آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 5 آذر ماه 1397 = 26-11 2018

اصلاح طلب: تب عبور از نظام در نسل جوان

بخشی از سخنان علی شکوری راد، فعال سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل حزب موسوم به "اتحاد ملت" در جلسه افتتاحیه چهارمین کنگره این حزب در تهران:

با این طوفان پرسشگری چه باید کرد؟.

.... حقیقت آن است که چون نیک می‌نگریم، امروز فرزندان ما از هجوم پرسش‌هایی رنج می‌برند و استیصال رنج‌آور ما در برابر پرسش‌هایی است که ریشه در همان سال‌های خوش دارد. سؤال‌هایی که در آن زمان، باید می‌پرسیدیم و نپرسیدیم و اگر می‌پرسیدیم چه‌بسا پاسخ درخور می‌گرفتیم. ما بسیار چیزها را پذیرفتیم بدون آنکه در مورد آن سؤالی کرده باشیم. انبوه آن سؤالات به‌صورت طوفانی کوبنده ذهن فرزندان ما را فرا‌گرفته است. مسئله امروز ما این طوفان پرتلاطم است. همان‌طور که نمی‌توان طوفان‌های طبیعی را انکار و یا محکوم کرد، این طوفان را نیز نمی‌توان.

ما با این طوفان چه باید بکنیم؟ این پرسش اصلی امروز ما، فارغ از اختلافات سیاسیِ رایج است.

این، مسئله تنها من و شما که از یک جناح در اینجا جمع شده‌ایم نیست. مسئله امروز جامعه و کشور ماست. طوفان طبیعی بر اثر اختلاف تند دما در دو نقطه از جو به وجود می‌آید. طوفان پرسشگری بر اثر اختلاف تند بین ذهن‌های منجمد نسل‌های گذشته و ذهن سیال و گداخته نسل حاضر ایجاد شده است و چنین است که خانمان‌برانداز می‌نماید.

با این طوفان پرسشگری چه باید کرد؟ این پرسش‌ها، پذیرفته‌های پیشین را مرحله به مرحله در برمی‌گیرد و تا آنجا می‌رسد که هیچ پذیرفته‌ای از قبل باقی نماند.

برای پاسخ‌دهی به این پرسش‌ها باید از بن آن و از بنیاد آغاز کرد. اما پاسخ‌دهندگان، اغلب ظرفیت بازگشتن بیش از چند گام به عقب را ندارند. برخی از پذیرفته‌ها بدیهی تلقی می‌شود. درحالی‌که برای ذهن پرسشگر، امر بدیهی وجود ندارد. ازآنجاکه هر پذیرفته‌ و باوری مانند وزنه تعادل برای پذیرنده عمل می‌کند، ما خیرخواهانه می‌خواهیم این وزنه‌های تعادل را به جان جوانانمان بیاویزیم تا آن‌ها به تعادل و آرامش برسند. اما ذهن پرسشگر آن‌ها این اجازه را نمی‌دهد. ما آن‌ها را به آرامش جامدات فرامی‌خوانیم و آن‌ها از سرخوشی سیالیت خبر می‌دهند. ما در دوره جوانی خویش تجربه مانند آن‌ها را از سر نگذرانده‌ایم و از آن مرحله جهش کرده‌ایم. آن‌ها نیز به‌طور طبیعی تجربه امروز ما را ندارند. این عدم مفاهمه از فقدان تجربه مشترک نشئت می‌گیرد و تقصیر کسی نیست. فقط باید آن را به رسمیت بشناسیم و به دنبال راه و چاره آن باشیم.

پرسش‌ها اگر پاسخی درخور نیابند به انکار می‌انجامند. تخطئه پرسشگر و واداشتنِ او به رها کردن پرسش‌هایش، چاره کار نیست. باید پاسخ درخور داد. باید باب گفتگوی بدون انکار و تخطئه با این نسل را باز کرد. آن‌ها درباره همه‌چیز سؤال می‌پرسند. پرداختن به این سؤال‌ها، نه‌تنها ممکن است مشکل آن‌ها را حل کند، بلکه مشکل ما را نیز حل می‌کند، مشکل مواجهه با آینده.

فارغ از این بحث کلان که جای پرداختن بیش از این را دارد، اگر وارد چالش‌های سیاسی امروز کشور شویم، همین نسل جوان که تجربه سیاسی خود را با انتخابات سال ۹۲ و چه‌بسا ۹۶ آغاز کرده است، بسیار سرخورده و ناامید است. آن‌ها با مشارکت و رأی خود در انتخابات، دولتی را بر سرکار آورده‌اند که امید داشتند بتواند کشور را از سراشیبی سقوط نجات دهد و شرایط زندگی و امید به آینده را برای آن‌ها بهبود بخشد. اگرچه نجات کشور در دور اول تا حدی انجام شد و با برجام، ایران از زیر فصل هفت منشور سازمان ملل خارج شد اما تلاش‌ها و جهت‌گیری‌های دولت در دوره دوم در این زمینه کافی نبوده است و همین امر موجب رویگردانی این نسل از امر مشارکت، که سرمایه بزرگ اصلاح‌طلبی است، شده است. با این نسل سرخورده و ناامید نمی‌توان کاری از پیش برد.



Dariush November 16, 2018 02:20 PM

چی‌ میگه این آخوند؟! بعد از ۲ دفعه مرور این چرندیات تنها چیزی که متوجه شدم اینست که "باید سر جوان‌ها کلاه گذشت یا اینکه کار تمام است" تازه هنوز هم مطمئن نیستم که درست فهمیدم؛ جماعتی کثیف بی‌ شعور شارلاتان!

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی November 16, 2018 03:27 PM

علی شکوری راد بعنوان یکی از مهره های اصلاح طلبان در دانشگاه در کسوت استاد ومفتش وجاسوس دارد دهه 70 و80 را واکاوی میکند همان زمانیکه خود ایشان در جلسات دانشجویان از آنها میخواست تحمل کنند وفرصت بدهند تا خاتمی وگله اصلاح طلبان نسبت به تغییر شرایط اقدام کنند دانشجویان آن مقاطع هم اکنون یا بیکارند ویا جلای وطن کرده اند وهریک در گوشه ای از دنیا پرت افتاده اند ولی شکوری راد وجلائی پور وحجاریان وعلوی تبار وتاجزاده و اجناسی از این دست دارند برنامه ریزی میکنند برای انتخابات مجلس که قرار است سال اینده برگزار شود دارند قرم قرم حقه بازی را آغاز میکنند تا شاید بتوانند بار دیگر یک پدر سوخته بازی دیگر راه بیندازند غافل از اینکه نسل جوان دیگر رغبتی به شنیدن اینگونه سخنان ندارد وخواستار تغییراتی اساسی در قالب تغییر نظام سیاسی است

گزارش یا اعتراض به این نظر


koroush November 16, 2018 04:23 PM

حرمزاده ها با فریب و نیرنگ از در پشتی میخواهند وارد شوند،و خنجر
بزنند همانطور که چندین بار اینکار را کرده اند ، اگر هر دفعه موفق شدید دلیلش این بود که امت هیشه در صحنه به نان شب محتاج نبود ، دیگر کسی گوش نمی دهد ،

گزارش یا اعتراض به این نظر


محمدرضا کیانفر December 26, 2018 07:34 PM

بهزاد نبوی گفت: راهی جز اصلاح‌طلبی نداریم، اصلاح‌طلبی تنها راه ممکن است

آقای نبوی،
اصلاح‌طلبی توسط انقلابیون در تمام دنیا شکست خورده است،
نیکیتا خروشچف در شوروی،
ولادیسلاو گومولکا در لهستان،
ایمره نوج در مجارستان،
آلکساندر دوبچک در چکسلواکی،
زائو زیانگ در چین،
میخائیل گورباچف در شوروی،
پتر ملادنف در بلغارستان،
سیدمحمد خاتمی در ایران،
همگی انقلابیونی بودند که هدفشان اصلاح انقلاب بود ولی متأسفانه شکست خوردند،
سرور گرامی،
تنها راه نجات کشور تحول‌طلبی یعنی اصلاح توسط مخالفان انقلاب می باشد
یعنی همان روشی که زنده یاد مهاتما گاندی در هندوستان بکار برد
و تمام کشورهایی که به آزادی رسیده اند از این راه رفته اند،
با تشکر از توجه شما،

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: