ هجوم به بهاییان

خبرگزاری هرانا – در هفته های اخیر همزمان با فرا رسیدن مناسبت دویستمین سالروز تولد بهاءالله، شارع امر بهائی، دست کم ۲۵ شهروند بهایی در شهرهای مختلف کشور توسط نیروهای وابسته به وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه بازداشت شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ایران وایر با انتشار گزارشی خبر از بازداشت ۲۵ شهروند بهایی در روزهای اخیر همزمان با مناسبت دویستمین سالروز تولد بهاءالله شارع امر بهائی خبر داده است.

به گفته این رسانه، کامبیز مرادی‌پور و سینو رسولی که اکنون در بازداشت سپاه هستند، بهایی هستند. کامبیز مغازه‌ای عینک‌فروشی دارد و سینو، خیاط است. فران مرادی‌پور، یکی از اقوام این زوج که در تورنتو زندگی می‌کند، در گفتگویی از نگرانی‌های خود گفت. او گفت هنوز دلیل رسمی دستگیری اعلام نشده اما می‌داند آقای مرادی‌پور و همسرش فعالیت‌های اجتماعی داشته‌اند.

بهایی‌ها دیانتی صلح‌آمیز و خشونت‌پرهیز دارند و طبق فرامین آن ملزم به اطاعت از قوانین تمام کشورها و عدم پیوستن به احزاب سیاسی هستند. اما در ایران با اتهاماتی چون «محاربه» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»‌ دستگیر می‌شوند. به آن‌ها گاه اتهام جاسوسی برای اسرائیل را هم می‌زنند. تنها استدلال برای این مورد آخر قرار داشتن نهادهای اداری دیانت بهایی در خاک کشور اسرائیل است، اما ریشه این نهادها به قرن نوزدهم برمی‌گردد و زمانی که کشور اسرائیل اصلا وجود نداشت. در آن هنگام بود که بهاالله، بنیانگذار این دیانت، پس از سال‌ها تبعید به عکا فرستاده شد و در نهایت همان‌جا جان سپرد. عکا امروز در شمال اسرائیل است اما در آن هنگام بخشی از «ولایت بیروتِ» امپراتوری عثمانی بود.

فران گفت: «به خانه‌شان یورش بردند و آن‌ها را بردند و فرزند خردسال‌شان را بر جای گذاشتند. این پسر هشت ساله الان پیش خواهر بزرگ‌تر و سایر اقوام است.»

در همان صبح روز سه‌شنبه هفت بهایی دیگر هم در کرمانشاه دستگیر شدند: پیام قیامی، فروزان امینی، عزت شهید، امرالله اسلامی، امیر کدیور، سپیده احراری و نعمت‌الله شادابی.

منابعی دیگر می‌گویند نیروهای وزارت اطلاعات در روزهای گذشته بیش از پانزده بهایی دیگر در شهرهایی مثل تهران، اصفهان و مشهد را نیز دستگیر کرده‌اند.

براساس این گزارش، در تهران، صهبا فرنوش، نگار باقری، نوا منجزب، یاور حقیقت، نوید اقدسی و هلیا مشتاق بازداشت شده اند. در اصفهان، کیوان نیک‌آیین، پروین نیک‌آیین، یگانه آگاهی، متین جنمیان و ارشا روحانی و در مشهد، ساناز اشراقی، نیکا پاکزدان، فرزانه دانشگری و نغمه ذبیحیان بازداشت شده اند.

همچنین به گزارش وب سایت هرانا، یک شهروند بهایی به نام نازیلا خانی پور (هروی) هم چند روز پیش در رشت دستگیر شد و در مکانی نامعلوم به سر می‌برد.

این دستگیری‌ها در حالی از راه می‌رسد که بهایی‌ها در سراسر جهان آماده جشن گرفتن دویستمین سالگرد تولد بنیانگذار دیانت خود، بهاالله، می‌شوند. او در سال ۱۸۱۷ در تهران به دنیا آمد. این رویداد بر طبق تقویم بهایی‌ها در چند روز آینده در سراسر دنیا جشن گرفته می‌شود.

فران که خودش هم بهایی است می‌گوید دیانتش «عشق، وحدت و صبر» آموزش می‌دهد اما می‌گوید این بی‌عدالتی‌ها باعث خشم بسیارش شده. او که مقیم تورنتوست، می گوید کشورهای دیگر «اگر می‌خواهند پایان اتهامات بی‌اساس علیه بهایی‌ها را ببیند» باید «پیغامی خیلی روشن» به تهران بفرستند و بگویند که «دنیا شما را نظاره می‌کند.»



مستعار October 21, 2017 01:46 PM

بهاییان مردمان نازنین و خوبی هستند و خوشبختانه هیچ خرافاتی در دینشان نیست باید در ایران آزاد باشند

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش-صبحی October 21, 2017 07:33 PM

مشکل دیانت بهائی در همینجاست که دینی عاری از خرافات وامامزاده وگنبد وبارگاه و روایت وحدیث واینجور مزخرفات است بدیهست آئینی که درپایان صده ۱۱ شمسی تاسیس شده میتواند از همه خرافات وچرندیات مذهبی موجود در دیگر ادیان بری باشد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: