آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 17 آبان ماه 1396 = 08-11 2017

افزایش نگرانی از وضعیت فعال دربند کارگری

خبرگزاری هرانا – خانواده محمود صالحی در گفتگو با ایلنا در ارتباط با وضعیت جسمی او ابراز نگرانی کردند. همزمان عفو بین الملل نیز با ابراز نگرانی از وضعیت این زندانی خواستار آزادی او شد. این نهاد حقوق بشری استفاده از دستبند و پابند در زمان حضور محمود صالحی بر تخت بیمارستان را غیرقابل قبول دانست.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا؛ خانواده محمود صالحی در ارتباط با وضعیت جسمی او ابراز نگرانی کردند.

محمود صالحی که در روزهای گذشته از زندان به بیمارستان سقز منتقل شده، در بخش مراقبت های ویژه قلب نگهداری می‌شود.

به گفته خانواده صالحی، پزشک معالج توصیه کرده است که ایشان برای ادامه معالجه قلب باید به یکی از بیمارستانهای تهران، تبریز و یا اورمیه اعزام شود.

صالحی علاوه بر مشکلی قلبی، به دلیل نارسایی کلیه هفته‌ای دوبار باید دیالیز شود.

محمود صالحی که از فعالان کارگری استان کردستان است، هفتم آبانماه، براساس رای دادگاه سنندج برای گذراندن یک سال حبس تعزیری به زندان مرکزی سقز منتقل شده است.

روز گذشته نیز عفو بین الملل محمود صالحی و محمد نظری را دو زندانی عقیدتی خوانده بود که به دلیل وخامت حالشان طی روزهای گذشته به بیمارستان منتقل شده‌اند و در طول دوره بستری با دست‌بند به تخت بیمارستان بسته شده‌اند.

پژوهشگر عفو بین الملل در امور ایران رها بحرینی در واکنش به این موضوع گفت: «جای تاسف دارد که مقامات ایران به جای آزاد کردن فوری محمود صالحی و محمد نظری، آنها را همچون مجرمان دستبند و پابند زده‌اند و مورد آزار و اذیت و رفتارهای تحقیرآمیز قرار داده‌اند.»

در قوانین بین المللی، استفاده از ابزارهای محدود کننده حرکت همچون دستبند و پابند تنها در صورتی مجاز است که خطر فرار زندانی و آسیب رساندن وی به خود یا دیگران محتمل باشد و روش‌های کنترل ساده‌تر نتواند از این خطرات جلوگیری کند. استفاده از غل و زنجیر و ابزارهایی که موجب درد و تحقیر زندانی شود و شان و کرامت انسانی او را نقض کند در همه شرایط ممنوع است. تحقیقات سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که در ایران مقامات قضایی و مسئولین زندانها دائما بر خلاف این موازین بین المللی عمل می‌کنند و بر استفاده غیرضروری از دستنبد و پابند برای بستن زندانیان عقیدتی سیاسی بیمار به تخت بیمارستان اصرار می ورزند. این رفتار عموما با هدف آزار و اذیت، تنبیه و تحقیر زندانیان و اعمال درد و رنج مضاعف بر آنها صورت گرفته و در بسیاری موارد، موجب اخلال یا تاخیر در روند درمان شده است.

محمود صالحی، فعال حقوق کارگری، که مبتلا به بیماری کلیه است، روز شنبه ۶ آبان به دست ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و زندانی شد. محمد نظری به دلیل هواداری مسالمت آمیز از حزب دموکرات کردستان ایران از ۲۳ سال پیش در زندان به سر می‌برد و از ۸ مرداد در اعتراض به ادامه حبس ناعادلانه‌اش و خودداری مقامات از بررسی حکم حبس ابد او دست به اعتصاب غذا زده است و به شدت بیمار است.

عفو بین الملل از مقامات ایران خواسته است که محمد نظری و محمود صالحی را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند و تا زمان آزادی، از دسترسی فوری و منظم آنها به مراقبت‌های پزشکی تخصصی در خارج از زندان اطمینان حاصل کنند.

سقز یکی از شهرهای شمال‌باختری ایران در شمال استان کردستان است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: