آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 30 مهر ماه 1396 = 22-10 2017

تجمعی که خیابان طالقانی را به هم ریخت

تجمع تعدادی از تولیدکنندگان اسب ترکمن مقابل وزارت جهاد کشاورزی، خبری بود که روز گذشته جامعه سوارکاری را تحت‌تأثیر خود قرار داد. این افراد که همراه با چند رأس اسب مقابل ساختمان وزارتخانه تجمع کرده بودند، درنهایت موفق شدند با معاون وزیر ملاقات کنند.

به گزارش شهروند، البته فدراسیون سوارکاری که طرف دیگر این ماجراست، خودش را از اتهاماتی که زده می‌شود، مبرا می‌داند و اعتقاد دارد که کار صدور شناسنامه و تبارنامه اسب‌های ترکمن به صورت کاملا قانونمند انجام می‌شود.

تجمعی که خیابان طالقانی را به هم ریخت
حضور ٣ رأس اسب و ١٠نفر از تولیدکنندگان اسب ترکمن در ایران در خیابان طالقانی و مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی، اتفاقی بود که صبح دیروز توجه افرادی که از آن محل عبور می‌کردند را به همراه داشت. به مرور تجمع ١٠نفره این افراد با حضور مردم اطراف که به نظر حضور اسب‌ها آنها را جذب کرده بود، به یک تجمع بزرگتر تبدیل شد، حتی پای نیروی انتظامی هم به میان آمد و مسئولان وزارتخانه مجبور شدند افراد معترض را به داخل ساختمان دعوت کنند.

قاطر را به جای اسب جا زدیم!
علی زمانی‌دهکردی، یکی از افراد معترض که خودش را جزو تولیدکنندگان اسب ترکمن معرفی کرد، درباره علت اعتراض خود می‌گوید: «ما دیروز مقابل وزارت جهاد کشاورزی جمع شدیم، چون طبق قانون اساسی ما مسئولیت صدور شناسنامه و تبارنامه، واگذاری، نمونه‌گیری و نگهداری ذخیره ژنتیکی اسب‌ها با جهاد کشاورزی است. بنا به دلایل نامعلوم، این مسئولیت به فدراسیون سوارکاری به‌عنوان یک پیمانکار سپرده شده است. آنها هم از افراد غیرمتخصص با سابقه کم در این زمینه استفاده کردند که باعث شده اسب‌های ناخالص با خون فرنگی وارد تبارنامه اسب‌های اصیل ترکمنی شوند.»

وی همچنین می‌افزاید: «حتی چند روز قبل ما به شکل نامحسوس یک قاطر را به جای اسب جا زدیم و برای نمونه‌گیری فرستادیم که آن را هم تأیید کردند! در هفته گذشته تبارنامه ٢٣ رأس اسب را تأیید کرده‌اند که از این تعداد ١٠ رأس اسب دارای خون فرنگی بوده است. این تجمع به دلیل احقاق حق فردی نیست، بلکه معترضان به حفظ جایگاه اسب ترکمن به‌عنوان سرمایه ملی و پرافتخارترین اسب دنیا تأکید دارند.»

وعده معاون وزیر به معترضان
بعد از تجمع تولیدکنندگان اسب ترکمن مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی، حسن رکنی این افراد را به داخل ساختمان فرا خواند تا با آنها به صحبت بنشیند. معاون وزير در امور توليدات دامي جهاد كشاورزي در این نشست که نزدیک به ٩٠ دقیقه به طول انجامید، به معترضان وعده پیگیری این ماجرا را داد. همچنین طبق ادعای یکی از معترضان، قرار بر این شده تا هیأتی برای بررسی این ماجرا شامل ٥نفر از تولیدکنندگان، ٤نفر از وزارت جهاد کشاورزی و ٢نفر از فدراسیون سوارکاری تشکیل شود. البته این وعده هم باعث نشده تا آتش اعتراض پرورش‌دهندگان اسب ترکمن خاموش شود و آنها اعلام کردند که از صبح امروز باز هم پیگیر حق و حقوق خود به صورت قانونی هستند.

نمونه‌ها به آزمایشگاه کنتاکی می‌رود؟
براساس اعلام مسئولان فدراسیون سوارکاری نمونه‌هایی که از اسب‌های متقاضی برای صدور تبارنامه به دست معاونت فنی این فدراسیون می‌رسد، به آزمایشگاهی در آمریکا ارسال می‌شود. بعد از بررسی این نمونه‌ها در این آزمایشگاه که از نظر فدراسیون معتبر است، ناخالصی احتمالی در خون اسب‌ها گزارش می‌شود که در صورت مشاهده چنین مواردی از صدور تبارنامه ترکمن جلوگیری خواهد شد. با این حال، یکی از معترضان این مسأله را زیر سوال برده است: «هفته گذشته فدراسیون در اقدامی ناراحت‌کننده اسب‌هایی که نمونه‌های DNA آنها بارها از سوی آزمایشگاه آمریکا رد شده بود، تأیید کرد.

این اسب‌ها خون‌های فرنگی دارند و خالص نیستند و باعث تخریب نژاد اسب ترکمن اصیل می‌شوند. چرا فدراسیون سر خود آزمایشگاهی که باید تست‌ها را تأیید کند، تغییر داده است؟ آیا وزیر جهاد کشاورزی مطمئن است که نمونه‌ها به آزمایشگاه کنتاکی آمریکا رفته است؟ من مطمئن هستم که این اتفاق رخ نداده و این تست‌ها به صورت سرسری و براساس آنچه که در کانال یکی از نمایندگان خراسان‌شمالی آمده، با فشارهای سیاسی این اسب‌های دوخون تأیید شدند.»

کاظمیان: با ٤٠‌سال سابقه تفاوت اسب‌ها را نمی‌فهمم؟!
محمد کاظمیان، دبیر فدراسیون سوارکاری در واکنش به اعتراض‌ها و اتهاماتی که از سوی مالکان اسب ترکمن به فدراسیون زده شده، می‌گوید: «تمام اسناد و مدارک در معاونت فنی موجود است. آقای شهبازی مسئول این بخش هستند که می‌توانید با حضور در آن‌جا تمامی اسناد را ملاحظه کنید. برخی صحبت‌هایی که مطرح شده،‌ واقعا عجیب است. در ضمن هیچ اعتراضی از سوی این افراد در فدراسیون ثبت نشده و نمی‌دانم آنها چرا به وزارت جهاد کشاورزی رفته‌اند. این افراد دنبال ایجاد حواشی هستند اما به نظرم نباید بدون سند و مدرک صحبت کرد.»

وی همچنین در واکنش به این‌که یکی از معترضان ادعا کرده، فدراسیون یک قاطر را که به جای اسب جا زده‌اند،‌ تأیید کرده است: «این حرف دیگر واقعا عجیب است. واقعا من با ٤٠‌سال سابقه تفاوت بین اسب و قاطر را نمی‌فهمم؟ مگر می‌شود فدراسیون بدون دلیل و مدرک اسب‌های دوخون را به‌عنوان اسب اصیل ترکمن تأیید کند؟ افرادی که در فدراسیون حضور دارند، در این زمینه متخصص هستند و در ضمن خودشان تشخیص‌دهنده نیستند. نمونه‌ها به آزمایشگاه آمریکا ارسال می‌شود.»

کاظمیان در پایان دراین‌باره که گفته شده نمونه‌ها به آزمایشگاه آمریکا ارسال نمی‌شود، خاطرنشان می‌کند: «همانطور که گفتم، ما با سند و مدرک صحبت می‌کنیم. در موضوع دوپینگ اسب سردار آزمون همچنین تهمت‌هایی زده شد که درنهایت با حضور در فدراسیون و مشاهده اسناد همه متوجه شدند که اتهامات اشتباه است. الان هم من قاطعانه می‌گویم که نمونه‌ها به آزمایشگاه آمریکا ارسال می‌شود و فقط شاید جوابی که از آن‌جا می‌رسد، با اعتقاد برخی تفاوت داشته باشد.»

پایان این جنجال کجاست؟
موضوع اسب اصیل ترکمن را می‌توان یک بحث ملی نامید. درصورتی که ادعای معترضانی که دیروز مقابل وزارت جهاد کشاورزی تجمع کرده بودند، درست باشد، یک فاجعه در بخش تولید و پرورش اسب درحال رخ‌دادن است. صدور تبارنامه اسب اصیل ترکمن برای اسب‌های دوخون می‌تواند برای ادامه راه این اسب اصیل یک تهدید جدی تلقی شود. البته فدراسیون سوارکاری قاطعانه مقابل این حاشیه‌ها ایستاده و اتهامات را نمی‌پذیرد.

با این حال، به نظر می‌رسد با ورود مسئولان وزارت جهاد کشاورزی این جنجال می‌تواند پایان پذیرد و البته به نتیجه درستی برسد. باید دید هیأت بررسی که معاون وزیر جهاد کشاورزی وعده تشکیل آن را داده، در روزهای آینده می‌تواند پیگیر حقوق تولیدکنندگان اسب ترکمن شوند یا اتفاق دیگری در راه است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: