آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 11 آبان ماه 1396 = 02-11 2017

حکم بازداشت برای رئیس دولت کاتالونیا

دادستان اسپانیا با صدور حکمی خواهان بازداشت رئیس سابق ایالت کاتالونیا در کشورهای دیگر اروپایی شد. پوجدمون در بلژیک به سر می‌برد، و گرچه گفته است قصد پناهندگی ندارد، ولی فضا را برای بازگشت به اسپانیا مساعد نمی‌بیند.

به گزارش دویچه وله، دادستان اسپانیا روز پنجشنبه (۲ نوامبر/ ۱۱ آبان) با صدور حکمی از دستگاه‌های قضایی کشورهای اروپایی خواست که کارلس پوجدمومن، رئیس سابق ایالت کاتالونیا را در هر نقطه از اتحادیه اروپا فوری بازداشت کنند. به گفته سخنگوی قوه قضائیه اسپانیا برای سایر اعضای دولت سابق ایالت یادشده نیز حکمی مشابه صادر شده است.
دادستان کل اسپانیا پوجدمون و شماری از وزیران دولت سابق ایالت کاتالونیا را برای حضور در برابر دادگاه در روز پنجنشبه فراخوانده بود. برخی از این افراد در بلژیک به سر می‌برند و حاضر به حضور در برابر دادگاه نیستند. برابر با حکم جدید، دولت بلژیک موظف به بازداشت پوجدمون و دستیاران اوست.
بیشتر بخوانید: رییس دولت منحل‌شده کاتالونیا در دادگاه حاضر نشد
از ۹ عضو دولت سابق کاتالونیا به شمول اریول جان‌کوراس، معاون اول پودجدمون، که مطابق با احضاریه دادستانی در برابر دادگاه حاضر شدند، ۸ نفر برای بازجویی بیشتر به بازداشتگاه منتقل شده‌اند و آزادی آنها تا اطلاع ثانوی به قید وثیقه نیز ممکن نیست.
درک‌های متفاوت از قانون
پوجدمون و اعضای دولت او از سوی دولت و قوه قضائیه اسپانیا به سبب برگزاری رفراندوم استقلال کاتالونیا و تصویب جدایی این ایالت از اسپانیا به "شورش و حیف‌و میل اموال عمومی" متهم شده‌اند. با این همه در میان حقوقدانان در مورد قرائت درست از اصلی از قوانین که دادستان حکم خود را با استناد به آن صادر کرده، اختلاف نظر وجود دارد. قانون می‌گوید که شورش باید جنبه مسلحانه داشته باشد تا اشد مجازات مشمول متهم شود، در حالی که روند استقلال‌‌خواهی کاتالونیا بدون خشونت پیش رفته است و حداکثر می‌توان از آن به عنوان "توطئه" یاد کرد که مجازات بسیار کمتری دارد. مجازات شورش مسلحانه در اسپانیا تا سی سال زندان است.
پوجدمون اندکی قبل از طرح شکایت علیه او در دستگاه قضایی اسپانیا همراه با چند وزیر کابینه کاتالونیا به بلژیک رفت. پاول بکرت، وکیل او می‌گوید که عدم حضور موکلش در برابر دادگاه به شرایط غیرمساعد اسپانیا و سیاسی‌بودن برخوردها برمی‌گردد. او ولی افزوده است که پوجدمون حاضر است با مقام‌های قضایی بلژیک و اسپانیا همکاری کند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: