آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 30 مهر ماه 1396 = 22-10 2017

چرا آهنگ‌های قدیمی هنوز طرفدار دارند؟

شاهد "قحطی ملودی" هستیم

«خواننده‌های معروف نسل جوان ما بعد از دو یا سه آلبوم به سراغ خواندن آثار قدیمی می‌روند تا خودشان را تثبیت کنند. اگر ما این کارها را از آن‌ها بگیریم بی‌رحمانه ِمی‌توان گفت از خود چیزی برای عرضه ندارند؛ آن‌ها وقتی این کارها را می‌خوانند، ثابت می‌کنند نیازمند گذشته هستند تا جا پای صدای خوانندگان قدیمی که بسیار مردمی بودند بگذارند، اما مانند آن‌ها نمی‌شوند.»

این جمله‌ها از یک کارشناس موسیقی است درباره‌ی چرایی گسترش بازخوانی آثار موسیقایی قدیمی.
شنیدن ترانه‌های خاطره‌انگیز قدیمی با صدای خوانندگان جدید چیز تازه‌ای به حساب نمی‌آید و تقریبا می‌توان گفت، تقریبا بیشتر خواننده‌های امروزی گریزی به آثار قدیمی زده‌اند که گاهی با استقبال مخاطبان روبه‌رو شدند و گاهی هم انتقادهایی به آن‌ها شده است.یک نمونه نزدیک این قبیل بازخوانی‌ها که از اوایل دهه‌ی هشتاد گسترش یافت، به خواندن ترانه «سوغاتی» با شعری از اردلان سرفراز توسط رضا صادقی و علی لهراسبی بازمی‌گردد که به شکایت این ترانه‌سرا از این دو خواننده منجر شد.

بازخوانی یک اثر خاطره‌انگیز در نفس خود، موضوع بدی نیست اما باید دید چرا این‌کار تا این اندازه درایران باب شده است؛ در پاسخ به این پرسش، دو فرضیه پیش رویمان قرار می‌گیرد. اول اینکه به دلیل ایجاد نوستالژی در مخاطبان، آثار قدیمی بازخوانی می شود یا در حالت دوم اینکه به دلیل خلق نشدن اثری که بتواند در اذهان عمومی جا خوش کند، خواننده‌ها دست به چنین کاری می‌زنند.رضا مهدوی ـ کارشناس و منتقد حوزه موسیقی ـ در این زمینه به ایسنا می‌گوید: بعد از انقلاب مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر تولیدات موسیقایی افزایش پیدا کرد، دانش بالا رفت و مراکز آموزش موسیقی زیاد شد و مردم به فراگیری موسیقی در سطوح مختلف روی آوردند. حتی خانم‌ها هم به این حوزه وارد شدند و سازهایی را نواختند که پیش از این نمی‌نواختند؛ اما بعد از دهه شصت اتفاقاتی افتاد و امروز ما به نوعی شاهد «قحطی ملودی» هستیم.



مازیار-پ October 22, 2017 12:41 PM

اینکه چرا ما به دنبال آهنگ ها و یا آثار قدیمی می رویم
مغز ما بر عکس کامپیوتر که چیزها را روی صفحه سخت افزار
خود انباشته می کند نیست بلکه مانند کتابخانه بسیار بزرگی است
که در هر بخش آن گنجینه ایی نهفته است۰ به عنوان مثال آنچه در
دبستان ابتدایی یاد گرفتیم ۲+۲=۴ در جای مشخصی است یا یک
روز پر از شادی و غیره این است که از گذشته بسیار خوشمان می
آید و توجه کرده اید به آینه هم که نگاه می کنیم گذشته را می
بینیم چون تصویرمان کسری از ثانیه طول می کشد تا به مغزمان برسد
و ما آنرا دریابیم۰ ترانه ماشین مشتی مندلی با صدای جواد بدیع زاده که
بابا بزرگ یا مادر بزرگ گوش می داده برای ما نیز خاطره انگیز است و
یکی از کار های موزیک اکتیو کردن مرکز خاطره در مغزماست!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: