آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 13 آبان ماه 1396 = 04-11 2017

رسانه های حکومتی: درگیری در مرز چالدران

رادیو آلمان: رسانه‌ها در ایران از کشته‌شدن ۸ مرزبان ایرانی در شمال غربی این کشور خبر می‌دهند. در ماه‌های اخیر گروه‌های مسلح کرد حملات خود را به این نواحی شدت داده‌اند. یک مقام استانداری آذربایجان غربی از ادامه درگیری خبر داده است.

به گزارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر روز جمعه (سوم نوامبر/ ۱۲ آبان) در پی درگیری نیرو‌های مرزبانی ناجا با گروه‌های مسلح در منطقه مرزی چالدران، ۸ تن از نیرو‌های هنگ مرزی چالدران کشته شدند. این گزارش از تلفات سنگین به گروه‌های یادشده که “تروریستی” توصیف شده‌اند خبر می‌دهد.

علیرضا رادفر معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایرنا، با تایید خبر درگیری‌های امروز در منطقه مرزی چالدران گفت : «این درگیری عصر جمعه در نقطه صفر مرزی به وقوع پیوست و تعقیب تروریست‌ها در منطقه همچنان ادامه دارد.»

به گفته وی سه نفر از مرزبانان کشته‌شده کادر و ۵ نفر دیگر سرباز وظیفه بوده‌اند.

افزایش کشمکش با نیروهای کرد

چالدران با حدود ۴۵ هزار نفر جمعیت در شمال غربی آذربایجان غربی قرار دارد و مرکز آن شهر سیه‌چشمه است؛ چالدران از مرتفع‌ترین شهرهای ایران است.

مرزهای شمال غربی ایران و برخی ازشهرهای این منطقه در ماه‌های اخیر صحنه درگیری دستجات مسلح کرد و نیروهای دولتی بوده است. جمهوری اسلامی این نیروها را به کمک‌گرفتن از عربستان و آمریکا و اسرائیل متهم می‌کند و احیای حرکات مسلحانه آنها را همسو با نیات و اراده این کشورها توصیف می‌کند.

با بحران سیاسی اخیر در اقلیم کردستان عراق و تضعیف دولت حزب دموکرات کردستان عراق، ادامه حضور دستجات کرد ایرانی در این منطقه که پیوسته با مخالفت جمهوری اسلامی ایران روبرو بوده، دشوارتر می‌شود.

سپاه پاسداران پیش از این نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که نیروی زمینی آن در منطقه عملیاتی شمال استان آذربایجان غربی با اعضای یک گروه مسلح درگیر شده‌اند. در این بیانیه که یک هفته پیش (۴ آبان) منتشر شد، آمده است که درگیری در منطقه عمومی چالدران در استان آذربایجان غربی «انهدام کامل چهار تروریست عضو یک تیم تروریستی و مصادره سلاح‌، تجهیزات ارتباطی و مهمات آنان را در پی داشته است.»

پیرانشهر و سردشت و سنندج و مهاباد نیز در ماه‌های گذشته صحنه درگیری دستجات مسلح کرد و نیروهای نظامی ایران بوده‌اند.

حزب کومله و شاخه‌های مختلف حزب دموکرات کردستان از فعال‌ترین دستجات مسلح در درگیری‌های اخیر در شمال غربی ایران هستند.



کاریکامراناتور November 4, 2017 12:16 PM

متاسفانه وقایع اخیر در کردستان عراق نشان داد که این ها پی فدرالیسم نبوده و با پنهان شدن پشت این باور سیاسی در فکر استقلال هستند و این دگرگونی باعث میشود که تمام منطقه بمانند سوریه بشود کردهای عراق فدرال ترین منطقه ی دنیا بودند ضمن اینکه اختلاس وفساد مالی در کردستان عراق چندین بار بیشتر از ایران است آرزوی تشکیل کردستان بزرگ فقط بر روی نقشه میسر میشود چون درگیری های بزرگ قومی را تا حد نابودی دامن میزند متاسفانه این نژادپرستی بدجوری در جای جای دنیا باعث خسران میشود

گزارش یا اعتراض به این نظر


رضا.ف November 4, 2017 01:52 PM

البته اینو بگم تا جایی که بنده میدونم پزاک ربطی به بارزانی نداره و متاسفانه پزاک بازیچه دسته قدرتهای بزرگ و هیچ نفعی هم برای کردها نداره در واقع اقای بارزانی هر سیاستی هم پیش بگیره اولویت اولش کردستانه بر خلاف پکک/پزاک که منافع ابرقدرتها رو بر منافع کردها ارجعیت میده! ! نمود حرفم در عدم حمایت ابرقدرتها از بارزانی بود چون منافعشون با تشکیل کشور سنی جدید سازگار نبود عراق باید یک پارچه بمونه تا هموزنی قدرت شیعه -سنی بهم نریزه! !برای کنتل هر دو طرف

گزارش یا اعتراض به این نظر


رضا.ف November 4, 2017 02:01 PM

عده ای که بحث فدرال رو میکشند وسط باید عرض کنم فدرال برای کشورهایی مثل عراق و ترکیه مناسبه مثلا در عراق شمال شرق و در ترکیه جنوب شرق چون این کشورها حد اکثر از دو قوم واحد تشکیل شدن ولی در مورد این فدرال به هیچ وجه مناسب نیست وبلت اینکه اقوام زیادی با جمعیت زیاد در ایران داریم و باعث هرج و مرج بی برنامه گی به هم ریختن کشور و اقتصاد و وجود برخی از منابع حیاطی در برخی نقاط حتی ممکنه باعث جنگ داخلی و تجزیه بشه
به نظر من راه حل ایران تنها دموکراسی و انتخابات ازاد و البته قانون مندی و حقوق فرهنگی اقلیتها و حد اکثر مجلس محلی مقدر خواهد بود کنترل ارتش و پلیس و بودجه و معادن و سیاست خارجی باید صد در صد تنها در اختیار دولت مرکزی باشه

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: